احمد مطیعی روز شنبه درحاشیه همایش منطقه‌ای گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها دربندرماهشهر
در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:خوزستان جزو مناطق خشک و نیمه خشکی است که معضل شن‌زارها و گردو غبار دو مشکل اصلی آن هستند.
وی ادامه داد: مقابله با شن‌زارها قدمتی بیش از 50 سال دارد و در سال 47 از اطراف شهرها مثل اهواز، شوش و امیدیه شروع شد؛ شن‌زارهای این مناطق با مالچ‌پاشی و نهال کاری تثبیت شد و دستگاه‌های اجرایی و خود مردم برای کنترل این بحران کمک کردند.
وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار یک پدیده تازه‌ با قدمت 15 ساله با تنوع و تغییرپذیری است افزود: عملیات تثبیت خاک به میزان 22 هزار و 200 هکتار در خوزستان انجام شده است.
وی گفت: برای مقابله با پدیده گرد و غبار کار پوشش گیاهی و کاشت گونه‌های محلی در سه هزار و 400 هکتار نهال در سال 94 آغاز ، و در سال 95 پنج هزار و 800 هکتار، و در سال 96، بالغ بر 13 هزار هکتار انجام شد؛ با این حال عملیات کاشت همچنان ادامه دارد و تا پایان امسال این رقم به 15 هزار هکتار خواهد رسید.
وی اضافه کرد: شهرستان بندرماهشهر، منطقه‌ای است که مستعد بحرانی شدن شرایط و نامناسب‌تر شدن شرایط فعلی در رابطه با پدیده گردو غبار را دارد از این رو کنترل شرایط و جلوگیری از بحرانی شدن این وضعیت مستلزم هم‌فکری و هم‌گرایی ابتدا در این شهرستان است.
مطیعی افزود:ظرفیت‌های عظیم موجود شهرستان ماهشهر نشان از وجود توان مدیریت در این شرایط است بنابراین باید اهتمام ویژه‌ای برای کنترل ریزگردها انجام شود.
وی بیان داشت: خشکسالی، گرم شدن زمین علل طبیعی این پدیده و اقدامات انسانی از جمله بهره‌وری بی‌رویه از منابع آبی و مدیریت نامناسب آن، احداث سد و همچنین لوله‌گذاری شرکت نفت که موجب تخریب مراتع می‌شود علل انسانی بروز این پدیده است، از این رو باید در رفتارهای انسانی بازنگری صورت گیرد و هدف از برگزاری این همایش نیز آشنایی عموم مردم با علل بروز پدیده گردو غبار است تا بتوان فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد تا رفتارهمگان در رابطه با این مساله تغییر کند.
استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: منشا پدیده گردو غبار در مواردی انسانی دارد و دخالت انسان در بروز آن مشاهده می شود.
مهری دیناروند کاهش بارندگی و بروز خشکسالی در سال های اخیر را از جمله دلیل گردو غبار عنوان کرد و افزود: این عامل باعث شده منطقه از چهره کاملا سبز به حالت شور و بیابانی تبدیل شود؛ در طول سال های اخیر به دلیل خشکسالی تراکم قبلی گونه‌های گیاهی در منطقه دیده نمی‌شود، این شرایط به گونه ای است که برخی از گونه‌های گیاهی در طبیعت خوزستان کاملا حذف شده اند.
دیناروند گفت: به دلیل ماهیت بیابانی بودن این گونه‌های گیاهی با یک سری اقدامات مناسب می توان این گونه ها را به طبیعت بازگرداند، بانک بذر منطقه هم اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد و بذر خیلی از گونه‌های گیاهی در زیر بوته‌ها وجود دارد و می توان این گونه ها را به طبیعت برگرداند و احیا کرد.
وی از جایگزینی گونه های بومی به جای گونه های غیربومی درخوزستان برای مقابله با پدیده گرد و غبار خبر داد و گفت: تلاش ما در مرکز تحقیقات و اداره کل منابع طبیعی خوزستان این است که علاوه بر گونه های غیربومی که در حال کشت هستند از گونه‌های بومی نیز استفاده کنیم و کار شناسایی گونه های بومی مناسب برای این کار در قالب پروژه های تحقیقاتی انجام شده است.
همایش منطقه‌ای گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها ،با حضور جمعی از مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست خوزستان و اساتید دانشگاه آزاد واحد بندر ماهشهر در سالن ذکریای رازی دانشکده پلیمر دانشگاه آزاد ماهشهر برگزار شد.
9858/7165/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.