به گزارش ایرنا، رضااحمدی روز سه شنبه در همایش گرامی داشت آغاز هفته منابع طبیعی و درختکاری در دانشگاه ایلام با بیان اینکه طبیعت در حالت عادی توان احیای آسیب دیدگی خود را دارد، افزود: اما انجام فعالیت های بشری دستخوش تغییرات مخربی شده که بهبود شرایط طبیعت نیازمند ارائه راهکارهایی عملی و علمی برای کاهش آسیب های وارد شده به طبیعت است.
وی یاد اوری کرد: تغییرات اقلیمی تاثیرات منفی چون کاهش نزولات جوی، تغییر در تعادل رژیم بارش ها، گرد و غبار، خشکیدگی و آفت زدگی درختان و جنگل ها، نابودی اکوسیستم گیاهی و جانوری، ... را به دنبال داشته است.
وی با اعلام اینکه بافت درختی و جنگلی استان ایلام در جهان بی نظیر است، یادآور شد: اما جنگل های استان در سال های اخیر در گیر بلایایی چون آفت زدگی، خشکیدگی، ریزگردها و کاهش نزولات جوی است و هم اکنون 35 درصد اراضی استان استعداد تبدیل به کانون های گرد و غبار داخلی را دارد.
وی با اشاره به اینکه استان ایلام به علت هم مرزی با کشور عراق همواره در معرض توده های گرد و غبار از سمت سه استان دیاله، واسط و الانبار است، افزود: با تلاش استاندار و مسئولان استان تفاهم نامه ای با مسئولان این استان ها واقع در کشور عراق به منظور اجرای طرح های مهار ریزگردها امضا شدهاست.
وی یادآور شد: در این راستا تاکنون یک هزار و 600 هکتار از حاشیه جاده مهران به سمت استان واسط به سمت 82 کیلومتر نهال کاری می شود که در مرحله نخست در 30 کیلومتر آن نهال کاشت شده است.
احمدی با بیان اینکه استان ایلام در سال جاری رتبه نخست کشوری در زمینه تولید نهال را به خود اختصاص داد، گفت: در سال جاری پنج هزار هکتار از ارضی استان به شیوه های نوین نهال کاری شده که در این شیوه نهال ها نیازی به آبیاری دستی نداشته و فقط با آب باران و‌نزولات جوی آبیاری می شود و هچنین 80 کیلومتر کمربند سبز حفاظتی در حد فاصل اراضی ملی و مستثنیات انجام گرفته است.
وی خلع ید تصرف 109 هکتار از اراضی از متخلفان، توزیع رایگان 200 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان حاشیه جنگل ها به منظور جلوگیری از قطع درختان توسط روستاییان از جمله اقدام های این اداره کل در سال جاری بوده است.
با حضور مسئولان استان در محوطه دانشگاه چند اصله نهال غرس شد.
یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را منابع طبیعی تشکیل داده است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.