به گزارش ایرنا، هر سال محرم که می شود، 36 کیلومتر غربی تر از زنجان، وسط شهری که تا همین سال 92 روستا بود، مراسمی با قدمت 415 سال به پا می شود.
حسینیان هر سال در ظهر عاشورا به سوگ کربلاییان می نشینند و هزاران نفر برای تماشای تعزیه آنان به ارمغانخانه می آیند.
415 سال اجرای پی در پی تعزیه در محرم و هنرمند پی هنرمند و عزا پشت عزا، باعث شده است که این روزها اگر حرفی از شبیه خوانی و اجرای تعزیه در کشور به میان آید، کمتر کسی باشد که سخنی از تکیه حسینی ارمغانخانه و هنرمندان آن بر زبان نیاورد و وصف این شور و حال را نگوید.
امسال هم به تبع همه سال ها پرچم امام حسین(ع) در ارمغانخانه بالا رفته است، 12 هنرمند گرد هم جمع شده اند تا بار دیگر بساط شبیه خوانی را به پا کنند.
کربلایی اسلام افشاری یکی از همان هایی است که از سال 1326، لباس زناله بر تن می کند و در همین تکیه حسینی، تعزیه خوانی می کند.
اسلام افشاری که متولد سال 1313 است می گوید: ساکن همین شهرم و تا کنون هم ریزه خوار سفره امام حسین(ع) بوده ام، خدا این سفره را از ما نگیرد.
کربلایی اسلامی می افزاید: تمام این سال ها امام خوان بوده ام و هرگز از ایفای نقش در این هنر خسته نشده ام.
وی معتقد است کسی که در این دستگاه تلاش می کند، از امام حسین(ع) اعتبار می گیرد و کسی که در این راه قدم گذاشت خستگی نمی شناسد.
عیسی مرشدی هم دیگر تعزیه خوان این تکیه حسینی است، مردی با نزدیک 50 سال سابقه امام خوانی در تعزیه و 40 سال هنرنمایی در ارمغانخانه.
مرشدی این تکیه را نظر کرده می داند و می گوید: بارها به چشم خودم حوادثی را دیده ام که برای مردم حاضر در تکیه رخ داده اما خونی از دماغ کسی هم نریخته است.
این تعزیه خوان اشاره می کند زمانی که این تکیه خشت و گل بود، روی سر مهمانان آوار شد، یا روزی اسب ها رم کردند به سمت جایگاهی که برای زنان تعیین شده بود گریختند، کسی حتی کوچکترین خراشی هم برنداشت.
وی ادامه می دهد: این معجزات را همه دیده اند، گر نگه دار من آن است که من می دانم، شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد.
اینجا در این تکیه، هنر تعزیه خوانی سینه به سینه به ارث می رسد، چه عباس اجاقلویی که از 11 سالگی هنرنمایی می کند و چه علی بهرامی که اهل روستای شین است و 23 سال بیشتر ندارد، هر دو می گویند: این هنر را از پدر و پدربزرگمان آموخته ایم.
عباس اجاقلو 36 سال دارد و از سال 1372 هنرنمایی می کند، هنر خود را مدیون اساتیدی همچون حاج فیروز رستمی که پدر بزرگش بود یا کربلایی اسلام افشاری که هنوز هم در تعزیه می خواند، می داند.
اجاقلو معتقد است حضور و فعالیت در همین بارگاه باعث شده تا پایش به جایی که نباید، باز نشود و بیراه نرود.
وی می گوید: بدیهی است کسی که خادم و به درگاه امام حسین(ع) متوسل است، دست خالی از این درگاه باز نگردد، مثل تمام روزهای سختی که بود و امام به دادم رسید.
تعزیه خوان های قیداری مشهور هستند به هنرنمایی، علی بهرامی 23 ساله هم یکی از همان هاست، با این تفاوت که از امسال در تکیه حسینی ارمغانخانه به ایفای نقش می پردازد و امسال قاسم خوان شده است.
بهرامی که از روستای شین شهرستان خدابنده آمده می گوید: از 6 سالگی، قبل از آنکه حتی پایم به مدرسه باز شود، تعزیه خوان شدم.
وی ادامه می دهد: پدر و پدربزرگم تعزیه خوان بودند، شدند استادم و من هم شیفته این درگاه شدم.
این تعزیه خوان می افزاید: کسی که از دور نگاه می کند، شاید این هنر را کاری آسان بداند اما نمی تواند منکر سختی این شود که یک تعزیه خوان هم باید بازیگر باشد، هم خواننده و هم رزمنده و بتواند همزمان بلندگوی توی دستش و شمشیر را به بازی درآورد.
بهرامی این موضوع را هم می گوید که شاید ساعت ها هنرنمایی خسته کننده باشد، اما حضور در دستگاه امام حسین(ع) مرا مشتاق تر می کند، خستگی از تنم می رود و خوبی ها را به خاطرم می آورد.
سیروس رستمی رئیس هیات امنای تکیه حسینی ارمغانخانه در ادامه می گوید: این تعزیه هر ساله از اول تا 14 محرم اجرا می شود و همه ساله پذیرای هزاران مهمان و تماشاگر است.
رستمی اظهار می دارد که هر روز برنامه از ساعت 14 تا 18 اجرا می شود اما روز عاشورا مراسم ویژه ای به روی صحنه می رود که مردم و عزاداران می توانند از ساعت 9 صبح تا 15 بعد از ظهر به تماشای آن بنشینند.
هر سال دهه اول محرم ارمغانخانه میزبان مراسمی 415 ساله است، مراسمی با حضور 12 هنرمند تعزیه خوان، دلداده امام حسین(ع) و مشتاق به نمایش بخشی از واقعه کربلا.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.