به گزارش ایرنا، امید ذاکری عصر یکشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: این اعتبار امسال با پیگیری های این اداره کل و برای اولین بار از محل صندوق توسعه ملی برای احیای اراضی بیابانی استان تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به وجود 28 کانون فرسایش بادی در هرمزگان، افزود: سطح این کانون ها 318 هزار هکتار است که با اعتبار تخصیص داده شده یک هزار و 700 هکتار از این اراضی احیا می شود.
ذاکری خاطرنشان کرد: حرکت ماسه های روان، بروز پدیده های طوفان خاک و گرد و غبار که موجب ایجاد بیماری و اختلال در فعالیت مراکز بندری و نیروگاهی می شود، از جمله تاثیرهای سوء وجود کانون های بحران فرسایش بادی است.
وی تصریح کرد: در همین راستا کانون های فرسایش بادی در اولویت کاری مقابله با اثرات بیابان زایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت : با توجه به قرار داشتن قسمت عمده کانون های بحران فرسایش بادی با شدت بالا در شرق و مرکز استان ، پروژه های بیابان زدایی در شهرستان های جاسک، سیریک ، میناب و شرق بندرعباس اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه هرمزگان به لحاظ واقع شدن در مناطق بیابانی از استان های خشک و به نوعی خیلی خشک ایران به شمار می رود، تصریح کرد: رویکرد مشارکتی و بهره مندی از ظرفیت مردمی بهترین راه مقابله با این پدیده می باشد.
این مقام مسئول بیان داشت: در سالهای اخیر اجرای موفق طرح های مشارکت مردمی در امر احیا بیابان و آموزش بیابان نشینان پیرامون حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و احیا بیابان ها با تاکید بر دانش بومی و راهکارهای بسیار موثر و تعیین کننده، حفاظت و احیا منابع طبیعی را به ارمغان آورده است.
نزدیک به دو دهه خشکسالی ، افت شدید آب‌های زیرزمینی ، پایین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی و نبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌های بیابان‌زدایی از مهم‌ترین تنگناها درزمینه بیابان‌زدایی است.
استان هرمزگان با مساحت هفت میلیون و دویست هزار هکتار دارای یک میلیون و 565 هکتار اراضی بیابانی است .
این استان یکی از پنج استان اول منشاء ریزگردهای داخل کشور است و از همین رو اجرای طرح های بیابان زدایی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی * انتشار: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.