بهروز ندایی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان افزود: موضوع محیط زیست برای مسئولان کشوری و استانی یک موضوع حیاتی و مهم است و دفن زباله در شهرستان ها و روستاهای استان باید بصورت علمی صورت گیرد.
او با بیان اینکه نیاز است در زمینه دفن زباله از استان های موفق الگوبرداری کنیم، گفت: سرانه تولید زباله در استان نسبت به سرانه کشوری بالاست و وضعیت مطلوبی ندارد.
ندایی همچنین با بیان اینکه تفکیک زباله خشک و تر می تواند آورده خوبی برای شهرداری ها داشته باشد، اظهار کرد: با مکان یابی مناسب و دعوت از سرمایه گذار برای تفکیک زباله و حتی تولید برق از زباله می توان تهدیدات زیست محیطی را کاهش داد.
وی همچنین در زمینه مکان یابی محل دفن زباله خلخال گفت: میزان زباله در این شهرستان روزانه 70 تن است و باید در مکان یابی برای حفظ محیط زیست نهایت دقت را کرد.
ندایی افزود: شیرابه پسماندها نباید در آلودگی آب‌های زیر زمینی تاثیر بگذارند و محل دفن آنها دست کم باید در پایین دست و بدون معارض انتخاب شود.
به گزارش ایرنا از استانداری اردبیل ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در سال جاری 17 مورد جلسه کارگروه مدیریت پسماند در استان برگزار شد.
محمد خداپرست با اشاره به اینکه صدور مجوز برای محل دفن پسماند منوط به تایید گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی این مکان ها است، افزود: با پیگیری های انجام شده، مطالعات مربوط به محل دفن شهرهای گرمی، خلخال، نیر و بیله سوار انجام شده است.
او اظهار کرد: بر اساس قانون مدیریت اجرایی تمام پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری و دهیاری ‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها به عهده بخشداری‌ ها می‌باشد.
او افزود: در سال 96 بیش از 10 کارگاه آموزشی برای شهرداران ، دهیاران و بخشداران استان برگزار و 86 مورد اخطاریه زیست محیطی نیز در حوزه پسماند صادر شد.
سرانه تولید پسماند در استان اردبیل بیشتر از میانگین کشوری است ، سرانه تولید پسماند در کشور حدود 256 کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد در حالی که این رقم در استان اردبیل برای هر نفر در سال 275 کیلوگرم می باشد.
فقط در شهر اردبیل روزانه 300 تن زباله تولید، جمع آوری و دفع می شود و جمع آوری و دفع هر کیلو زباله برای شهرداری 300 ریال هزینه دارد.
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.