به گزارش ایرنا هوشنگ حسونی زاده در جلسه اضطراری تامین آب محصولات کشاورزی شادگان در اداره کل مدیریت بحران استان با اشاره به اینکه در حوضه مارون 122 میلیون مترمکعب آب ذخیره داریم گفت: میزان آورد آب نیز حدود 200 میلیون مترمکعب خواهد بود درحالیکه در این حوضه حدود 95هزار هکتار کشت شده است.
وی افزود: اگر به طور میانگین میزان آبیاری هر زمین را سه بار در نظر بگیریم با این احتساب به 456 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم این درحالیست که چنین آبی برای این حجم از کشت اساسا وجود ندارد.
حسونی زاده با تصریح به اینکه ارتفاع آب در مخرن مارون بسیار محدود شده، ادامه داد: حداکثر آبی که می توان از حوضه مارون رهاسازی کرد 20 مترمکعب در هر ثانیه است، با احتساب 300 کیلومتر مسیر، وجود پنج شهرستان وابسته به این آب و حجم بالایی از اراضی عملا با مشکل مواجه می شویم.
معاون سازمان آب و برق خوزستان خاطر نشان کرد: با شرایط فوق العاده خشک هیدرولوژیک روبه رو هستیم، در هر هزار سال، 25 سال رودخانه مارون خشک می شود و احتمال می رود امسال نیز این اتفاق برای مارون بیفتد.

** امکان تامین آب برای اراضی شادگان وجود ندارد
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با تصریح به اینکه امکان تامین آب برای اراضی شادگان وجود ندارد گفت: هرچه زمان بیشتر بگذرد تقاضای همزمان کشاورزان شهرستان ها بیشتر می شود که همین امر بر ابعاد و حجم مشکلات می افزاید.
مصطفی شبه راه حل را در دادن خسارت عدم کشت به کشاورزان شادگانی دانست و افزود: با این کار امکان تامین آب اراضی بالادست با همین آب موجود فراهم می شود.
شبه با بیان اینکه در ابتدای فصل اعلام کردیم که امکان تامین آب دوم در حوضه مارون وجود ندارد خاطرنشان کرد: در شمال شادگان حدود 260 موتور تلمبه وجود دارد که باید جلوی فعالیت آنها گرفته شود تا آب به اراضی این شهرستان برسد.
به گزارش ایرنا، شنبه این هفته نیز جلسه ستاد بحران و رسیدگی به مشکلات کشاورزان حوضه زهره و مارون در استانداری خوزستان برگزار شد.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی و شهرستان هندیجان در جنوب استان در انتهای حوضه رودخانه زهره قرار دارند. این 2 شهرستان که از مناطق کشاورزی قدیم و از تولیدکنندگان عمده محصولات در خوزستان هستند، در سال های گذشته با تنش آبی روبه رو بوده اند.

6002خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.