به گزارش ایرنا، سهیل مهاجری روز شنبه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در جمع خبرنگاران افزود: در این ارتباط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به دنبال بهبود وضعیت عرصه های مرتعی استان است.
وی اضافه کرد: مساحت مراتع استان بوشهر یک‌ میلیون و 260 هزار هکتار است که 55 درصد مساحت استان را شامل می ‌شود و روستائیان و عشایر در قالب سامانه های عرفی از این مراتع بهره برداری می کنند.
مهاجری اظهار کرد: مراقبت و احیای مراتع همواره از مهم ترین دغدغه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان به شمار می آید که روستائیان و عشایر نقشی مهم در حفظ این عرصه دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با توجه به استقرار عشایر در پنج ماه از سال در مراتع باید راهکارهای اساسی برای تامین آب آشامیدنی و تقویت مراتع اجرایی شود.
وی اجرای طرح‌های حفاظت مشارکتی و توسعه گیاهان دارویی با بهره برداران منابع طبیعی و روستائیان را ضروری دانست و افزود: تقویت مراتع استان بدون مشارکت روستائیان و عشایر امکان پذیرنیست.
مهاجری، هدف از اجرای طرح‌های مشارکتی با بهره برداران و توسعه گیاهان دارویی در روستاها را ایجاد انگیزه بین مردم و مشارکت مردمی باحفظ پتانسیل موجود و استفاده از تنوع گیاهی استان به هدف حفاظت از پوشش گیاهی و عرصه های ملی و بهبود معیشت بهره برداران با مشارکت جوامع محلی برای فرهنگ سازی و کنترل عوامل تخریب در عرصه‌های ملی عنوان کرد.
وی گفت: ساخت و احیا آب انبارها و مخازن آب برای روستائیان وعشایر استان در مراتع استان بوشهر را از مهمترین برنامه‌های مهم منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهرگفت: منابع طبیعی تجربه خوبی در زمینه اشتغال و اقتصاد مقاومتی با روستائیان استان دارد و به دنبال طرح های مختلف این اداره کل افراد زیادی در روستا مشغول به کار شدند.
وی با اشاره به اجرای طرح مشارکتی ترسیب کربن در منطقه شبانکاره بوشهر افزود: با اجرای این طرح اشتغال زایی در آن منطقه تقویت و در صورت تامین اعتبار امکان اجرای آن در سایر روستاهای استان بوشهر وجود دارد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.