به گزارش ایرنا داود کشاورزیان روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل قدیم و جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار کرد: پارسال مسئولیت راهداری از اداره کل راه و شهرسازی استان ها منفک و به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها محول شد و وظیفه نگهداری راه ها نیز برعهده این اداره کل گذاشته شد.
وی افزود: نگهداری بالغ بر 15 هزار کیلومتر از راه های خوزستان برعهده ما بوده که تنها آزاد راه ها را بخش خصوصی نگهداری می کند.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ادامه داد: حدود یک هزار کیلومتر از راه های خوزستان شریانی و بقیه نیز راه های غیرشریانی است که در استان های مختلف بر اساس شرایط ترافیکی و مسیرهای منتهی به شهرهای مرکزی این راه های شریانی متفاوت است.
وی ادامه داد: در خوزستان حدود یک هزار کیلومتر از جاده ها شریانی و حدود 15 هزار کیلومتر غیر شریانی بوده که همین امر مسئولیت ما را در نگهداری این جاده ها با توجه به کمبود اعتبارات استانی و ملی دشوار می کند.
کشاورزیان گفت: در سال های اخیر در بخش راه ها با تنگنای اعتباری جدی روبه رو بوده و جا دارد استانداران عنایت بیشتری نسبت به تامین منابع پایدار برای نگهداری جاده ها داشته باشند.
وی بیان کرد: نگهداری جاده ها به صورت جاری است و نمی توان در انتظار تخصیص اعتبار بمانیم و در غیر این صورت متحمل هزینه های سنگین تری برای احداث جاده های جایگزین می شویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:اکنون یکی از ضرورت ها تامین اعتبارات پایدار برای نگهداری راه ها است و بهترین محل تامین اعتبارات از جمله وضع عوارض است.
وی ادامه داد: پروژه های راهداری زود بازده است و از گستردگی خوبی برخوردار بوده و مختص یک استان و بخش و شهرستان نیست و اگر اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری تامین شود همه کشور از آن بهره مند خواهد شد.
کشاورزیان با بیان اینکه کنترل سرعت تاثیر جدی در کاهش تلفات جاده‌ای دارد گفت: امسال تاکنون با رشد 2رقمی تردد وسایل نقلیه نسبت به 6ماه مشابه پارسال روبه رو بودیم که 11 درصد رشد تردد در سطح راه های کشور را به دنبال داشته است.
وی در ادامه گفت: بیش از یک و نیم میلیون خودرو پارسال پلاک گذاری شد و این امر مسئولیت ما را در نگهداری جاده ها و توسعه زیرساخت ها 2 چندان کرده است.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ادامه داذ: یکی از مشکلات ما بدهی های سنگین به پیمانکاران به دلیل کمبود اعتبار است که امید می رود دولت در این خصوص تصمیم حساب شده ای اخذ کند.
کشاورزیان در ادامه گفت: سالیانه جمعیت زیادی از زائران عتبات عالیات از پایانه های مرزی خوزستان عبور کرده و این استان بنادر استراتژیک مهمی مانند بندرامام خمینی(ره) را دارد که موقعیت این استان را خاص کرده است.
وی اظهار کرد: پایانه مرزی چذابه و شلمچه در سال های اخیر میزبان جمع کثیری از زائران حسینی هستند؛ در مقایسه با مرز مهران که حجم تردد زائر بیشتر و زیرساخت های آن استان کمتر است، در خوزستان مشکل آن چنانی نداریم.
وی همچنین خطاب به مدیرکل جدید این اداره گفت: خوزستان استان بزرگی بوده که انتظار می رود با حضور مستمر در سطح راه های استان و جاده های درون شهری و برون شهری و بررسی نقاط ضعف، نیازهای استان شناسایی و با برنامه ریزی دقیق این مشکلات برطرف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: افزایش بهره وری و کاهش هزینه حمل و نقل کالا یکی از سیاست های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور است.
وی ادامه داد: پایین بودن بهره وری و اینکه بخش حمل و نقل بیشترین بار بیکاری را بر دوش می کشد از جمله مشکلات اساسی حمل و نقل کشور بوده که باعث کاهش رضایتمندی برخی رانندگان نیز شده است.
کشاورزیان یادآور شد: اکنون ماشین های سنگینی در سطح کشور با قدمت بیش از 50 سال تردد می کنند که مصرف سوخت آنها بالا و آلوده کننده محیط زیست هستند که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته قرار است ناوگان جدید جایگزین این ناوگان قدیمی شده و تردد آنها به حداقل برسد.
وی گفت: ناچاریم در کنار نوسازی ناوگان محدودیت نیز برای ناوگان فرسوده در نظر بگیریم تا فضای کار برای ناوگان جدید فراهم شده و رانندگان بتوانند اقساط وام های خود را با شرایط آسان تر پرداخت کنند.
در این آیین که در تالار مهتاب اهواز برگزار شد غلام عباس بهرامی نیا به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان معرفی و از مسعود مصدقی مدیر کل پیشین این اداره کل تقدیر شد.
بهرامی نیا پیش از این سمت مدیرکلی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی را بر عهده داشته است.
7152/ 6037
خبرنگار: محمدرضاخبازان ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.