به گزارش ایرنا، دکتر امیرعلی حمیدیه روز پنجشنبه در سمپوزیوم سلول های بنیادی و نانو فناوری بازساختی در زنجان افزود: علوم و فناوری های سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در طی سال های گذشته به عنوان یکی از علوم راهبردی و تاثیرگذار در حوزه پزشکی رشد بسیار چشمگیری داشته است، به گونه ای که از این دانش بعنوان انقلاب جدید در حوزه پزشکی یاد می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات بازار سالهای گذشته، گردش مالی در حوزه بازار سلولهای بنیادی و مهندسی بافت روند صعودی قابل توجهی داشته به طوری که از حدود 7 میلیارد دلار در سال 2009 به حدود 20 میلیارد دلار در سال 2015 افزایش یافته و بر اساس گزارش آینده پژوهی شرکت ریپروسل، این بازار تا سال 2030 به حدود 170 میلیارد دلار خواهد رسید.
این مسئول ادامه داد: کشورهای ایالات متحده آمریکا، ژاپن، چین، انگلستان و کره جنوی به شدت در حوزه سلولهای بنیادی و نانور فناوری باز ساختی سرمایه گذاری کرده اند و این مهم حتی در کشورهای منطقه نظیر قطر و عربستان سعودی نیز نمود دارد.
وی اضافه کرد: طی 10 سال گذشته تندروی هایی در بحث سلول درمانی در برخی بیمارستانها و پژوهشگاه های کشور بوجود آمد که این موضوع به نوبه خود بدبینی هایی را برای مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجب شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: با اقداماتی در طی چهار سال گذشته موازنه ای بین تندروی و کندروی های بوجود آمده ایجاد شد، بطوری که چندین آئین نامه تولید سلول، بافت ژن، بانک خون بند ناف از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.
این فوق تخصص آنکولوژی و پیوند سلولهای بنیادی گفت: اولین آئین نامه سلول درمانی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد و طی سه ماه گذشته نیز معاونت درمان این وزارتخانه اولین آئین نامه مراکز بهره برداری سلول درمانی پزشکی باز ساختی را اعلام کرد که در مجموع می توان گفت اکنون چرخه کاملی در این بخش برقرار شده است.
حمیدیه افزود: وجود این مساله در کشورمان موجی از کارآفرینی و اشتغال را در بین شرکتهای تولید کننده و مراکز درمانی ایجاد خواهد کرد، بطوریکه هم اکنون 800 شرکت در جهان در زمینه سلولهای بنیادی و نانو فناوری بازساختی فعالیت می کنند.
این مسئول همچنین با بیان اینکه هم اکنون کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است، اظهار داشت: در این موقعیت حساس کشور همه تیم ها با وجود اختلاف نظرها باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و کار محققان این است که کشورمان را از این برهه نجات دهند.
حمیدیه افزود: شرایط ایجاب می کند که بسیاری از جوانان نتوانند آنگونه که باید و شاید به اهداف مورد نظر خود دست یابند چرا که در زمان حاضر کشورمان بیش از گذشته به وفاق، همدلی و انسجام ملی نیاز دارد.
این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد، مشکلات و مسایل پیش آمده، حوزه پژوهش و فناوری را تحت الشعاع خود قرار ندهد و به عبارتی آسیب جدی به این حوزه وارد نکند و در این میان مسئولان کشور هوشمندانه با توجه به منابع محدود تخصیص یافته به هدفمندی برنامه ها کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: تمرکز بر صادرات و بیمه شدن محصولات یکی از اهداف مهم در حیطه سلولهای بنیادی در ایران است که با جدیت پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، سمپوزیوم سلول های بنیادی و نانو فناوری بازساختی در زنجان تا عصر پنجشنبه جاری ادامه دارد.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.