به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سایت استانداری خوزستان: غلامرضا شریعتی روز دوشنبه پانزدهم آبان ماه در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان که با حضور وزیر نیرو و مدیران دستگاه های زیرمجموعه وزارت نیرو در مهمانسرای شهید رجایی استانداری برگزار شد با اشاره به پیشرفت خوب طرح آبرسانی غدیر در چند ماه گذشته گفت: در طرح غدیر در چند ماهه اخیر چهل کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.

همچنین به دنبال مصوبه دولت در فروردین ماه امسال برای حل مشکلات زیربنایی خوزستان حدود 300 میلیارد تومان صکوک در اختیار سازمان آب و برق قرار گرفته است. 

استاندار خوزستان افزود: مبلغ 130 میلیارد تومان هم از محل اسناد خزانه برای امسال در اختیار سازمان آب و برق قرار خواهد گرفت و حدود 120 میلیارد تومان هم آورده پیمانکار است و ما امیدواریم 90 کیلومتر خط لوله دو هزار در طرح غدیر تا اردیبهشت ماه سال آینده اجرا شود.

شریعتی ادامه داد: همچنین از کرخه تا دز کار تونل انجام شده و لوله گذاری در این مسیر فاینانس داخلی شده است و بانک های سپه و پارسیان فاینانس آن را متعهد شده اند و همه فرآیندهای قانونی آن انجام شده است و در آستانه عملیاتی شدن است. 

استاندار خوزستان در خصوص طرح آبرسانی شمال شرق خوزستان خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی به شهرهای شمال شرق خوزستان شامل شهرهای ایذه، باغملک ،رامهرمز، قلعه تل و صیدون در دو بخش آب شرب و کشاورزی از طرح های عمده در بخش آب استان است که پیگیری های زیادی برای فاینانس آن صورت گرفته است و مجوز شورای اقتصاد کشور هم برای فاینانس این طرح صادر شده است و فاینانسور (موسسه مالی خارجی تامین کننده تسهیلات طرح) آن نروژی است و در حال حاضر ایجاد یک خط اعتباری میان بانک مرکزی ما و بانک عامل نروژی به امضا رسیده است اما هنوز عملیاتی نشده است و تحقق این کار مقداری زمانبر است اما در حال پیگیری هستیم و امیدواریم این کار انجام شود. 

وی افزود: در عین حال در صورتی که تا دو هفته آینده روند کار پیشرفت نکند سراغ پیمانکار دوم که از کشور چین است خواهیم رفت. 

نماینده عالی دولت در استان در مورد سومین طرح آبرسانی به جنوب شرق استان تصریح کرد: این طرح در مرحله مناقصه قرار دارد که بخشی از آن مربوط به احداث چند تصفیه خانه می شود که حدود هزار و صد میلیارد تومان هزینه احداث این تصفیه خانه ها می شود همچنین بخش اصلاح شبکه ها در این طرح 300 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که ما این رقم را به شرکت های آب و فاضلاب استان و اهواز ابلاغ نموده ایم که سهم شرکت آبفا خوزستان 250 میلیارد تومان و سهم شرکت آبفا اهواز 50 میلیارد تومان است و انشاءالله پیمانکار این کار را به انجام خواهد رساند. 

استاندار خوزستان در خصوص مشکلات بخش فاضلاب استان عنوان کرد: در بخش فاضلاب با توجه به اینکه به نظر می رسد منابع داخلی وزارت نیرو جوابگوی مشکلات استان نیست و با توجه به مصوبه فروردین ماه دولت مبنی بر استفاده از راه های مختلف شامل صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی و داخلی و انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی طرح های مربوط به مشکلات زیرساختی استان پیشنهاد ما استفاده از فاینانس برای طرح های فاضلاب در استان است. 

شریعتی در خصوص طرح مقابله با ریزگردها با تاکید بر ضرورت تامین حقابه نهال کاری برای سه سال تصریح کرد: در بخش ریزگردها کارهای زیادی انجام شده است و هم اکنون شش هزار هکتار نهال کاری انجام شده است و قرار است تا پایان سال جاری 42 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی ریزگردها نهال کاری و مهار شود و اعتبار آن هم تا حدودی در اختیار منابع طبیعی قرار داده شده است اما موضوع این است که حقآبه این طرح داده نشده است و با توجه به اینکه قرار است تا پنج سال آینده سیصد هزار هکتار از کانون های ریزگرد استان نهال کاری شود و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته گونه هایی در طرح های نهال کاری کشت خواهند شد که عمدتا برای سه سال نیاز به آبیاری دارند چون گونه های مقاومی هستند و بعد از سه سال رشد قادر هستند با استفاده از آب بارندگی به حیات و رشد خود ادامه دهند موضوع تامین حقآبه برای 300 هزار هکتار در طول سه سال را با رئیس جمهور محترم مطرح کردم که ایشان آن را به وزارت نیرو ارجاع دادند که حقآبه طرح مقابله با ریز گردها در طول سه سال تامین شود. 

 نماینده عالی دولت در استان در ادامه به مشکلات در شبکه برق استان اشاره کرد و گفت: در خصوص شبکه برق استان وضعیت رضایت بخش نیست و بیشترین تعداد پست های موقت برق در استان خوزستان است که موضوع پدافند غیرعامل در آن رعایت نشده است و بروز مشکل در یکی از ایستگاه ها منجر به تسری آن به سایر پست های موقت میشود و تعداد زیادی از شهروندان را در معرض خاموشی قرار می دهد علاوه بر این در شبکه های توزیع و انتقال برخی از تجهیزات فرسوده هستند که منشأ مشکلات زیادی برای شبکه برق استان هستند و لازم است برای مشکلات برق استان هم که جزو مصوبه فروردین ماه دولت برای خوزستان است به طور جدی ورود شود. 

استاندار خوزستان به طرح های نیمه تمام وزارت نیرو در استان اشاره کرد و اظهار داشت: چندین نیروگاه در استان به صورت نیمه کاره در دستور کار قرار دارند که تکمیل آنها هم در ایجاد اشتغال و هم در بهبود شبکه برق استان نقش بسزایی دارد و انتظار داریم در اولویت قرار گیرد.

وی در مورد مشکلات مربوط به پروژه های سدسازی در استان توضیح داد: سد جریانی بعد از سد دز که سرمایه گذار آن آماده است همچنین سد بالارود اندیمشک که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیاز به تسریع در روند اجرایی دارد. سد چم شیر اگر تکمیل نشود هندیجان با مشکل جدی مواجه خواهد شد که در قالب فاینانس از کشور چین بوده و مبلغ آن تامین شده اما این سد هنوز تکمیل نشده است و همچنین سد خیرآباد به صورت نیمه تمام مانده که می تواند مشکل کم آبی این مناطق را حل کند.

شریعتی به مشکلات زیست محیطی ناشی از تخلیه زهاب های نیشکر اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات استان زهاب های نیشکر است که حدود 30  هزار هکتار از زمین های استان را شور کرده است و این زهاب ها باید به دریا منتقل شود یا چاره اندیشی برای آن انجام شود و شهر خرمشهر در خطر جدی این زهاب ها قرار دارد.

در ادامه نشست مجمع نمایندگان استان وزیر نیرواظهار کرد: گزارشی از تامین حق آبه های تالاب های بامدژ، شادگان و هور العظیم دریافت شده که در مرحله بررسی است و امیدوارم نتیجه به گونه ای باشد که انتظار همه مردم تامین شود.

وی ادامه داد: در یک همکاری نزدیک با سازمان محیط زیست به نتیجه حق آبه تالاب ها مطابق ضوابطی که این سازمان داشته است می رسیم.

اردکانیان در خصوص مشکلات مطرح شده در نشست مجمع نمایندگان تصریح کرد: تا 2 هفته دیگر این مشکلات مورد بررسی کارشناسی در وزارت نیرو قرار می گیرد و نتیجه آن به مجموعه نمایندگان استان خوزستان ارائه می شود.

وی اضافه کرد: کارگروهی به منظور ارایه تصویر واقعی از مسایل و مشکلات استان نه فقط در حوزه منابع آبی بلکه سایر منابع زیست محیطی تعریف می شود تا پس از تدوین آن تصویر واقعی از مشکلات، ریشه و علل آنها مشخص و شناسایی شود و همچنین برای پیگیری آنها تقسیم کار صورت گیرد.

وزیر نیرو بیان کرد: با استفاده از ظرفیت های دولت، مجلس، سایر دستگاه ها،دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد باید دست به دست هم دهیم تا مانند سایر عرصه ها ، پرآبی و بودن آب را عاملی برای آبادانی بدانیم و کمبود آنرا برای همکاری و همدلی بدانیم.

وی گفت: خوزستان جایگاه مهمی در سرزمین ما دارد وقتی با کمک یکدیگر مسایل خوزستان را حل کنیم مانند این است که مسایل همه جا را حل کرده ایم. 

اردکانیان افزود: مسایل خوزستان در حوزه وزارت نیرو را با پشتیبانی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، همکاری دستگاه های اجرایی و با استفاده از ظرفیت های استان طراحی و دنبال می شود.

وی با تاکید بر این که در حوزه مصرف آب مشکلات عدیده ای وجود دارد تصریح کرد: مسایلی چون استفاده نکردن از پساب ها، کاهش تلفات، افزایش بهره وری و راندمان را باید دید و به آن توجه کرد.

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 786660
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.