سیدمحمد احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بجنورد اظهار داشت: در سال 2017 حجم مبادلات دو کشور یک میلیارد دلار بود که ایران شریک تجاری اول ترکمنستان محسوب می شد.
وی هدف گذاری بین دو کشور در خصوص حجم مبادلات تجاری در آینده را 6 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: بین عشق آباد و تهران تفاهم نامه هایی بسته شده است که امیدوار هستیم شرایط تجاری رونق یابد.
وی با بیان اینکه ایران شریک خوب برای ترکمنستان است افزود: نزدیکی سرزمینی دو منطقه، اشتراکات قوی فرهنگی و زبانی ساکنان دو سوی مرز ظرفیت زیادی برای تجارت دو کشور فراهم کرده است.
وی به همجواری ترکمنستان با استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: مردم این استان بسیار خوشنام هستند، ترکمنستانی ها به خوبی از مردم استان یاد می کنند.
سفیر ایران در ترکمنستان گفت: این استان ظرفیت و توانمندی بیسیار بالایی در حوزه تجارت با این کشور در زمینه های مختلف به خصوص کشاورزی، صنعت و خدمات و مهندسی دارد.
احمدی بر بالا بردن روابط دیپلماسی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: دو کشور برای برقراری ارتباط تجاری به هم نیازمند هستند که باید در این راستا تلاش کنیم چرا که رقبای زیادی نیز داریم.
جمهوری اسلامی ایران در حوزه واردات چهارمین شریک تجاری ترکمنستان پس از ترکیه، چین و روسیه است.
ایران و ترکمنستان یک هزار و 200 کیلومتر مرز زمینی و دریایی دارند.
خراسان شمالی در 10 ماه امسال بیش از 85 میلیون دلار کالا صادر کرده که سهم کشور همسایه، ترکمنستان از این میزان کمتر از 5 درصد بوده است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.