به گزارش ایرنا، عبدالحمید علیزاده روز دوشنبه در جمع رئیسان دانشگاه های یزد افزود: از مجموع این دانشجویان،27 هزار نفر در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هشت هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی و بقیه هم در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه مجموعه آموزش عالی در جذب دانشجویان خارجی از برنامه ششم (1396 تا 1400) توسعه جلوتر است، ادامه داد: در حالی که دانشجویان غیرایرانی در سال دوم برنامه ششم توسعه ( 1397) باید به 34 هزار نفر معادل یک درصد دانشجویان کشور می رسید، که هم اکنون چهار هزار نفر بیشتر است.
علیزاده تعداد دانشجویان کشور را سه میلیون و 400 هزار نفر ذکر کرد.
این مسئول با تاکید بر اینکه پیشرفت های علمی و آموزشی باید محسوس باشد، یادآور شد: برای مثال ایران اکنون در حالی در حوزه نانو جزو 10 کشور برتر جهان است که سال 1381 در زمان تشکیل ستاد نانو در نهاد ریاست جمهوری، فقط 10 نفر در این زمینه تحصیلات عالی داشتند.
علیزاده با بیان اینکه تولید ثروت از طریق علم تحریم ناپذیر است، تصریح کرد: برای تحقق مطلوب بین المللی کردن آموزش عالی باید توجه ویژه به یکپارچه کردن فرایندهای پنجگانه جذب، آموزش، پشتیبانی و فارغ التحصیلی مدنظر قرار گیرد و متولی هر بخش وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهد.
وی با یادآوری ضعف در فعالیت های تبلیغاتی و مدیریت با وجود داشتن نیروی انسانی مناسب تصریح کرد: توجه بیشتر به این مهم به همراه پذیرایی مناسب از دانشجویان خارجی زمینه ساز جذب بیش از پیش دانشجویان غیرایرانی خواهد شد.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، کارکرد دانشگاه یزد در جذب دانشجویان خارجی را بسیار مطلوب دانست و تلاش های مسئولان آن در این راستا ستود.

** جذب دانشجوی غیرایرانی، راهبرد بدون شبهه
همچنین رئیس دانشگاه یزد گفت: جذب دانشجوی غیرایرانی راهبرد توسعه دانشگاهی است که شبهه ای در آن وجود ندارد.
محمدصالح اولیاء افزود: این موضوع با توجه به تهدیدهای خالی شدن دانشگاه ها از دانشجو و همچنین توجه بر تعامل جهانی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و جزو راهبرداهای دارای اولویت محسوب می شود.

** تحصیل 470 دانشجوی غیرایرانی در یزد
همچنین سرپرست دانشجویان غیرایرانی دانشگاه یزد از تحصیل 470 دانشجوی خارجی از 12 کشور در دانشگاه های مختلف استان خبر داد و گفت: از این تعداد 180 نفر شهروندان عراق، افغانستان، برونئی، مالزی، روسیه، پاکستان، اوگاندا، غنا، نیجریه، هندوستان، سوریه و زامبیا هستند که در دانشگاه یزد تحصیل می کنند.
محمد فرشی افزود: هم اکنون 1.3 درصد دانشجویان دانشگاه یزد را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می دهند در تلاش برای رساندن این تعداد به پنج درصد هستیم.
وی خاطر نشان کرد: در سال جاری 2 هزار و 700 مورد درخواست برای تحصیل دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه یزد به ثبت رسیده است.
پس از این نشست، دفتر امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی استان یزد با حضور مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم افتتاح شد.
استان یزد حدود یکصد هزار دانشجو دارد که در 68 مرکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند و از این تعداد حدود 14 هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
این استان بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.