به گزارش ایرنا، جواد نصیری روز چهارشنبه در نخستین همایش علمی و تخصصی نیروگاه های زباله سوز در بندر نوشهر افزود :‌ طبق آمارهای موجود از منابع رسمی هر روز به مقدار 49 هزار تن زباله در کشور تولید می شود که حاصل جمع آوری ، حمل و دفن غیربهداشتی این مقدار زباله ، چهار هزار و 900 مترمکعب شیرابه است.
وی اظهار داشت : چنین معضلی خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند که باید برای برون رفت آن در کشور چاره جویی شود.
**ساخت نیروگاه های زباله سوز راهکار اساسی حل معضل زباله
مدیر سابق دفتر انرژی زیست توده سازمان انرژی های نو ایران (سانا) گفت : امروز یکی از راهکارهای اساسی حل این معضل در کشور به ویژه استان های شمالی بهره گیری از توان بخش خصوصی و همکاری دیگر نهادها در ساخت نیروگاه های زباله سوز است.
نصیری با بیان اینکه دولت امسال لایحه ای با موضوع ساخت تعدادی نیروگاه های زباله سوز آماده و تقدیم مجلس کرده است ،‌ افزود :‌ در این لایحه ساخت 19 نیروگاه مطرح شده که درصورت موافقت مجلس حدود 10 نیروگاه باید در استان های شمالی ساخته شود.
طبق آمار منابع رسمی ، هم اکنون یک نیروگاه در تهران راه اندازی و سه نیروگاه دیگر در شهرهای نوشهر ، ساری و رشت با ظرفیت حدود 15 مگاوات برق تولیدی و امحای مقدار هزار تن زباله در حال ساخت است.
وی اظهار داشت : در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی ، دولت باید با بهره گیری از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی ترجیحا چینی ها این نیروگاه ها را در کشور بسازد.
وی توضیح داد :‌ طبق این لایحه حدود 40 درصد سرمایه گذاری این نیروگاه ها باید از طرف خارجی ها و بقیه نیز از طرف دولت و با همکاری شهرداری ها تامین شود.
فرماندار نوشهر هم در این همایش گفت : حجم قابل توجهی از شیرابه های زباله نوشهر به داخل دریا می ریزد که بسیار نگران کننده است .
علی شادمان افزود: حدود 39 سال است که زباله های حوزه شهری و روستایی در منطقه پلنگ چال کاملا به شیوه سنتی و غیر بهداشتی دفن می شود.
وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات آن شد که متاسفانه شاهد آلودگی رودخانه ماشلک منتهی به دریا خزر و پیامدهای سوء زیست محیطی در این منطقه هستیم .
**ساخت نیروگاه زباله سوز راهکار اساسی حل این معضل
فرماندار نوشهر گفت : یکی از راهکارهای اساسی برای برون رفت از این معضل دیرینه اجرای کامل نیروگاه زباله سوز نوشهر و بهره برداری از این طرح ملی است .
شادمان افزود: اکنون این طرح حدود 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ضمن اینکه بنای فیزیکی آن نیز طی 2 ماه آینده به پایان می رسد .
وی برای شتاب بخشی در روند نصب تجهیزات این نیروگاه خواستار همکاری همه جانبه در این شهرستان شد.
این همایش یکروزه با همکاری فرمانداری ، شهرداری و بندر نوشهر برگزار شد که دست کم 100 نفر از کارشناسان و فروشندگان تجهیزات نیروگاه زباله سوز کشور چین ، مسئولان حفاظت محیط زیست و آبفای شهری و روستایی و جمعی از مسئولان محلی شهرستان نوشهر حضور داشتند.
خبرنگار: ‌مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.