به گزارش ایرنا هوشنگ حسونی زاده روز سه شنبه در نشست خبری بحران خشکسالی و کمبود آب در خوزستان در سالن اجتماعات گیت بوستان در اهوازاظهار کرد: در برنامه ریزی برای 6 ماه دوم سال آبی(فروردین تا شهریور) اولویت ما تامین آب باکیفیت برای شرب، کشت دایم (نخیلات، باغات و یونجه) و صنایع بوده و برای تامین آب برای صنایع مختلف از جمله نیشکر، مدیریت بحران خوزستان تصمیم گیری می کند.
وی همچنین گفت: اشتغال در ایران، بر پایه آب بوده و بار آن بر دوش منابع آبی کشور افتاده به طوری که در 30 سال گذشته تمام مسایل تولید و اشتغال به بخش کشاورزی رفته و منجر به مصرف غیرمجاز یا مصرف بیشتر در این بخش شده است.

** شدیدترین خشکسالی نیم قرن گذشته در ایران
حسونی زاده اظهار کرد: وضعیت خطرناک کنونی که شدیدترین خشکسالی نیم قرن گذشته در ایران بوده باعث کاهش 50 درصدی بارش در سال آبی جاری در خوزستان شده، و استان های هم جوار خوزستان که منشا تولید آب این استان هستند، با کاهش 60 درصدی بارش روبه رو بوده اند.
وی با بیان اینکه ایران در دهه اخیر با خشکسالی روبه رو بوده، افزود: در 10 سال گذشته هیچ سالی را با بارش نرمال و بالاتر از نرمال سپری نکرده ایم و هم اکنون پوشش برف در برخی حوضه های آبی نیز تنها تا 2 درصد، آن هم در برخی نقاط است.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: جهان در سال های اخیر یک درجه افزایش دما و خوزستان 2 درجه افزایش دما را تجربه کرده که باعث افزایش تبخیر و مصارف منابع آب در این استان شده بنابراین باید در برنامه ریزی ها، کارهای توسعه ای و بخش کشاورزی بازنگری صورت گرفته و در مصرف منابع آبی تغییرات جدی اعمال کنیم.
وی تاکید کرد: باید با همکاری و همراهی همه ارگان ها و با مشخص کردن اولویت ها، منابع آب را به درستی مدیریت کرده و برای مصرف خود آینده نگری داشته باشیم.

** 81 درصد ظرفیت سدهای خوزستان خالی است
حسونی زاده با بیان اینکه بارش های اخیر خوزستان تاثیری در میزان منابع آبی این استان نداشته، بیان کرد: بارش باران در یک سال نرمال در استان 291 میلیمتر ولی امسال تاکنون تنها 147 میلیمتر بوده است.
وی ادامه داد: ورودی آب به مخازن سدهای خوزستان 65 درصد کاهش داشته یعنی در حالی که در یک دوره نرمال 16.5 میلیارد آب در سدهای استان ذخیره می شد، اکنون این رقم تاکنون5.6 میلیارد متر مکعب است.
حسونی زاده گفت:حجم کنونی قابل برنامه ریزی آب سدهای خوزستان تنها 2.6 میلیارد متر مکعب معادل 19 درصد بوده و بالغ بر 12 میلیارد متر مکعب از مخازن مفید سدهای استان (81 درصد) خالی است.
وی بیان کرد: از ابتدای سال آبی 96(مهرپارسال) تاکنون، تقریبا حجم مورد نیاز کشت های پاییزه و زمستانه در حوضه های آبی کرخه، کارون، دز و مارون تامین شد ولی برای حوضه آبی زهره و نیز انتهای مارون امکان تامین آب وجود نداشت.
حسونی زاده درخصوص کیفیت پایین آب در پایین دست(خرمشهر، آبادان و شادگان) توضیح داد: اسراف و رعایت نکردن مصرف و همچنین سهمیه بندی نشدن آب در بالادست باعث شد تا EC آب در خرمشهر و آبادان به هفت هزار میکروموس برسد.
وی ادامه داد: نبود برنامه ریزی، زیاده خواهی و مصرف بی رویه در بالادست شادگان را نیز دچار مشکل کرد.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین درباره مشکل بی آبی در شهر مسجدسلیمان بیان کرد: آب باکیفیت برای شهر مسجدسلیمان از سد گدار(مسجدسلیمان) تامین شده بنابراین قطعی آب این شهر به سازمان متولی توزیع و انتقال آب مربوط است.
وی اضافه کرد: هم اکنون حدود 800 لیتر آب در ازای هر نفر در مسجدسلیمان در حال انتقال بوده ولی هنوز مشکل آب وجود دارد؛ امری که باید از سازمان متولی توزیع آب در این شهر جویا شد.
حسونی زاده درخصوص مشاهده موارد ابتلای به هپاتیت آ به دلیل کاهش کیفیت آب شرب خوزستان گفت: آبفای اهواز عنوان کرده موردی از هپاتیت یا وبا مشاهده نشده با این حال سازمان آب و برق نیز تعداد و فواصل نمونه گیری را در آزمایشگاه های خود افزایش داده تا از وقوع این بیماری ها جلوگیری کند.

** امسال با کاهش تولید انرژی روبه رو هستیم
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت:منابع آبی ما در سدها
کفاف انرژی مورد نیاز برنامه ریزی شده در شرایط عادی را نمی دهد و احتمالا امسال با کاهش تولید انرژی روبه رو می شویم.
مصطفی شبه افزود: خشکسالی در همه حوضه ها تاثیر گذاشته ولی در حوضه های کارون و دز در بخش های مختلف بسیار تاثیرگذار تر و شدیدتر بوده است.
وی با اشاره به تاثیرات دیگر خشکسالی در خوزستان بیان کرد: سد کوثر (در استان کهگیلویه و بویر احمد که آب برخی نقاط خوزستان را تامین می کند) نیز که تنها برای مقاصد شرب مورد استفاده قرار می گیرد، نسبت به پارسال 100 میلیون متر مکعب کاهش ذخیره داشته و این جدای از کاهش آب آن در سال های گذشته است.
وی ادامه داد: هم اکنون شهر هندیجان در انتهای حوضه زهره که از سد آسک تغذیه می شود،در بحث تامین آب شرب هم با مشکل روبه رو بوده و در تابستان با EC هفت هزار میکرون روبه رو است.
شبه، با اشاره به اینکه پارسال 320 میلیون متر مکعب به نخیلات شادگان آب رسانی شد، گفت: هم اکنون تنها 120 میلیون متر مکعب در مخزن سد مارون آب وجود دارد و دغدغه بزرگ کنونی سازمان آب و برق تامین آب نخیلات شادگان است به شکلی که حتی اگر کشت در این منطقه طبق پیشنهاد ما به صفر برسد، باز هم نگران تامین آب هستیم.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حوضه مارون نیز به شدت مشکل تامین آب وجود دارد، افزود:در بهبهان نیز بیش از سه هزار هکتار کشت دایم یونجه داریم که به نظر می رسد برای تامین آب آن نیز با مشکل روبه رو می شویم.
وی تاکید کرد: بیشتر این مشکلات در پایین دست به این دلیل است که در شهرستان های میانی، افراد و مسئولان تنها به منافع خود فکر می کنند و توجهی به شهرهای پایین دست نمی شود.
شبه، درخصوص بحث بیکاری کشاورزان و شاغلان در صنایع مختلف اظهارکرد: وزارت نیرو نمی تواند آب تولید کند بلکه تنها می تواند آن را مدیریت و توزیع کند.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.