به گزارش ایرنا، حوزه حمل و نقل از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور شامل فعالیت هایی است که به شکلی گسترده در زمینه های تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.
حمل و نقل بخش های مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل می کند و واسطه ای میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی است؛ همچنین حمل و نقل در توزیع درآمدها و کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقشی موثر دارد.
کامیون داران به عنوان بخش وسیعی از حوزه حمل و نقل کشور، جایگاه ممتازی در رونق اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی در کشور را دارند که افزایش قیمت لوازم یدکی بخصوص لاستیک این ناوگان در طارم مشکلاتی را در تمام بخش های شهرستان بوجود آورده است که باید برای رفع مشکلات آنان از طرف مسئولان هرچه زودتر تدابیری اصولی اندیشیده شود.
رانندگان کامیون باوجود مشکلاتی مانند دوری از خانواده، سختی کار، حوادث جاده‌ای و سرما و گرما، حالا با مشکلات بزرگتری چون گرانی لوازم یدکی و روغن، دستمزد سنگین تعمیراتی و مهمتر از همه گرانی چندین برابری لاستیک که از مهمترین نیازهای کامیون داران است مواجه شده اند.
کامیون داران با کار خود ارزش زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کنند، آنها مواد اولیه را از مراکز تولید و تهیه به کارخانجات تولید حمل کرده و سپس محصولات تولیدی کارخانجات را از محل کارخانه به بازار مصرف و یا عمده فروشی ها حمل می کند.
این قشر زحمت کش با جابجایی مصالح ساختمانی در ساخت و ساز مسکن و آبادی شهرها و روستاها نقش بسزایی دراند.
رانندگان کامیون در بخش کشاورزی نیز با حمل و نقل محصولات به انبارها، سیلوها، کارخانه‌های فرآوری و بازار مصرف، نقش مهمی را بین کشاورزان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی ایفا می کنند و در صورت عدم فعالیت آنان بخش کشاورزی و بازار مصرف با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.
با توجه به اینکه طارم در مسیر توسعه قرار گرفته و طرح های عمرانی فراوانی در این شهرستان در دست اجرا است و همچنین در بحث مقاوم سازی ساختمانها یکی از شهرستانهای پیشرو در استان می باشد، تعطیلی و عدم فعالیت کامیون داران موجی از نارضایتی را در بین مردم ایجاد خواهد کرد.
به رغم مشکلات موجود و همچنین اعتصابات فراوان کامیون داران در نقاط مختلف کشور، این کامیون داران شهرستان طارم هستند که کسی صدای مشکلات آنان را نمی شنود.
بابک باقری یکی از کامیون داران شهرستان طارم با ابراز گلایه‌مندی از شرایط نامطلوب شغلش اظهار داشت: افزایش بیش‌ از اندازه قیمت لوازم ‌یدکی از مهمترین مشکلات در حال حاضر کامیون‌داران است که باعث شده درآمد و مخارج آنان همخوانی نداشته باشد و با مشکلات معیشتی بسیار مواجه شوند و با ادامه این روند فعالیت کامیون داران برای خانواده آن‌ها به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
وی افزود: از مشخص ترین گرانی لوازم‌ یدکی، بالا بودن قیمت لاستیک‌هایی است که مسئولان به‌ زعم خود اقدام به توزیع این کالا با نرخ مصوب کرده‌اند، این تصمیم نه ‌تنها سودی برای کامیون داران ندارد بلکه توزیع با شرایط نامطلوب و پیچیده و مسیرهای پرپیچ و خم اداری؛ دسترسی به لاستیک را برای کامیون داران با شرایط اقتصادی کنونی به صفر رسانده است.
وی ادامه داد: با توجه به پیگیریهای متعدد از طریق اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مشخص شد که توزیع لاستیک به نرخ دولتی فقط برای کامیون های برون شهری می باشد و حتما باید دارای بارنامه باشند این در حالی است که محدوده کاری کامیون داران طارمی در داخل شهرستان بوده و با توجه به مسافت بسیار پایین حمل بار دریافت بارنامه هزینه بالایی برای آنها دارد.
گرانی لوازم یدکی، بویژه لاستیک موجب شده تا دیگر انگیزه ای برای کار کردن نداشته باشیم، چند ماهی است که دنبال خرید لاستیک دولتی هستم و متاسفانه این فقط در حد حرف مانده و هیچ لاستیکی دریافت نکرده ام و چند روزه که به خاطر پارگی لاستیک کامیون کار را تعطیل کرده ام; این صحبت های هادی علیخانی راننده کامیون است که تنها منبع درآمد خانواده اش همین ماشین است.
افشار اشرفی از کامیون داران قدیمی طارم نیز از نحوه برخورد پرسنل انجمن صنفی رانندگان در پایانه حمل بار استان زنجان اظهار گلایه مندی کرد و گفت: با تمام مشکلات جهت دریافت لاستیک به نرخ مصوب به اداره صنعت، معدن و تجارت مراجعه کردم که در نهایت بعد از گذراندن مراحل اداری برای اخذ لاستیک به انجمن صنفی رانندگان زنجان رفتم و متاسفانه با برخورد نامناسب پرسنل آن انجمن مواجه شده و از خرید منصرف شدم.

**توزیع لاستیک به نرخ دولتی برای رانندگان کامیون برون شهری می باشد
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای طارم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اولویت توزیع لاستیک به نرخ مصوب برای کامیون هایی است که در جاده های برون شهری فعالیت می کنند و برای اعطای لاستیک داشتن بارنامه همراه سایر مدارک مورد نیاز داران الزامی است.
علی نجفی از پیگیریهای این اداره برای ارایه لاستیک به نرخ دولتی برابی کامیون داران درون شهری طارم خبر داد و افزود: مقرر شده تا اداره صنعت و معدن لیست رانندگانی که در درون شهرستان فعالیت می کنند تهیه کرده و برای دریافت لاستیک آنان پیگیریهای لازم را انجام دهد.

**16 حلقه لاستیک با نرخ مصوب در شهرستان طارم توزیع شده است
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طارم نیز در این خصوص گفت: از ابتدای طرح عرضه لاستیک دولتی تاکنون 16 حلقه لاستیک بین کامیون داران این شهرستان توزیع شده است.
حمید واعظی ضمن اشاره به گلایه بسیاری از کامیون داران طارمی از دریافت نکردن لاستیک دولتی خاطرنشان کرد: برای اعطای لاستیک به نرخ مصوب ارائه مدارک از جمله بارنامه از سوی رانندگان الزامی است و با توجه به اینکه بیشتر رانندگان کامیون طارم به صورت درون شهری فعالیت می کنند و از اخذ بارنامه به دلیل مسافت های بسیار پایین خودداری می کنند.
این مسئول همچنین از پیگیریهای این اداره جهت عرضه لاستیک به نرخ مصوب به کامیون داران درون شهری شهرستان طارم خبر داد و افزود: جهت حمایت از این رانندگان که به نوعی نقش موثری در اقتصاد شهرستان دارند مقرر شده تا از طریق استان پیگیری ها انجام شود، تا این عزیزان نیز از لاستیک دولتی بهره مند شوند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.