سیدمحمداحمدی روز چهارشنبه در همایش روستا با حضور دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان لاهیجان اظهارداشت: باید به کارهای عمرانی و فعالیت های گردشگری منجر به توسعه و ماندگاری روستاییان توجه بیشتری صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد:اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران به عنوان بازوان دولت و نظام در روستاها باید با همکاری مسوولان ادارات و نهادهای دولتی در چارچوب ساختار حکومت اسلامی به توسعه روستاها اهتمام داشته باشند و بدانند که توسعه در روستاها با توسعه با سایر کشورها متفاوت است.
وی با بیان این که پیشرفت و توسعه روستاها از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می کند خاطرنشان کرد: مدیران روستاها باید سیاست های نشات گرفته از سیاست های نظام و دولت را پیگیری نمایند .
وی با اشاره به استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه شهرستان لاهیجان بر تکمیل زیرساخت ها در روستاها تاکید و تصریح کرد: روستاهای لاهیجان گردشگرپذیر هستند و برای جذب گردشگر در روستاها باید نسبت به ایجاد زیرساخت ها نظیر جاده، راه و دیگر زیر ساخت ها توجه بیشتری صورت گیرد زیرا اگر این امکانات در روستا وجود نداشته باشند توریست به روستا سفر نمی کند.
وی تصریح کرد: شوراهای اسلامی و دهیاری ها در کنار ادارات دولتی می توانند در روستاها اشتغال پایدار ایجاد کنند تا این اشتغال موجب ماندگاری در روستاها شود.
فرماندار شهرستان لاهیجان در ادامه همچنین بر لزوم ایجاد شور و نشاط در روستاها و توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی آن تاکید کرد.
احمدی با بیان این که شهرستان لاهیجان با داشتن جمعیتی نزدیک به 168هزار نفر دارای دو بخش و هفت دهستان است و از نظر آرایش جمعیتی 55درصد سن جمعیت آن بین 21تا 64سال است متذکر شد: لازمه رفتار با این جمعیت برنامه ریزی عقلانی و منطقی است.
وی اظهارداشت: 38درصد جمعیت لاهیجان به تعداد 63هزار نفر در مناطق روستایی این شهرستان زندگی می کنند و 84هزار نفر از جمعیت شهرستان را مردان و 83هزار نفر از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند .
در این همایش همچنین نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهمترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی روستاها هستند و با توجه به تنگناهای موجود باید با تعامل بین روستاییان و مسوولان اقدامات عمرانی برای روستاها ادامه یابد .
ذبیح الله نیکفر افزود: یکی از محورهای توسعه پایدار در کشورهای پیشرفته ،توسعه روستاها است .
وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در روستاها تحقق می یابد و ماندن روستاییان در روستا منجر به تولید می شود و باید بتوانیم با افزایش تولید روستاییان به افزایش ضریب غدایی کشور کمک کنیم .
وی یکی از سیاست های استعماری را به زانو در آوردن کشور های دیگر با جنگ غذایی عنوان و خاطرنشان کرد : محور توسعه کشور ما باید توسعه کشاورزی در روستاها باشد و با آباد کردن روستاها می توانیم به رشد و توسعه و ماندگاری روستاییان کمک کنیم .
این نماینده مجلس یادآورشد: یک و نیم میلیارد دلار از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت برای توسعه روستاها اعتبار در نظر گرفته شده است تا برای ایجاد زیرساخت های مناسب در روستاها هزینه شوند.
وی به مشکل زیرساخت شبکه های برق در گیلان اشاره کرد و گفت: 120میلیارد ریال از نیمه دوم سال قبل تاکنون برای صلاح شبکه های برق و کابل های خودنگهدار و دکل های آن هزینه شده است .
نیکفر تصریح کرد: باید برای مشاغل خانگی ، صنایع دستی و گردشگری در روستاها برنامه داشته باشیم و بتوانیم اعتباراتی که در نظر گرفته می شود را به درستی مدیریت کنیم .
نیکفر با انتقاد از اینکه تاکنون از محل مدیریت بحران کشور مبلغی به گیلان اختصاص داده نشده است گفت: خبرداده شده که 300میلیارد ریال از طریق ستاد مدیریت بحران کشور به گیلان اختصاص می یابد .
بخشدار مرکزی لاهیجان نیز در این هماش گفت: از 58هزارخانوار شهرستان لاهیجان 48هزار نفر آنها در روستا زندگی می کنند و بخش مرکزی دارای پنج دهستان آهندان ، لیل ، بازکیاگوراب ، لفمجان و لیالستان است .
سلامت وارسته خاطرنشان کرد: 141روستا در بخش مرکزی لاهیجان وجود دارد و 19هزار نفر از خانوارهای بخش مرکزی زیر 20خانوار هستند .
به گفته وی یکصد دهیار در بخش مرکزی فعالیت دارند که پل ارتباطی بین مسوولان و مردم محسوب می شوند که نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی در روستاها دارند و با همکاری آنها و اعضای شورها می توان به اقتصاد پایدار در روستا دست یافت .
وی اظهارداشت: بخش مرکزی لاهیجان 118شورای اسلامی دارد که 113آنها سه نفره و اعضای شورای بقیه روستاها پنج نفره هستند.
به مناسبت روز ملی روستا ( پانزدهم مهر ماه ) همایش پاسداشت روز روستا با حضور اعضای شوراهای اسلامی روستاها ، دهیاری ها و مسوولان شهرستان لاهیجان روز چهارشنبه در سالن باهنر لاهیجان برگزار شد.
خبرنگار: نظرپور
6029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.