به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی به عنوان معین استان ایلام در حوزه اقتصاد مقاومتی برگزار شد اظهار کرد: رسیدگی جدی مسئولان کشوری به مشکلات و نیازهای استان ایلام در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و آب موجب رشد و توسعه استان و برون رفت ایلام از وضعیت کنونی می شود.
وی افزود: سهم و ظرفیت تولید پتروشیمی ایلام باید از 35 درصد کنونی به 80 درصد برسد و همچنین با افتتاح فاز دوم این واحد صنعتی با 90 درصد پیشرفت فیزیکی سال آینده نیاز پتروشیمی به آب بیشتر می شود که باید منابع آبی این واحد صنعتی از هم اکنون مشخص شود تا مشکلی برای آب شرب مشترکان پیش نیاید.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: یکی دیگر از نیازهای مهم استان ایلام ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی است که با راه اندازی این گونه صنایع چهره کشاورزی استان در زیربخش های مختلف متحول خواهد شد.
وی با بیان اینکه مرز مهران یکی از ظرفیت های اساسی استان ایلام در زمینه صادرات و واردات است، گفت: در ایام اربعین در عمل فعالیت های گمرکی در مرز مهران تعطیل و راکد می شود که باید دولت با راه اندازی گذرگاه ها و خروجی های چیلات و چنگوله از تعطیل شدن فعالبت های گمرکی در ایام اربعین جلوگیری تا روند صادرات و واردات در استان ایلام رونق بیشتری خواهد گرفت.
وی با اشاره اینکه میزان صادرات از مرز مهران در سال گذشته 2 میلیارد دلار بوده و امسال این رقم به یک میلیارد دلار کاهش یافته، تاکید کرد: افزایش تعرفه های گمرکی صادرات، راهپیمایی اربعین، وجود رقبایی چون ترکیه و عربستان در بازارهای عراق، عدم ثبات و‌ قطعیت در تصمیم گیری ها در مراودات تجاری از سوی طرف عراقی و ... در کاهش صادرات از مرز مهران تاثیرگذار است.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه از مجموع 530 واحد تولیدی این استان ، 327 واحد فعال، 51 واحد نیمه فعال و 157 واحد غیر فعال و راکد هستند گفت: با برگزاری نشست های متعدد با صاحبان و مدیران واحدهای راکد، برنامه ها و مصوبه های عملیاتی برای رونق این واحدها تدوین شده است.
وی مهار آب های مرزی، احیای اراضی گرمسیری، توسعه اراضی دیم به آبی، نهال کاری را از دیگر پتانسیل های بخش کشاورزی استان ایلام ذکر کرد و گفت: روند رو به رشد این پروژه ها همچنان ادامه دارد.
نماینده شهرستان های دهلران ، دره شهر ، آبدانان و بدره در در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار رسیدگی دولت به وضعیت پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران خرد بخش خصوصی همچون کشاورزان و صاحبان صنایع دستی شد.
نماینده شهرستان های ایلام ، ملکشاهی ، مهران ، ایوا ، چرداول و سیروان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در صورت تدوین و ‌طراحی سند آمایش سرزمینی ایلام و انجام نیازسنجی و آینده نگری ها وضعیت استان ایلام متحول خواهد شد.
سلام امینی افزود: دولت و‌ مسئولان باید در طرح سامانه گرمسیری حقآبه اراضی مردم را در نظر گیرند و همچنین باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی از خروج روان آب ها و نزولات جوی به خارج از مرزها جلوگیری کرد.
وی خواستار رسیدگی به مشکلات مرغداران، صنعتگران و دامداران شد و همچنین با اشاره به ابهام ها و اختلاف نظرها در خصوص محدوده اراضی ملی از ملکی تاکید کرد: باید اسناد و نقشه های اراضی منابع طبیعی به روز شود تا بخش عمده ای از مشکلات مردم، دادگستری و‌منابع طبیعی تا حدودی مرتفع شود.
وی با ذکر اینکه استان ایلام دارای چند شرکت بزرگی چون پتروشیمی، سیمان ،... است از اینکه بیشتر نیروهای این شرکت ها غیر بومی هستند انتقاد کرد.
نماینده شهرستان های ایلام ، ملکشاهی ، مهران ، ایوان ، چرداول و سیروان در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار شد که حساب های مالی این شرکت ها به استان ایلام منتقل شود.
خبرنگار: زهرا موسوی** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.