رحمت الله خرمالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار با بیان اینکه 15 کشور هدف صادراتی ترکمنستان بوده اند گفت: ایران رتبه 13 را در بین کشور های جهان در این جایگاه دارد.
وی افزود: یک هزار و 200 کیلومتر با کشور ترکمنستان ارتباط مرزی زمینی و دریایی داریم که این کشور در حوزه واردات چهارمین شریک تجاری ایران پس از ترکیه، چین و روسیه است.
خرمالی با بیان اینکه اقتصاد کشور ترکمنستان کوچک شده است گفت: شاخص جی دی پی این کشور از 10 به 6 رسیده است، ترکمنستان تلاش دارد تا واردات از سایر کشور ها را کم کند.
وی اظهار داشت: در سال 2017 این کشور چهار میلیارد دلار واردات داشت و در بررسی 2018 نیز 40 درصد برنامه را مدیریت کرده است.
وی شعار این کشور در سال جاری را افزایش تولید عنوان کرد و افزود: کالاهایی که از کشورهای دیگر وارد می کند را جایگزین خواهن کرد.
خرمالی محصولات عمده صادرات به این کشور را شامل سیب زمینی، سیب درختی، شکر، سیمان، محصولات پلاستیکی، ساختمانی، کاشی، سرامیک و سایر موارد ذکر کرد و افزود: خراسان شمالی پتاتسیل خوبی برای بحث صادرات به این کشور دارد که باید تقویت شود.
رایزن اقتصادی کشورمان در ترکمنستان با بیان اینکه هم اکنون مشکلاتی در واردات و صادرات با این کشور وجود دارد افزود: از سوی دو طرف تلاش می شود تا این مشکلات برطرف و تبادلات تقویت شود.
خرمالی با بیان اینکه ساختار کلی این کشور مبتنی بر بخش نفت و گاز است افزود: محصولات غذایی و صنایع سبک هم از محصولات عمده این کشور می باشد.
وی بر رفع مشکلات ارتباطات بانکی تاکید کرد و گفت: در این خصوص مکاتباتی داشته ایم، همچنین سعی خواهد شد مشکلات ترانزیتی برطرف شود و تردد کامیون ها افزایش یابد.
وی به عدم وصول مطالبات برخی تجار ایرانی نیز در این کشور اشاره کرد و گفت: باید قراردادها مستند باشد تا بتوانیم در این خصوص پیگیری کنیم، قرارداد دو طرف باید در اتاق های بازرگانی دو کشور، بورس و سفارت خانه ها ثبت و ضبط شود.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.