گودرز قیاسوند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه ملایر ایل راه عشایر است افزود: عشایر باید ظرف مدت تعیین شده این شهرستان را به سمت همدان ترک کنند.
وی زمان ورود عشایر را هر ساله از 15 اردیبهشت عنوان و بیان کرد: امسال به دلیل مشکلات سیلاب در استان خوزستان، عشایر از هفتم اردیبهشت وارد استان همدان شده اند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر مسیر کوچ عشایر به این شهرستان را از سه راهی بروجرد، سامن، جوکار و کوه های الوند عنوان کرد و گفت: 2 دسته ایل در زمان کوچ عشایر می توانند از ملایر عبور کنند.
قیاسوند اظهار داشت: به منظور کنترل ورود و خروج عشایر 2 گروه را در سه راهی نهاوند و حوزه سد کلان مستقر کرده ایم که به صورت شبانه روزی در آماده باش کامل هستند.
وی ادامه داد: زمان ورود دام روستاییان به مراتع استان همدان از 31 فروردین اعلام شده و دامداران هر روستا مجاز هستند با رعایت ظرفیت مرتع از این تاریخ به بعد دام خود را وارد محدوده سامانه عرفی کنند.
قیاسوند تاکید کرد: ورود دام بهره برداران روستایی به مراتع غیر و همچنین ورود دام مازاد بر ظرفیت مراتع جرم محسوب می شود و در صورت مشاهده برابر قوانین و مقررات با آنها برخورد می شود.
وی اضافه کرد: پروانه های چرایی که در سال 97 تمدید نشده باشند، از درجه اعتبار ساقط و چرای دام آنها نیز غیرمجاز محسوب می شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر سطح مراتع این شهرستان را 151 هزار هکتار عنوان کرد و یادآور شد: این سطح از مراتع برای چرای دام های خود شهرستان استفاده می شود و تنها یکی دو منطقه کوچک به عنوان ذخیره حفاظت می شود.
قیاسوند با اشاره به خشکسالی های اخیر گفت: امسال منابع طبیعی استان در زمینه احیا و بازسازی مراتع و جنگل کاری با اهتمام و جدیت وارد شده و بزودی اعتبارات مناسبی از صندوق توسعه ملی به این حوزه اختصاص می یابد.
به گزارش ایرنا، ظرفیت سالانه مراتع ملایر 125 هزار واحد دامی است، در حالیکه با شروع فصل چرا بیش از 350 هزار واحد دامی عشایری و روستایی وارد مراتع این شهرستان می شوند و بیش از سه برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع ملایر استفاده می شود.
سطح مراتع ملایر 151 هزار هکتار است که بیشترین سطح مراتع این شهرستان را مراتع درجه سه تشکیل می دهد.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.