دلیل نامگذاری این روز این است که به قشر چپ دست و فعالیت آنها در سطح جامعه توجه شود و ابزارها و امکانات موجود در جامعه از جمله میزهای مدارس و دانشگاه ها و استفاده از ابزارها و وسایل مورد نیاز در زندگی روزمره تنها برای راست دست ها ساخته نشود.
مورد دیگری که چپ دست ها با آن مشکل دارند باورهای خرافی است که برای افراد چپ دست در جامعه گفته می شود، بیان این باورها از سوی مردم نه تنها به لحاظ روحی برای این افراد مشکل ایجاد می کند بلکه در نحوه زندگی آنها نیز تاثیر گذار است.
در جوامع مختلف باورهایی خرافی مختلفی وجود دارد که از جمله این باورها می توان به جنایت کار بودن چپ دست ها و یا نماد شیطان بودن و یا اینکه این افراد شوم و بدیمن هستند اشاره کرد.
چپ‌دستی را در بسیاری از جوامع، نوعی ناهنجاری و عادت ناپسند می دانند و خانواده ها بیشتر سعی دارند که کودکان چپ دست خود را به استفاده از دست راست وادار کنند.
برای رد این باورهای خرافی و اعتقاداتی که در مورد افراد دست چپ وجود دارد بسیاری از نشریات و رسانه ها از افراد علمی و مدیران سیاسی و معروف نام برده اند که از آن جمله می توان به افلاطون و ارسطو، چارلی چاپلین، آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن، بتهوون و شکسپیر اشاره کرد.

** چپ دست ها در رودرویی با جامعه
علی مولایی فردی است که از دست چپ خود استفاده می کند و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در دوران کودکی به دلیل باورهای غلطی که در مورد چپ دست ها وجود دارد خانواده، مرا وادار به استفاده از دست راست برای کارهای روزمره خود می کردند و با وجود فشاری که به من وارد می شد به اجبار غذا خوردن را با دست راست یاد گرفتم و هم اکنون نیز تمام کارهایم را با دست چپ انجام می دهم اما غذا را با دست راست انجام می دهم.
وی گفت: فرزند خودم نیز چپ دست است اما من فرزند خود را برای انجام کارهای روزمره آزاد گذاشتم و اجباری در استفاده از دست راست ندارم چرا که استفاده از دست چپ به صورت ژنتیکی و مادرزادی به فرد منتقل می شود و نباید افرادی که از دست چپ استفاده می کنند به دلیل متفاوت بودن از دیگران زیر فشار قرار داد.
مولایی افزود: در دهه های 50 و 60 تفکرات مثل امروز نبود و نسبت به افرادی که از دست چپ استفاده می کردند دید و تفکر منفی بود و بسیاری از جمله خانواده و یا معلم سعی داشتند که با تمرین استفاده از دست چپ را ترک کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از دست چپ اختلال نیست اما در جامعه هنوز افراد زیادی هستند که از دیدن افرادی که از دست چپ استفاده می کنند تعجب می کنند.

** وقتی هیچ وسیله ای برای چپ دست ها نیست
کوثر محمدی از دیگر افرادی است که از دست چپ استفاده می کند و از نبود توجه به افراد چپ دست در ساخت و تهیه وسایل مورد نیاز زندگی گله مند است و می گوید: وسایل مورد نیاز حتی مثل قیچی نیز تنها برای راست دست ها ساخته شده است و برای چپ دست ها ابزار و وسایل مورد استفاده ساخته نمی شود.
وی گفت: در مدرسه و دانشگاه نیز از صندلی ها و وسایل مورد نیاز برای افراد چپ دست استفاده نمی شود که برای دانش آموزان چپ دست مشکلاتی ایجاد می کند.
محمدی ادامه داد: به دلیل اینکه ابزار و وسایلی برای افراد چپ دست تولید نمی شود مجبور شده ام با وجود فشاری که به من وارد می شود از دست راست استفاده کنم و خلاف قابلیت ژنتیکی که دارم عمل کنم.
وی با بیان اینکه افرادی که از دست چپ استفاده می کنند هیچ فرقی با افرادی که از دست راست استفاده می کنند ندارند بیان کرد: خانواده نیز به دلیل یکسری باورهایی که در مورد چپ دست ها وجود دارد استفاده از دست چپ را یک نقص می دانست و مرا وادار به استفاده از دست راست می کردند، و این تغییر رفتار طبیعی برای من بسیار سخت بود.
محمدی گفت: لازم است که در جامعه فرهنگ سازی شود که دیدگاه نسبت به افرادی که چپ دست هستند مثبت شود و شرایط و وسایل در سطح جامعه برای استفاده از چپ دست ها نیز در نظر گرفته شود.

** تغییر باورهای خرافی درمورد چپ دست ها با فرهنگ سازی
رییس دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در گذشته باورهای خرافی و عقیده های نادرست در مورد چپ دست ها بسیار پررنگ تر بود البته این موضوع در بسیاری جوامع همچنان وجود دارد.
منصور مرعشی گفت: خانواده ها در گذشته به دلیل نبود آگاهی که در مورد چپ دست ها داشتند برخورد مناسبی با فرزندان چپ دست خود نداشتند و آنها را مجبور به استفاده از دست راست می کردند، ولی امروزه سطح آگاهی و سواد خانواده ها افزایش یافته اما همچنان مواردی به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار مشاهده می شود که استفاده از دست چپ را نقص می دانند.
رییس دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: شخصیت های علمی و سیاسی زیادی در دنیا همچون افلاطون وجود دارند که چپ دست بودند و این موضوع باورهای خرافی را در مورد چپ دست ها که ناتوان و شوم هستند نقض می کند.
وی افزود: صدا و سیما و رسانه ها در سطح جامعه باید با اطلاع رسانی و بیان اینکه چپ دست ها نیز مثل افراد دیگر جامعه عادی هستند، ذهنیت ها را نسبت به افراد چپ دست تغییر دهند.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش نیز از دیگر دستگاه هایی است که در تغییر این ذهنیت در سطح جامعه نقش دارد اما به خوبی در این زمینه کار نکرده است.
وی گفت: متاسفانه وسایلی که در جامعه و فضاهای عمومی وجود دارد مورد استفاده چپ دست ها نیست و به این قشر برای فعالیت های آنها در جامعه توجهی نمی شود، به ویژه در مدارس و دانشگاه ها محصلانی که چپ دست هستند با مشکلات زیادی روبه رو هستند.
مرعشی با اشاره به اینکه به دلیل اهمیت توجه به قشر چپ دست ها روز جهانی این گروه تعیین شده است افزود: این در حالی است که روز جهانی چپ دست ها تنها در فضای مجازی و یا در تقویم یاد می شود و حتی دولت هم به این قشر و مشکلاتی که در جامعه با آن روبه رو هستند توجه نمی شود.
وی گفت: استفاده از دست چپ ژنتیکی است و تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده و مشخص شده که این افراد به دلیل استفاده از نیمکره راست مغز خود توانایی زیادی در استفاده از هوش ریاضی، منطقی و موسیقی دارند.

** گروهی که نادیده گرفته می شوند
چپ دست ها گروهی از جامعه هستند که کمتر دیده شده اند و بیشتر به جای خدمات رسانی به این افراد تلاش شده تا عادت طبیعی و ژنتیکی خود را ترک کنند.
باید شرایط جامعه و شهر به گونه ای فراهم شود که این افراد در روند زندگی خود دچار مشکلات جسمی و روحی نشوند.
7158/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.