به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده شنبه در کارگروه ویژه هرس درختان کنوکارپوس در سرسرای اداری اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: بر اساس مصوبه این نشست، هرس درختان باید شامل بلوارها، خیابان های اصلی، فرعی و کوچه ها باشد؛ به ویژه از میدان شهید چمران به سمت پلیس راه اندیمشک که به جنگل تبدیل شده است.
وی افزود: کمیته نظارت بر هرس درختان در حوزه شهری باید تشکیل شود و اعضای آن از جمله امور شهری، مدیریت بحران، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی از امروز فعالیت خود را آغاز کنند و به صورت روزانه در هر ساعت از شبانه روز کار بازدید را انجام دهند.
حاجی زاده ادامه داد: ورودی و خروجی شهرها در مسیر کاروان ها و حتی کنوکارپوس های کاشته شده در اطراف جاده های اصلی باید هرس شوند و شهرهای مسیر زائران از جمله اندیمشک، دزفول، شوش، سوسنگرد، حمیدیه، آبادان، خرمشهر، اهواز و کارون باید در اولویت قرار گیرند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: جمع آوری کامل و دفع اصولی درختان پس از هرس باید انجام شود تا گلهای جدا شده که قدرت گرده افشانی دارند مشکلی برای مردم ایجاد نکنند.
وی بیان کرد: دانشگاه شهید چمران، علوم پزشکی، سازمان آب و برق و شرکت توسعه نیشکر باید نسبت به هرس درختان خود اقدام کنند و همکاری شرکت نفت، توزیع برق استان و اهواز و صنایع فولاد در هرس درختان قابل تقدیر است.
حاجی زاده در خصوص سهمیه بالابر برخی ارگان ها که باید ظرف 48 ساعت در اختیار شهرداری قرار گیرد گفت: سهمیه شرکت ملی مناطق نفت خیز، آب و برق، صنایع فولاد، راهداری، برق منطقه ای، ملی حفاری و توسعه نیشکر هر کدام 2 بالابر و توزیع برق استان 2 بالابر برای خرمشهر و 2 بالابر برای سوسنگرد و یک مورد برای آبادان تعیین شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: ما باید بپذیریم همه از جمله فلرهای نفتی و صنایع فولاد هوای اهواز را آلوده می کنند و همه آلودگی ها و مشکلات از کنوکارپوس نیست.
فرماندار اهواز نیز گفت: بر اساس گزارش عملکرد شهرداری اهواز تا دیروز ، 64 هزار و 400 اصله درخت کنوکارپوس هرس شده است علاوه بر اینکه 50 هزار اصله نهال نیز از ابتدای سال تا کنون اصلاح و فرم دهی شده است.
نبی الله خون میرزایی ادامه داد: همچنین شرکت توزیع برق اهواز نیز 20 هزار اصله درخت را به علت تداخل با شبکه برق و جلوگیری از مشکل تنفسی هرس کرده که البته همگی کنوکارپوس نیستند و همچنین شرکت صنایع فولاد 60 هزار و شرکت نفت هفت هزار اصله کنوکارپوس را هرس کرده است.
وی افزود: بر این اساس بیش از 70 درصد کنوکارپوس های گلدار اهواز هرس شده اند.
بر اساس گزارش شهرداری ها، هرس درختان کنوکارپوس در آبادان 75، خرمشهر 71، حمیدیه 100، شوش 85 و اندیمشک و کارون 80 درصد انجام شده است.
مدیرکل شهری و امور شوراهای استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: هرس درختان در شهرداری منطقه یک و پنج 85، دو 90، سه، 75، چهار، 70، شش، 65 و هفت و هشت 80 درصد انجام شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: هرس درختان کنوکارپوس علاوه بر بلوارها باید در کوچه ها نیز بیشترمورد توجه قرار گیرد.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: ارتفاع این درختان در برخی از کوچه ها به هشت تا 12 متر می رسد که در فرآیند هرس شهرداری دیده نشده است.
وی ادامه داد: حتی هرس سنگین این درختان نیز نباید شبهه از بین بردن این درختان را ایجاد کند.
لاهیجان زاده اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های هواشناسی در آبان ماه بارندگی پیش بینی شده است پس زمان کوتاهی برای هرس درختان باقی مانده است و باید ظرف حداکثر 10 روز انجام شود.
بر اساس این گزارش، تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پاییزی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1394 بیش از 60 هزار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی اتفاق افتاده است.
18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی شد و چهار احتمال مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شده و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کنوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.
اسماعیل ایدنی رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز پارسال اعلام کرده آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی های پائیزی، با هرس درختان 70 تا 80 درصد کاهش یافته است.
/6002/3004
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.