به گزارش اتاق بازرگانی اهواز سعود بن احمد البروانی شنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری در کشور عمان در هتل پارس این شهر اظهار کرد: در سال گذشته بازدیدهای و سفرهای بسیاری بین مسئولان بانک های مرکزی ایران و عمان صورت گرفت که در خلال این صحبت ها تفاهمنامه ها و گفت و گوهای مفیدی انجام شد و بانک های مرکزی دو کشور تفاهم نامه های مناسبی با هم داشتند.
وی با بیان اینکه حضور فعالان اقتصادی و اعضای اتاق مشترک ایران و عمان در این همایش نشانگر اهتمام به این قضیه است، گفت: قرار بود در زمینه توسعه روابط اقتصادی ایران و عمان دیداری با وزیر صنعت ایران صورت گیرد اما به دلیل تغییر وزرا در کشور ایران، تاخیری در این دیدار به وجود آمد و اکنون قرار است در اوایل سال جدید میلادی با آقای شریعتمداری دیداری در این خصوص داشته باشیم.
سفیر کشور عمان در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در طول سفرهایم به استان های مختلف بیشترین سوالی که توسط فعالان اقتصادی مطرح می شد در خصوص ویزا بود که باید گفت تصمیم سیاسی در این موضوع گرفته شده است و قرار است ویزای مولتی عمان برای بخشی از تجار فعال ایرانی بزودی برداشته شود و تنها مسائل فنی در این موضوع باقی مانده است.
در ادامه این مراسم رییس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان بیان کرد: با شناسایی موانع و فراهم ساختن زیرساخت ها در جهت توسعه صادرات بین 2 کشور ایران و عمان عمل می کند.
محسن ضرابی در ادامه افزود: خط کشتیرانی خرمشهر به بندر صحار از 9 دی امسال راه اندازی می شود.
وی عنوان کرد: برای رونق اتاق مشترک ایران و عمان تنها 10 درصد کار انجام شده است و مهم نگهداری خط است که سه اتاق بازرگانی درخوزستان و مسئولان استانی نقشی اساسی در نگهداری این خط دارند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان بیان کرد: همچنین خط مستقیم بین بندر چابهار و صحار در عمان راه اندازی خواهد شد.
ضرابی افزود: روابط بانکی بین 2 کشور به خوبی برقرار است و 2 بانک در کشور عمان هم برای گشایش اعتباری و ضمانتنامه بانکی فعال هستند و واردات کالا از طریق LC انجام می شود.
وی افزود: ثبت شرکت در کشور عمان نیز با سهولت بیشتری انجام می شود که مراحل ثبت از 12 مرحله به 6 مرحله کاهش یافته است و در مناطق آزاد در کشور عمان ثبت شرکت و اقامت به سهولت انجام پذیر است.
رییس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان در ادامه اضافه کرد: طبق توافقهایی که با مناطق آزاد در کشور عمان انجام شده است شرکت های ایرانی می توانند بدون اینکه کالایی به کشور عمان وارد کنند در این شرکت ثبت کنند.
وی گفت: همچنین تفاهم نامه ای با منطقه آزاد صحار منعقد شده که در صورت اجرایی شدن حجم صادرات خرما به این کشور سالیانه 300 هزار تن افزایش خواهد یافت.
در ادامه این مراسم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خوزستان عنوان کرد: رتبه نخست تولید گندم، رتبه سوم تولید برنج، رتبه دوم تولید گل رز و نرگس و رتبه دوم در تولید ماهی‌های گرمسیری را در کشور دارد .
شهلا عموری افزود: استان خوزستان فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و برای تسهیل این فرآیند، اقدام به گرفتن مجوز خط کشتیرانی بین بندر خرمشهر و بندر صحار عمان کرده ایم.
وی گفت: اولویت اتاق اهواز ایجاد روابط پایدار اقتصادی با کشورهای همسایه است و در این زمینه تاکنون نمایشگاه هایی در قطر و عمان برپا کرده ایم و تفاهم‌نامه هایی صورت گرفته است .
عموری افزود: در سال گذشته 83 میلیون دلار به عمان صادرات داشتیم و امسال نیز تا اکنون 71 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است و این نشان دهنده رغبت و میل بخش خصوصی برای همکاری و تعامل است.
7158/6002
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.