رئیس کل گمرک ایران گفت: اگر می خواهیم از مواهب تجارت بهره بیشتری ببریم باید مدیریت هماهنگ و یکپارچه مرزی داشته باشیم، نه اینکه قریب به ۳۰ سازمان بر گمرک اعمال قدرت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مهدی میراشرفی شامگاه سه شنبه ۱۴ اسفند ماه در جلسه توسعه صادرات غیر نفتی که با حضور استاندار خوزستان و مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تولید ناخالص ملی در دنیا براساس آمار متواتر ۷۲ هزار میلیارد دلار است.

وی افزود: این در حالی است که از این مبلغ ۱۹ هزار میلیارد دلار سهم تجارت است یعنی ۱/۴ آنچه که در دنیا تولید می شود در فرایند تجارت صورت گرفته است.

میراشرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشد تجارت بر سایر مباحث اقتصادی پیشی گرفته است، تصریح کرد: حتی کشورهایی که در پروسه تولید مزیتی ندارند با ورود به عرصه تجارت حتما منتفع خواهند شد.

وی با بیان اینکه خوزستان به اندازه یک کشور در دنیا پتانسیل دارد، خاطرنشان کرد: وجود ۳ مرز دریایی، زمینی و هوایی همچنین برخورداری از تمامی مناطق گمرکی وجود بندر امام به عنوان اولین بندر وزنی کشور در خوزستان تنها بخشی از این مواهب الهی است.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص چند کار ساده دنیا در بحث مدیریت زنجیره تامین، اشاره کرد: تسهیل تجارت، ارسال اطلاعات محموله ها قبل از حرکت از کشور مبدأ به کشور مقصد، رصد محموله در حین حمل در کشورهای پیشرفته دنیا موجب می شود که بیش از ۹۵ درصد کالا ها به محض رسیدن به گمرک بدون توقف ترخیص شود.

وی با استناد به آمار سازمان جهانی گمرک گفت: 《هر یک روز تاخیر در ترخیص کالا موجب افزایش ۱ درصد قیمت تمام شده کالا به قیمت اصلی آن می شود》.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر لزوم مدیریت هماهنگ و یکپارچه مرزی در سازمان گمرک، گفت: اگر می خواهیم از مواهب تجارت بهره مند شویم، باید مدیریت هماهنگ و یکپارچه در گمرک ایجاد کنیم نه اینکه قریب به ۳۰ سازمان در مرزها اعمال قدرت کنند.

میراشرفی ادامه داد: اگر اختیارات خود را نمی توانید به یک سازمان تفویض کنید هماهنگی ایجاد کرده و پس از آن یک مدیریت یکپارچه ایجاد کنید و در نهایت کار را تک ایستگاهی کنید؛ البته ما در انجام این مهم توفیق چندانی نداشتیم و کشور و ملت از این شرایط آسیب می بیند.

وی در ادامه در خصوص سیاست صحیح کشور مبنی بر توجه به همسایگان هم مرز، بیان کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری ۴۰ میلیارد دلار صادرات کالای غیر نفتی از کشور داشتیم که چین با ۸.۳ میلیارد دلار مقام اول و کشور عراق با ۸.۲ میلیارد دلار در مقام دوم قرار دارد این در حالی است که چین بیشتر خریدار  میعانات نفتی و گازی است، اما تنوع کالاهای صادراتی به عراق زیاد است.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: اگر بخواهیم از عوارض تحریم‌ها فاصله بگیریم هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه به مرزهای کشور به ویژه مرزهای خشکی توجه ویژه تری داشته باشیم.

میراشرفی در خصوص ماده ۱۲ قانون امور گمرکی مبنی بر اینکه《گمرک ایران مکلف است تمامی دستگاههای مرتبط با مرز را مدیریت کند》، عنوان کرد: اقرار می‌کنم گمرک تا کنون چنین قدرتی نداشته است همچنین کم لطفی سازمان های موجود در مرز نیز مزید بر علت شده، اما این نکته قابل توجه است که در عدم نظارت گمرک بر تجارت، مردم و وارد و صادر کنندگان متضرر شده اند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: گمرک در حال حاضر در بحث تجهیز و کنترل های غیر مزاحم با ضعف اعتباری مواجه است که البته قول هایی مبنی بر مساعدت داده شده است.

وی با اشاره به اینکه  تاکنون ۳ دستگاه ایکس ری خریداری شده، اما هنوز موفق به اخذ مجوز بهره برداری از سازمان انرژی اتمی نشده ایم، گفت: بخش خصوصی برای تامین قطعات حیاطی این ۳ دستگاه با تولید داخل و قیمت معقول همچنین عدم نیاز به خرید قطعات از خارج کشور نیز پای کار آمده است.

میراشرفی در ادامه بیان کرد: در صدد تفویض عمده اختیارات گمرک ایران به گمرکات استانها هستیم و قصد داریم گمرک ایران را به سمت مباحث نظارتی و دستاوردی خود سوق دهیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در مبحث بسته حمایت از تولید کنندگان نیز در حال شناسایی آنان و ارائه مسیر سبز به آنها هستیم.

وی یکی از ابعاد مهم مورد نظر گمرک ایران را ایجاد دروازه مشترک تجاری دانست و گفت: دروازه مشترک تجاری یعنی اینکه کشور مبدا اطلاعات کنترل شده خود را در اختیار کشور مقصد قرار دهد که موجب تقویت توان دو کشور خواهد شد.

میراشرفی در خصوص خودرو های اروندی که مدت زمان زیادی است از گمرک ترخیص نشده اند، تصریح کرد: استدعا می کنم با همکاری های درون استانی این مشکل را حل کنید آن تعداد از مشکل ماشین های شماره گذاری شده را در خود استان حل کنید  ما نیز سعی میکنیم از تمام پتانسیل قانون به نفع مردم استفاده کرده و آن بخش از خودرو ها که به گمرک ارتباط دارد را رسیدگی کنیم.

رئیس کل گمرک ایران در پایان متعهد شد خودرو های متوقف شده در منطقه آزاد اروند را لیست کرده و به مراجع قانونی ذی ربط برای بررسی و رفع مشکلات پیش آمده ارجاع دهد.

وی گفت: اگر سازمان امور استخدامی موافقت کند، در قسمت گارد حفاظت ۸۶ نفر نیرو جذب خواهیم کرد که یک چهارم آن را به استان خواهیم‌ داد.

میراشرفی همچنین ترانزیت را یکی از مهمترین ظرفیت های کشور دانست و تاکید کرد: با توجه به گستردگی ۳ هزار کیلومتری مرز و خطوط راه آهن مسئله ترانزیت باید جدی گرفته شود.

WhatsApp Image 2019-03-05 at 9.41.06 PM(6)

WhatsApp Image 2019-03-05 at 9.41.06 PM

WhatsApp Image 2019-03-05 at 9.41.06 PM(4)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.