استان مازندران بیش از 2 هزار و 500 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد کمتر از 800 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
برج سلطان زین‌العابدین در ساری ، به خاطر شیوهٔ معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و همچنین تزئینات کاشی‌کاری، صندوق و در نفیس چوبی، برج رسکت در سوادکوه ، گور تپه وستمین مربوط به دوره اشکانی ، محوطه تاریخی کمیشان، تپه‌ باستانی گوهرتپه در فاصله‌ی میان شهر تاریخی بهشهر و رستم‌کلا وقلعه حسن بور مربوط به دوره ساسانی در 7 کیلومتری شمال روستای سرخکلا در جنگلهای شاهکوه و لیلی در شهرستان سواد کوه تنها نمونه های از صدها اثار تاریخی استان است.
این تعداد بالای آثار تاریخی در استان نشان می دهد تا چه اندازه حفاظت ازان سخت است و می تواند به راحتی در معرض دستبرد افراد سودجو باشد.
طبق آمار سرپرست یگان حفاظت استان مازندران ، تعداد دستگیری حفاران غیرمجاز در چهار ماه نخست سال گذشته 55 نفر بوده که در چهار ماه نخست امسال به بیش از 2 برابر یعنی 133 نفر رسیده است.
سرپرست یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : با گشت های مامورین یگان حفاظت در تپه ها و بناهای تاریخی در چهار ماه نخست امسال 27 باند انهدام شدند که 80 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده ایم .
به گفته ناصر علی نژاد در چهار ماه نخست سال گذشته تنها 15 باند انهدام و 55 حفار غیرمجاز دستگیر شده بودند.
وی اضافه کرد : همچنین طی بازدیدها و گشت ها در چهار ماه نخست سال گذشته 11 دستگاه فلزیاب کشف شد که در چهار ماه نخست امسال به 22 دستگاه فلزیاب رسید و کشف اشیای تاریخی از 143 مورد به یک هزار و 442 مورد رسید.
سرپرست یگان حفاظت مازندران در ادامه به کمبود امکانات نیروهای یگان حفاظت اشاره کرد و گفت : از لحاظ امکانات کمبود داریم ، اما نیروهایمان برای حفظ این میراث ها از خود مایه گذاشته اند و با امکانات شخصی خود و همچنین بهره گیری از امکانات بومی و محلی پا به عرصه نهاده اند.
علی نژاد علت اصلی حفاری های غیرمجاز را شیرینی های کاذب و کسب درآمد هنگفت اعلام کرد و افزود : البته عده ای به عنوان کارگر و نبود شغل دست به این کار می زنند.
سرپرست یگان حفاظت مازندران مناسب ترین راه برای جلوگیری از حفاری های غیرمجاز را ورود رسانه ها اعلام کرد و ادامه داد : اصحاب رسانه و پایگاه های خبری می توانند به ما در بحث هشدارهای مراقبتی ، حفاظتی و اهمیت موضوع که میراثمان است را به مردم گوشزد کنند.
علی نژاد راه دیگر را جلب مشارکت های عمومی و جلسه با شوراها و دهیاران محلات در سطح شهرستان ها اعلام کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه نیزدر گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، علت اصلی حفاری های غیرمجاز را فقر ، بیکاری و نداشتن کسب درآمد در بین افراد جامعه اعلام کرد .
رضا دانش زاده با بیان اینکه شهرستان سوادکوه در استان مازندران بیشترین آثار تاریخی را دارا است ، گفت : به همین دلیل حفاری های غیرمجاز در تپه های تاریخی این شهرستان با تعداد بالا در حال انجام شدن است .
به گفته وی مامورین یگان حفاظت تنها در چهار ماه گذشته 13 باند انهدام و همچنین بیش از 52 حفار غیرمجاز را در این منطقه دستگیر کردند.
** کم کاری متولیان امر و نبود فرهنگ سازی مهم ترین عامل
یک کارشناس جامعه شناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت افزایش حفاری های غیرمجاز را کم کاری متولیان امر و نبود فرهنگ سازی از طریق رسانه های ملی عنوان کرد.
زهرا اکبری با بیان اینکه دستگاه متولی باید از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی کنند ، افزود : با اطلاع رسانی به جامعه می توان این موضوع مهم را به همگان گوشزد کرد که این آثار باستانی و تاریخی تنها متعلق به فرد نیست بلکه متعلق به کل جامعه است .
وی دیگر راه مهم را اعمال سخت گیری توسط قانون گذار اعلام کرد و گفت : هنگامی که فرد به دادگاه معرفی می شود ، قانون گذار باید جرائم سنگینی را برای شخص اعمال کند تا آنان دست به هویت ملی مان نزنند.
** جلوگیری از حفاری غیرمجاز نیازمند علت یابی است
معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص علت حفاری های غیر مجاز ، گفت : حفاری های غیرمجاز تنها به دلیل فقر مالی نیست زیرا در بین این افراد ، افرادی پولدار هم هستند .
عبدالمطلب شریفی گفت : برای جلوگیری از حفاری های غیرمجار باید ابتدا علت شناسی انجام شود و در این راستا شناخت 2 موضوع فقر مالی و فقر فرهنگی بسیار مهم است .
معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه باید بضاعت مالی مردم خوب شود تا به سراغ حفاری های غیرمجاز نروند در خصوص فقر فرهنگی ، گفت : برای جلوگیری از فقر فرهنگی ، آموزش و پرورش می تواند دراین راه با اطلاع رسانی به دانش اموزان کمک دهنده باشد و نقش صدا و سیما و پخش مستندات همراه با اطلاع رسانی نیز موثر است .
معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین با اعلام اینکه بحث قضائی و جرائم سنگین برای ورود پیدا نکردن حفاران غیرمجاز مهم است ، گفت : دستگاه قضا بهتر است تا در خور هویت تاریخی ملت ایران با این افراد برخورد قانونی داشته باشد.
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.