عصمت عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی افراد، به خصوص با کاهش گلوکز خون، فشار خون و سطوح چربی های خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده است.
وی اظهار داشت: در طول روزه داری دستگاه گوارش چند ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می رسانند و به عبارتی سوخت و ساز بدن طبیعی می شود.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: بطور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.
وی اضافه کرد: بر این اساس دیابت (بیماری قند) جزء موارد ممنوعیت کامل روزه داری نیست بلکه بسته به حالات مختلف و وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک، فرد می تواند برای روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد.
عباسی افزود: بیماران دیابتی که قند خون آنها به خوبی تحت کنترل بوده، مبتلا به بیماری های دیگر نیستند و به عبارت دیگر دیابت موجب صدمه به کلیه ها، چشم ها، قلب و دیگر اعضایشان نشده و نیز بیمارانی که انسولین مصرف نمی کنند می توانند روزه بگیرند.
وی اظهار داشت: بهترین حالت این است که بیماران دیابتی که روزه می گیرند به وسیله گلوکومتر قند خون خود را پیش از افطار، 2 ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در مورد مصرف قرص های پایین آورنده قندخون توصیه می شود که قرصهای مصرفی صبح و ظهر همزمان هنگام افطار و قرص های مصرف شبانه پیش از سحر با هماهنگی پزشک متخصص مصرف شود.
وی اضافه کرد: بر این اساس بیماران دیابتی در هر حال باید رژیمی را که پیش از ماه رمضان رعایت می کردند لحاظ کنند و نباید انرژی دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند و علاوه بر آن، در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می شود (بخصوص آنهایی که از قند و شکر تهیه شده)، زیاده روی نکنند.
عباسی افزود: بر این مبنا میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را مراعات کنند، به دلیل آنکه افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و بطور کلی پرخوری در افراد دیابتی، به افزایش قندخون و وزن منجر خواهد شد.
وی اظهار داشت: برای کنترل بهتر قندخون توصیه می شود که افراد دیابتی قند خون را قبل ازسحر و بعد از افطار خود را با (گلوکومتر) چک کنند، و در صورتی که قندخون 2 ساعت پس از افطار بالای 250 بود، شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری دریافتی خود را در زمان افطار کم کنند.
وی یادآوری کرد: اگر قند خون پیش از سحر بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر بود 20 درصد از میزان کالری دریافتی در زمان سحر کم شود و علاوه برآن، در ارتباط با روزه داری و نحوه مقابله با هیپوگلیسمی (افت قند خون) آموزش های لازم را ببینند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند، اگر علایم افت قندخون (مانند ضعف و بی حالی شدید، عرق سرد فراوان، تپش قلب، سرگیجه، تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و در نهایت بیهوش شدن) را در طول روز داشتند باید بلافاصله روزه خود را افطار کنند.
وی اظهار داشت: در صورت احساس هرگونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قندخون، باید روزه را افطار کرده و انجام فعالیت بدنی سبک یا متوسط در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین، عارضه ای نخواهد داشت.
عباسی افزود: برای مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین (دیابت نوع 2) که دارای اضافه وزن بالا هستند و با دریافت منظم دارو (بصورت 2 بار در شبانه روز) قند خون خود را کنترل می کنند، روزه داری نه تنها مضر نیست بلکه می تواند مفید نیز باشد.
وی اضافه کرد: بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه ها، مغز،قلب، چشم ها، دست ها و پاها و سایر ارگان های بدن شده اند، برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است پس از مشورت با پزشک متخصص روزه بگیرند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: وزن فرد باید در طول ماه رمضان روزانه کنترل شود و در صورت هرگونه کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیشتر از 2کلیوگرم، باید با پزشک مشورت کند و بعد از پایان این ماه نیز میزان و نوع داروی مصرفی و همچنین رژیم غذایی به حالت قبل از ماه رمضان برگردد.
عباسی افزود: بیماران دیابتی که در طول روز نیز انسولین تزریق می کنند بهتر است روزه نگیرند، مگر افرادی که میزان انسولین مصرفی آنها زیاد نیست و طی روز دچار افت قند خون نمی شوند.
وی اضافه کرد: افراد مبتلا به دیابت چه از نوع وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده اند، از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دارو و قند خون آنها هنوز به حداقل قبولی نرسیده (به عنوان مثال قند خون قبل از سحری بالاتر از 350 میلی گرم بر دسی لیتر ) بهتر است روزه نگیرند.
کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: روزه داری برای دیابتی های مبتلا به بیماری های دیگر مانند عفونت، پرفشاری خون کنترل نشده، آنژین، بیماری کلیوی و .. طبق تشخیص پزشک ضرر دارد.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.