به گزارش ایرنا سیدمحمد احمدی روز چهارشنبه در نشست تخصصی فعالان اقتصادی این استان در ترکمنستان، که در بجنورد برگزار شد، افزود: کشور همسایه منابع آبی و عرصه کشاورزی فراوانی دارد که کشاورزان، فعالان و مهندسان این حوزه در استان خراسان شمالی، توانمندی فعالیت در این کشور را دارند.
وی با اشاره به نزدیکی سرزمینی 2 منطقه، اظهار داشت: حتی کشاورزان و مهندسان خراسان شمالی می توانند روزانه برای کار کشاورزی به کشور همسایه سفر کرده و شب به خانه برگردند.
وی اظهار داشت: ما می توانیم محصولاتی از جمله چغندرقند را در ترکمنستان کشت کرده و محصول را برای فرآوری به کارخانه قند شیروان انتقال دهیم.
احمدی افزود: ظرفیت و پتانسیل فراوانی برای پیوستگی سه استان خراسان شمالی، رضوی و گلستان با کشور ترکمنستان وجود دارد.
وی بر ایجاد پیوند بین این استان ها و به خصوص خراسان شمالی با ترکمنستان تاکید و اظهار کرد: مردم این استان با ترکمن ها قوم و خویش هستند که این امر علاقه آنان را برای رونق مراودات تجاری بیشتر کرده است.
وی به شرایط حساس کنونی کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون دشمن با تمامی وجود برای محصور کردن انقلاب و محدود کردن شتاب رشد آن تلاش می کند، اما ایران قادر است دهه پنجم را با عزت و اقتدار آغاز کند.
وی با بیان اینکه پیشترها جهانیان، ایران را تنها با «قالی» اش می شناختند، افزود: اکنون به برکت انقلاب اسلامی، ایران در تمامی زمینه ها حرف برای گفتن دارد و استقلال، مهمترین دستاورد آن است.
سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به تغییر شرایط بازار و کشور ترکمنستان، گفت: هم اکنون رقبای تجاری زیادی وارد این کشور شده اند که می طلبد ما تلاش ها را در این رابطه مضاعف کنیم.
احمدی، یکی از توانایی های کشور و خراسان شمالی را اجرای طرح های راهسازی در ترکمنستان دانست و افزود: تلاش داریم تا پروژه هایی را در این بخش بر عهده بگیریم.

* بازارچه مرزی با ترکمنستان، نیازمند ایجاد زیرساخت
سفیر ایران در ترکمنستان ایجاد بازارچه مرزی در شهرستان راز و جرگلان را یک مطالبه بحق مردمی خواند و اظهار داشت: ایجاد این فضا نیاز به تامین زیرساخت هایی از جمله راه دارد که در کوتاه مدت میسر نیست.
احمدی با بیان اینکه 200 کیلومتر راه سازی در حوزه ترکمنستان برای اجرای این طرح نیاز است، گفت: این کشور اکنون دارای چهار بازارچه در مرز ایران است که همراه با مشکلاتی است.
وی بر لزوم حل مسائل و مشکلات حوزه تجارت تاکید کرد و افزود: این امر نیازمند یک مدیریت کلان است تا بتوانیم از این ظرفیت و پتانسیل در حوزه اقتصادی بهره مند شویم.
احمدی با بیان اینکه ما گزینه ای بهتر از ترکمنستان نداریم، اظهار داشت: کشور همسایه نیز ایران را گزینه ای مناسب می داند و ما باید با حُسن استفاده، روابط اقتصادی را به دوران شکوفایی پیشین برگردانیم.
احمدی در خصوص مشکلات روادید نیز گفت: حل مشکلات این بخش نیز در حال بررسی است و به دنبال فراهم کردن بستر برای صدور روادید 6 ماهه هستیم.

* خراسان شمالی باید باری از دوش کشور بردارد
استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: این استان با بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، باید در حوزه تجاری و اقتصادی موثر عمل کرده و باری از دوش کشور بردارد.
محمدعلی شجاعی، با اشاره به قابلیت های این استان، بر لزوم استفاده حداکثری از ارتباطات بین المللی برای رشد و توسعه استان و کشور تاکید کرد.
وی افزود: البته دولت نیز باید زیرساخت های لازم را به این منظور فراهم ساخته و مسائل و مشکلات پیش روی فعالان حوزه اقتصاد استان را برطرف کند.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به برگزاری برخی نمایشگاه های خارجی و سفر مسئولان و تجار به سایر کشورها، گفت: این برنامه ها حتما باید خروجی مثبتی داشته باشد.
در این نشست، فعالان اقتصادی خراسان شمالی، مسائل و مشکلات خود در حوزه کشور ترکمنستان را مطرح کردند.
سیدمحمد احمدی، سفیر ایران در ترکمنستان به منظور دیدار با فعالان اقتصادی خراسان شمالی و بررسی مشکلات آنان و نیز بازدید از صنایع منطقه، به این استان سفر کرده است.
استان خراسان شمالی بر 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.
به گزارش ایرنا، خراسان شمالی در 10 ماه امسال بیش از 85 میلیون دلار کالا صادر کرده که سهم کشور همسایه، ترکمنستان از این میزان کمتر از 5 درصد بوده است.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.