پروژه قطار شهری اهواز همچنان به صورت استخوان لای گلو مانده و شواهد نشان می دهد که هیچ امیدی به پیشرفت آن نیست خصوصا اینکه گذشت زمان به ضرر ماست و پروژه ای که زمانی با دلار نهصد تومان شروع شد حالا باید حداقل با چهار برابر قیمت ادامه پیدا کند.
در حالیکه این پروژه با تزریق پول پیش خواهد رفت و از این نظر در مضیقه است با بیست الی پنجاه میلیارد به جایی نمی رسد و کار عمده ای نمی شود انجام داد و شاید با 200 یا 400 میلیارد تومان بتوان حرکتی کرد.
مسایل مربوط به پیمانکار هم که به جای خود باقی است چون درخواست هایی دارد که در استان تامین نمی شوند و در مواردی هم این خواسته ها غیر منطقی است.
‌خط و نشان کشیدن های استاندار هم برای او کارساز نبوده است در نتیجه کار متوقف است و این پروژه ای که هزار نیرو را به کار گرفته بود امروز در حد داشتن نگهبان است و به این ترتیب بیکاری استان هم تشدید شده است.
با توجه به اینکه برای تحقق فاینانس که از مشکلات اصلی پروژه است، تضمین های شهرداری برای پرداخت پنجاه درصد سهم کارفرما مورد قبول نیست، شاید بهترین راه حل این باشد که بتوانیم سهم دولت را بیشتر کنیم و در مشهد به همین نحو عمل کرده اند و کار به سرانجام رسیده است.
در اهواز با اتکا به مسایلی مانند آلایندگی ها، عقب ماندگی های گذشته و پدافند غیر عامل درخواست افزایش سهم دولت برای فاینانس قابل پیگیری است به شرطی که این پیشنهاد توسط استاندار نماینده ولی فقیه و نمایندگان استان در دولت دنبال شود.
البته استان برای انجام چنین درخواست هایی فرصت پیدا می کند که از آنها به خوبی بهره برداری کند، کما اینکه آمدن نمایندگان کمیسیون مجلس به خوزستان فرصت مغتنمی بود که موضوع افزایش سهم دولت برای دریافت فاینانس مطرح شود که شنیده نشد در این مورد بحثی به میان آمده باشد.

**مدیریت ارشد استان و نمایندگان برای فروش اوراق مشارکت قطار شهری تلاش کنند
و اما آقای شاهین زاده مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به این سوال که چرا فروش اوراق مشارکت پروژه قطار شهری تا حالا محقق نشده و گیر کار کجاست، جواب داد: بانک مرکزی بند مصوبی دارد مبنی بر این که بانک عامل به هیچ وجه اجازه ضمانت بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت را ندارد و باید فقط فروشنده اوراق باشد.
ضمن اینکه بانک عامل ما بانک توسعه و تعاون است که دولتی است در این شرایط موسسات تامین سرمایه زیر بار این مورد نمی روند چون اوراق برای آن ها تضمین نمی شود.
به گفته وی کل اوراق مشارکت 300 میلیارد تومان بوده که تا پایان سال گذشته که آخرین روز کاری بوده بانک مرکزی در آن روز سایت را باز نکرد و برای آنکه مجوزمان باطل نشود 50 میلیون تومان اوراق مشارکت را به فروش رساندیم با شرایط جدید و با توجه به اینکه بانک مرکزی آخرین مهلت را 27/3/97 تعیین نمود فرصت ما از بین رفت و علیرغم رایزنی ها با این سخت گیری کار به جایی نرسید.
موسسه تامین اعتبار گفته اگر یک ماه فروش اوراق مشارکت تمدید شود ظرف 2 هفته مشتری تامین خواهد شد بنابراین قرار است موضوع را با استاندار در میان بگذاریم.
نوبخت سخنگوی دولت هم که گفته بود در تهران جلسه می گذاریم، نگذاشتند و اگر اوراق مشارکت فروش نرود باز هم در روند پروژه مشکل ایجاد می شود و وعده ی ما مبنی بر بهره برداری از پروژه در سال آتی به تعویق می افتد مگر اینکه تلاش شود این اوراق به فروش برسند.
با توجه به وضعیتی که پیش آمده جا دارد استاندار خوزستان و نمایندگان استان در مجلس نهایت تلاش خود را برای فروش اوراق مشارکت و مقابله با سنگ اندازی هایی که در راه اجرای پروژه قطار شهری می شود انجام دهند.

**نماینده آبادان مدعی است 15 ماه پیش خطر شوری آب را به دولت اعلام کرده است
غلامرضا شرفی نماینده آبادان، با اشاره به مشکل شوری آب، گفته است: بحث آب آلوده، کدر بودن و شوری آب آبادان به 13 سال پیش برمی‌گردد، متأسفانه مردم آبادان در این مدت زمان طولانی در مخمصه آب شور گرفتار شده و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گفته وی وضعیت نامناسب آب باعث به وجود آمدن بیماری‌های خطرناک می‌شود و از طرفی دیگر مهاجرت مردم بومی به دیگر شهرها را رقم خواهد زد.
شرفی مدعی شد: بنده از 15 ماه پیش مسئله شوری آب را به وزارت نیرو، معاون اول رئیس جمهور مسئولان مربوطه و حتی وزارت اطلاعات هشدار دادم اما متاسفانه هیچ عکس‌العمل مناسبی قبل از به وجود آمدن وضعیت کنونی مشاهده نکردیم.
وی عنوان کرد: آب آبادان در وضعیت 50 درجه گرمای این شهر شور شده و حتی بر وضعیت بهداشتی شهروندان اثر گذاشته است، این مشکل از طرف هر کسی باشد، به اعتقاد ما خائنانه است و این وضعیت خیانت به مردم آبادان است.
شرفی اضافه کرد: حکومت ما بر پایه مردم است، مردم باید همیشه راضی باشند، بنده بیش از یک سال پیش این وضعیت را به مسؤولان هشدار داده بودم اما متاسفانه اکنون در گرمای شدید آب برای خوردن نداریم، اکنون برخی از نقاط آبادان آب ندارند.
چقدر خوب بود که از 15 ماه پیش تا کنون نمایندگان آبادان موضوع خطر شوری آب را مجددا دنبال می کردند تا وضعیت امروز پیش نیاید.
3004/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.