محمد عبادی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در هشت ماه سال جاری صدور گواهی صادرات از مبدا استان بوشهر به قطر رشد پنج برابری داشته است که این نشان از افزایش صادرات این استان به قطر است.
وی بیان کرد: کشور ترکیه به عنوان یکی از رقیبان اصلی ایران در صادرات به قطر اکنون خط کشتیرانی راه اندازی کرده و هر کانتینر را با هزینه یکهزار و 700 دلار به قطر حمل می کند ولی این میزان برای استان بوشهر که در فاصله 120 مایلی با قطر قرار داد هزینه حمل هر کانتینر 2 هزار و 500 دلار است.
عبادی افزود: در کشور ترکیه با هدف حمایت از صادرات عوارض بندری و گمرکی و هزینه سوخت کشتی های مسیر قطر نیز توسط دولت تامین شده که این رویه می توان برای رونق صادرات کشور استفاده کرد.
وی بیان کرد: از زمان شروع صادرات استان بوشهر به قطر فعالان اقتصادی این استان در تمامی نمایشگاه های قطر شرکت کردند و امسال موفق شدند محصولات سلولزی، آبزی و خرما(برای نخستین بار) به قطر صادر کنند.
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: کشور قطر در این ارتباط حقوق و عوارض بندری های کشتی های خود را 50 درصد کاهش داده که در صورت الگوگیری از این رویه می توان صادرات محصولات ایرانی به قطر را دوچندان کرد.
عبادی ادامه داد: در ارتباط با صادرات میگوی پرورشی به کشور چین نیز عوارض 26 درصد است که در این شرایط فعالان این حوزه محصولات خود را از طریق ویتنام به چین صادر کنند.
وی تاکید کرد: در ارتباط با اقتصاد مقاومتی صادرات یک مساله مهم برای تحقق این مهم محسوب می شود که باید به آن توجهی ویژه شود.
عبادی اظهار داشت: یکی از راه های تحقق این مهم توسعه زیرساخت های حمل و نقل است که باید با افزایش عمق کانال دسترسی بندر بوشهر زمینه تردد شناورهای فراتر از 50 هزار تن فراهم شود.
وی یادآور شد: در بسیاری از موارد با درخواست صادرات مواد معدنی به استان بوشهر روبرو هستیم ولی به دلیل نبود امکان تردد کشتی های 50 هزار تنی موفق به تحقق آن نشدیم.
عبادی گفت: به دلیل بالا رفتن هزینه های حمل و نقل تردد کشتی ها زیر 50 هزار تنی غیراقتصادی شده و شرکت های کشتیرانی بویژه در موضوع حمل موادمعدنی کمتر به حمل بارهای زیر این تناژ می پردازدند.
وی در ارتباط با ایجاد منطقه آزاد بوشهر گفت: این خواسته جدی مردم استان بوشهر است که در صورت تحقق به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی استان بوشهر کمکی شایان می کند.
عبادی افزود: در این ارتباط افزایش امکانات اسکله های استان نیز تبدیل به یک ضرورت شده که انتظار می رود نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با رایزنی های خود بتوانند خدمات سازمان بنادر و دریانوردی در استان را افزایش دهند.
در سال گذشته 95 میلیون دلار کالا از ایران به قطر صادر شد که این میزان در هفت ماه نخست سال جاری به 145 میلیون دلار افزایش پیدا کرده و استان بوشهر حجم قابل توجهی از این میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.