دکتر سیامک اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب عزاداران حسینی در روزهای ماه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا نذرهای متعددی انجام می دهند که یکی از این نذرها اهدای خون و دیگر فرآورده ها مانند پلاسما است.
وی یادآوری کرد: پلاسما بخشی از خون محسوب می شود که از طریق فرآوری خون های اهدایی به دست می آید و یا مستقیم از اهدا کنندگان با استفاده از فناوری های نوین به روش آفرزیس گرفته می شود.
به گفته اسدی، آفرزیس به معنای دریافت خون و جداسازی پلاک‌های آن و سپس بازگرداندن خون به بدن فرد اهدا کننده می‌باشد که این عمل همچنین اهدای پلاکت نامیده می‌شود.
این مسئول ادامه داد: پلاسما پس از انجماد به مدت 2 سال قابل نگهداری است و علاوه بر مصارف درمانی، داروهای حیاتی مهمی مانند ایمونوگلوبولین های وریدی، آلبومین و غیره از آن تهیه می شود.
مدیرکل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: تمامی داوطلبانی که شرایط اهدای خون دارند، می توانند پلاسما اهدا کنند که علاوه بر سلامتی کامل، حداقل 18 و حداکثر 65 سال سن و وزن حداقل 50 کیلوگرم از جمله شرایط لازم انجام این کار است.
وی ابراز کرد: فاصله بین 2 اهدای خون، حداقل هشت هفته است، هر فرد می تواند هر ماه 2 بار (با فاصله حداقل 48 ساعت) اهدای پلاسما داشته باشد، اما بیش از 24 بار در سال و حداکثر میزان 12 لیتر مجاز نیست.
اسدی خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده پایگاه انتقال خون شهر زنجان واقع در چهار راه سعدی در روزهای 28،29،30 شهریور طی روزهای تاسوعا ، عاشورا از ساعت 7:30 الی 18:45، 7 الی 18:45 دقیقه و روزجمعه نیز از ساعت 13:30 تا 19 عصرآماده ارائه خدمات رسانی به زائران حسینی خواهند بودد.
وی یادآوری کرد: شهروندان ابهری نیز می توانند روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت هشت تا 12 ظهر به مرکز اهدای خون این شهر مراجعه کنند.
به گفته این مسئول، نذرخون نیز همانند سال گذشته و همزمان با سراسر کشور در این استان اجرا می شود که مشارکت عزاداران و اهدا کنندگان بسیار اثر گذار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سال گذشته 568 نفر به مراکز اهدای خون استان در شهرهای زنجان و ابهر مراجعه کردند که از این تعداد 467 نفر خون اهدا کردند و 300 نفر دیگر نیز در طرح نذر خون ثبت نام و در واقع نوبت دهی شده است.
به گزارش ایرنا، سالانه 94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و بقیه را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.