کشتارگاه دام چالوس از روز پنجشنبه هفته گذشته با حکم دادستانی این شهرستان به دلیل مشکلات بهداشتی پلمب شد.
رئیس اتحادیه قصابان در حاشیه این تجمع به خبرنگار ایرنا گفت :‌ یکی از مشکلات اساسی این کشتارگاه سرریز خونابه های ناشی از کشتاردام به داخل رودخانه حاشیه آن است .
تورج لهراسبی افزود :‌ البته شهرداری برای پیشگیری از این معضل در صدد حفر چاه جاذب است که بخشی از عملیات ساخت آن را انجام داده است.
وی با اظهار این که هر روز به طور میانگین حدود 90 راس دام سنگین و 200 راس دام سبک در کشتارگاه چالوس کشتار می شود ، گفت :‌ دست کم یکصد قصاب در این شهرستان گردشگرپذیر درآمدشان درهمین بخش است و اینکه کشتارگاه تعطیل شود مشکلات حل نمی شود.
رئیس اتحادیه قصابان شهرستان چالوس گفت : اتحادیه قصابان این آمادگی را دارد تا هزینه های حل معضلات بهداشتی و زیست محیطی این کشتارگاه را تقبل کند، به شرط این که متولیان بهداشتی و زیست محیطی از قصابان حمایت کنند.
وی مشخص نکرد که چه نوع حمایتی را از این دو دستگاه متولی انتظار دارند.
مسئول دفتر فنی فرمانداری چالوس نیز گفت :‌ قبل از آغاز جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در فرمانداری با قصابان این شهر نشستی برگزار و برای حل این مشکل تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
عقیل اکبرآبادی افزود :‌ بر اساس تصمیم این نشست ، قرار شد تا حداقل موازین بهداشتی به هنگام فعالیت این کشتارگاه رعایت شود ضمن آنکه مسئولان بهداشتی و حفاظت محیط زیست شهرستان نیز چنین وضعیتی را مورد تایید قرار دهند.
رحمت الله بیابانی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان چالوس نیز جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گفت : موضوع تعطیلی کشتارگاه چالوس و ساخت کشتارگاه صنعتی طبق اسناد موجود حدود 16 بار در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی مطرح و حتی مصوب شد.
وی رعایت نکردن موازین بهداشتی مانند سرریز فاصلاب و خونابه به داخل رودخانه ،‌ کوتاهی در شست و شوی لاشه ها و مکان ذبح دام ، ورود افراد غیر به داخل کشتارگاه ، نداشتن چاه جاذب و پیش سردکن ، حمل گوشت با خودروهای شخصی و فاقد سردخانه و مهم تر از همه مسائل ضعف مدیریت را از مهم ترین مشکلات کشتارگاه در این شهرستان برشمرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس نیز گفت که فعالیت کشتارگاه دام این شهرستان به عنوان عامل تهدید کننده برای رودخانه ها و دریای خزر است به گونه ای که این معضل درشورای حفظ حقوق بیت المال استان نیز مصوب و تاکید شده تا هرچه زودتر این مکان ذبح دام باید تعطیل شود.
ابوالقاسم محمدپور افزود :‌ بسیاری از حامیان محیط زیست از وضعیت بسیار مخرب و فاجعه بار فعالیت کشتارگاه به طور مستند تصویر برداری و حتی این تصاویر را در فضاهای مجازی منتشر کرده اند و این وضعیت باعث شد تا دستگاه قضائی مسئولان ذیربط را زیرسئوال ببرد و بنا بر این نباید در برابر این معضل سکوت کرد.
معاون فرماندار چالوس هم در این جلسه ضمن ابراز نگرانی از فعالیت کشتارگاه به مسئولان ذیربط بویژه اتحادیه قصابان ، اعضای شورای شهر و شهرداری چالوس فرصت یک ماهه داد تا مشکلات بهداشتی این مکان ذبح دام را حل کنند.
حمیدی محمدی فیروز برای حل اساسی این معضل خواستارشتاب بخشی در روند ساخت کشتارگاه صنعتی در بخش مرزن آباد شد.
چالوس با جمعیتی دست کم 130 هزار نفر یکی از شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران است که به علت برخورداری از دریا و جنگل در تمامی فصول از جمله نیمه نخست سال میزبان میلیون ها مسافر و گردشگراست.
خبرنگار:‌مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.