علی بنی عگبه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سایت دفن زباله شهرستان اهواز در 20 کیلومتری روستای صفیره بخش غیزانیه این شهرستان قرار دارد و بر اساس مطالعات کارشناسی این سایت قرار بود با متدهای خاصی و به صورت کاملا بهداشتی و استاندارد عملیات دفن زباله انجام شود.
وی گفت: مقرر شده بود که در این سایت با ایجاد خاک ریز و بدون حفر زمین و در سلول هایی که در این سایت ایجاد شده است عملیات دفن زباله انجام شود و لوله های تخلیه گاز و شیرآلات نیز تعبیه شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز افزود: متاسفانه به دلیل عدم تخلیه مناسب و استاندارد زباله در این سایت انفجارها و آتش سوزی در این سایت رخ می دهد که این موضوع مشکلاتی برای مردم این منطقه به وجود آورده است.
وی گفت: انباشت زباله در این سایت بدون رعایت نکات کارشناسی باعث ایجاد گازهایی از جمله گاز متان در این سایت شده که انفجار و آتش سوزی زباله ها به ویژه در فصل تابستان را در پی دارد .
بنی عگبه در ادامه افزود: شهرداری برای خاموش کردن آتش سوزی در محل خاکریزی انجام می دهد که این کار باعث از بین رفتن لوله های تخلیه گاز شده و همین مورد احتمال ایجاد گاز و انفجار و آتش سوزی در محل را تشدید می کند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز با اشاره به اینکه در سلول های قدیمی به روش غیر استاندارد زباله دپو می شود بیان کرد: تصمیم گرفته شد که در این سایت سلول هایی جدید با رعایت نکات بهداشتی و استاندارد ایجاد شود که به دلایلی شهرداری موفق به ایجاد سلول های جدید نشد.
وی با بیان اینکه خاموش کردن آتش سوزی زباله ها با خاکریزی کار درست و کارسازی نیست افزود: پسماندهایی که زیر خاک باقی می مانند فضا را برای ایجاد گاز و انفجار و آتش سوزی فراهم می کنند.
بنی عگبه بیان کرد: روزانه 800 تن زباله از شهرستان های اهواز و کارون در این منطقه دفن می شود که این سایت ظرفیت دفن این مقدار زباله را ندارد و عدم رعایت نکات فنی در دفن زباله نیز مزید برعلت می شود.
آتش گرفتن زباله ها در سایت دفن زباله شهرستان اهواز در نزدیکی روستای صفیره بخش غیزانیه باعث ایجاد مشکلات بهداشتی برای 20 روستای این منطقه شده است.
در یک ماه گذشته چندین مورد آتش سوزی زباله از این سایت گزارش شده است که در یک مورد سه روز آتش سوزی ادامه داشته است.
سایت 'صفیره' اهواز از سال 91 و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند اهواز در منطقه 'برومی' راه اندازی شده است که روزانه 800تن زباله شهرستان اهواز و کارون به آن منتقل می شود. اگر چه روش به کار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع از آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی ها همچنان ادامه دارد. به ویژه در فصل گرما این سایت دچار حریق می شود که گاهی چندین روز به درازا می کشد.
به گفته اداره حفاظت محیط زیست اهواز، با پایان عمر اولین سلول دفن پسماند در این سایت و آماده نبودن سلول جدید، اکنون همه زباله ها به صورت غیربهداشتی در سایت صفیره تلنبار می شود.
بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز است که در شرق اهواز در مسیر ماهشهر، رامشیر و رامهرمز واقع شده است. این بخش 96 روستا و بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارد.
7158/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.