به گزارش خبرنگار ایرنا، امنیت روانی جامعه در شرایط فعلی و با افزایش قیمت ها به خطر افتاده و نوعی سرگردانی برای مردم ایجاد کرده است.
وقتی به قیمت برخی کالاهای اساسی در بازار نگاهی می اندازیم، می بینیم که قیمت این کالاها که نیاز روزانه مردم است سیر صعودی پیدا کرده و برخی بیش از 2 برابر شده است.
قیمت برخی کالاها مدام تغییر می کند که این امر باعث ایجاد جنگ روانی در جامعه شده و مردم تلاش می کنند بیش از حد نیازشان آن کالاها را بخرند.
گرانی مساله ای است که این روزها همه اقشار جامعه با آن درگیر هستند و سبد کالاهای اساسی اقشار کم درآمد و متوسط جامعه در این شرایط روز به روز خالی تر می شود و چاره ای جز کاهش خرید مایحتاج روزانه ندارند که این مهم در آینده تاثیر منفی بر سلامت جسمانی مردم می گذارد.
در شهرستان مرزی بانه مردم مانند دیگر نقاط کشور نگران تامین برخی کالاها هستند، بخش زیادی از آنها در تامین بسیاری از کالاها با مشکل مواجه اند ضمن اینکه هم مرزی این شهر با منطقه اقلیم کردستان عراق باعث شده اتباع این منطقه با توجه به افزایش نرخ ارز و تفاوت محسوس قیمت ها، برای خرید به این سوی مرز بیایند و خرید کنند به همین خاطر بسیاری از کالاهای اساسی کمیاب و حتی نایاب شده اس.
افزایش قیمت دلار یکی از دلایل مهم افزایش قیمت کالاهاست در این میان عراقی هم از این فرصت استفاده کرده و بسیاری از کالاهای اساسی خود را در شهرهای مرزی ایران از جمله بانه و مریوان در استان کردستان تامین می کنند چرا که با افزایش نرخ ارز، خرید در بازار ایران به نفع آنها است.
یکی از خواروبار فروشان بانه ای به خبرنگار ایرنا گفت: روغن و رب گوجه فرنگی در این شهر کمیاب شده و هر روز قیمت آنها افزایش می یابد، قدرت خرید مردم کم شده اما از ترس گرانی، باز هم بیشتر از گذشته خرید می کنند.
طاهر حسینی افزود: مردم از این گرانی بیزارند و ما هم شرمنده هستیم چرا که خیلی از آنها بویژه طبقه کارگر قدرت خرید چندانی ندارند و وقتی با این قیمت های سرسام آور مواجه می شوند از خرید کالاهای اساسی که نیاز روزانه هر خانواده است پشیمان می شوند که در صورت ادامه این روند ما هم باید کم کم مغازه های خود را تعطیل کنیم.
وی با بین اینکه در 20 سال گذشته هیچگاه با چنین افزایش قیمتی برای کالاهای اساسی مواجه نشده بودیم، اظهار داشت: علت برخی گرانی ها خود مردم هستند چرا که با افزایش قیمت ها، به فروشگاه ها هجوم می برند و خرید می کنند که این روش درستی برای مقابله با گرانی نیست.
حسینی یادآور شد: با توجه به شرایط موجود در روزهای آینده برخی دیگر از اقلام پر مصرف نیز با کمبود و گرانی مواجه خواهند شد.
به گفته وی، بسیاری از کالاها که تولید داخلی هستند نیز گران شده و برای مردم جای سوال است چرا باید کالایی که در داخل تولید می شود و ربطی به قیمت دلار ندارد، گران و کمیاب می شود.
وی قیمت هر حلب 20 کلیویی روغن را 165 هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: قیمت روغن که کالایی اساسی و مورد نیاز مردم است نسبت به یک ماه گذشته بیش از 2 برابر افزایش یافته است.
حسینی تاکید کرد: در بانه کالای زیادی احتکار نمی شود چون فروشندگان انبار بزرگ ندارند از طرفی با توجه به تقاضای مردم کالاها در کمترین زمان به فروش می رسند.
وی ادامه داد: کالاها در شهرهای بزرگ احتکار می شود البته برخی خانواده ها به دلیل ترس از گرانی کالای زیادی می خرند که به نظرم نوعی احتکار است باید تعادل در جامعه حفظ شوند تا همگان به کالاهای اساسی دسترسی داشته باشند.
این مغازه دار بانه ای گفت: عراقی های هم به این گرانی و کمبودها در شهرهای مرزی دامن می زنند چرا که با افزایش قیمت دلار و دینار در برابر ریال آنها کالاهای اساسی خود را از شهرهای مرزی تهیه می کنند چون خرید در ایران برایشان به صرفه است.
یکی از شهروندان بانه ای هم به خبرنگار ایرنا گفت: با نوسان قیمت کالاها، مردم سرگردان شده و نمی توانند تصمیم درستی برای زندگی خود بگیرند این امر به لحاظ روانی بر جامعه تاثیر منفی گذاشته و آنها را افسرده و عصبی کرده است.
ربیوار رحمانی افزود: بسیاری از جوانان بیکار شده و بازاری که امید ما برای ایجاد اشتغال بود در سایه رکود شدید قرار گرفته و اینک راهی هم برای کسب درآمد جوانان نیست.
وی با بیان اینکه نظارت بر بازار بسیار ضعیف است، اظهار داشت: برای خرید هر کالا باید شهر را دور بزنیم کیفیت و کمیت کالاها نسبت به گذشته کاهش یافته با این حال مردم از ترس گرانی بیشتر می خرند البته با این روش نمی توان با گرانی مقابله کرد بلکه به گرانی و کمبود بیشتر دامن می زنند.
رحمانی یادآور شد: قیمت گوشت، برنج، میوه و سبزی که در داخل تولید می شود با افزایش نرخ دلار بیشتر می شود این چه ارتباطی با دلار دارد؟ فروشندگان و مغازه داران دلیلی اصلی افزایش قیمت ها را نوسان نرخ دلار اعلام می کنند.
وی تاکید کرد: در این شرایط بیشتر فشارها بر اقشار کم درآمد و متوسط جامعه وارد می شود کسانی هم که دنبال معامله ارزی هستند اگر چه به ظاهر سرمایه آنها بیشتر می شود اما با افزایش قیمت ها آنها هم در نهایت متضرر می شوند.
رئیس تعزیرات حکومتی بانه می گوید: تاکنون موردی از احتکار کالا در این شهرستان گزارش نشده و بازرسی های مشترکی با همکاری ادارات مرتبط بطور مرتب و دوره ای در سطح بازار انجام می شود.
رضا کریم پور افزود: با متخلفان صنفی و اخلال کنندگان در نظام اقتصادی و بازار براساس قانون برخورد می شود و پرونده های تخلف صنفی در کمتر از یک هفته رسیدگی می شود.
رئیس صنعت، معدن و تجارت بانه هم گفت: کسانی که انبار دارند به ما اعلام کردند و بعد از انبار کالا فاکتور فروش از این افراد درخواست می شود و تاکنون تمام فاکتورهای که به دست ما رسیده قانونی بوده و حتی یک مورد تخلف در آنها مشاهده نشده است.
احمد رحمانی افزود: به لحاظ تامین برنج مشکلی وجود ندارد و بیش از نیاز در بازار وجود دارد و احتمال اینکه شبانه کالای از بانه خارج شود نیز نیست اما برای تامین روغن کمبود داریم.
وی مشکل اصلی کمبود روغن را در حمل و انتقال این کالا اعلام کرد و اظهار داشت: قیمت کالاها شناور است و هفته ای تغییر می کند اما ما قیمت کارخانه را مبنا قرار می دهیم.
رحمانی اضافه کرد: افزایش قیمت کالا به نفع هیچ کس نیست و با افزایش قیمت کالا میزان فروش کاهش می یابد و بسیاری از کالاها در انبارها می ماند و فاسد می شود.
این مقام مسئول می گوید: روزانه 6 بازرس اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت در قالب گروه های 2 نفره از فروشگاه های سطح شهر بازدید می کنند و در صورت شکایت مردمی به سرعت موارد بررسی می شود.
وی با بیان اینکه بانه به لحاظ کشف و رسیدگی به پرونده های تخلف صنفی دومین شهر استان است، یادآور شد: سال گذشته 356 پرونده متخلف بررسی شده و امسال نیز تاکنون 265 پرونده بررسی شده که به نسبت سال قبل افزایش یافته است.
رحمانی گفت: شهروندان با مشاهده احتکار افراد سودجو با شماره 124 تماس بگیرند و موارد را اعلام کنند تا در کمترین زمان ممکن انبار ضبط و کالاها به نفع شهروندان توقیف و در بازار توزیع شود.
رئیس صنعت، معدن و تجارت بانه تاکید کرد: کالاهای اساسی در بانه به اندازه نیاز شهروندان وجود دارد در صورتی که اعتصاب کامیونداران ادامه داشته باشد با کمبود کالا مواجه خواهیم شد.
وی اظهار داشت: حدود 2 درصد کالاهای اساسی از بانه خارج می شود (توسط اتباع عراقی) که به نسبت شهرهای دیگر کمتر است.
به گفته وی، در شرایط کنونی مشکل اصلی ما اعتصاب کامیونداران و عدم حمل محموله کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است.
رحمانی افزود: خرده فروشی در روستاهای مرزی زیاد است و احتمال دارد که به آن سوی مرز انتقال دهند که ما نمی توانیم جلوی این خرده فروشی های را بگیریم.
وی با اشاره به اینکه واردات گوشت منجمد بر قیمت گوشت گرم تاثیر می گذارد، یادآور شد: با همکاری جهاد کشاورزی 5 تن گوشت منجمد برزیلی وارد شهرستان شده و در فروشگاه های سطح شهر توزیع و با قیمت مناسب به متقاضیان عرضه می شود.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.