به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی چهارشنبه در 'همایش ریزگرد، پایش اثرات و روش های مقابله' از سری همایش های گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: یکی از این دستگاه ها توسط استانداری و دیگری از اعتبارات ملی، برای نخستین بار خریداری و در فرودگاه اهواز نصب می شود که اکنون در مرحله مناقصه است.
به گفته وی، نصب سیستم ILS حدود یک سال طول می کشد.
(Instrument Landing System) ILS ) سیستمی است که از طریق ارسال امواج رادیویی به خلبان ها امکان فرودی ایمن (حتی در شرایطی که باند فرود برای آنها به خوبی قابل رویت نیست) را می دهد.
شریعتی یکی دیگر از مصوبات دولت برای مقابله با گرد و غبار را توسعه مراکز سنجش آلودگی هوا دانست و افزود: برای اطلاع رسانی شرایط آب و هوایی به شهروندان، چهار دستگاه تلویزیون شهری نیز امسال نصب می شود که با 2 دستگاه قبلی، تعداد آنها به 6 دستگاه می رسد.
استاندار خوزستان همچنین خواستار پیش بینی اعتبار لازم برای اجرای طرح مهار کانون های گرد و غبار در بودجه سال 97 شد.
مهار کانون های بحرانی ریزگرد با وسعت 350 هزار هکتار طی پنج سال نیاز به برنامه ریزی و تامین اعتبار دارد که این مساله باید در بودجه سال آینده پیش بینی شود.
وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای اجرای طرح مهار ریزگردها و بسیج تعدادی از دستگاه ها افزود: دولت با وجود تنگناهای مالی، در اسفند پارسال 300 میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص داده است.
شریعتی اظهار کرد: طرح مهار کانون های فوق بحرانی گرد و غبار که از اواخر پارسال در جنوب و جنوب شرق اهواز آغاز شده توسط اداره کل منابع طبیعی و جهاد نصر در حال اجراست که آبرسانی به کانون ها با احداث کانال 46 کیلومتری به جهاد نصر واگذار شده است.
به گفته وی، اجرای کانال آبرسانی با موانع زیادی اعم از لوله های انتقال آب ماهشهر، زمین های کشاورزی مردم، تاسیسات زیرزمینی و روزمینی برخورد کرده که مرتفع کردن آن از اختصاص اعتبار مهمتر بوده است.
وی تصریح کرد: به دلیل کمبود وقت ناچار شدیم در طرح مهار ریزگردها مطالعات و اجرا را به صورت همزمان انجام دهیم.
شریعتی اضافه کرد: در مرحله نخست نهالکاری 6 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار در دستورکار قرار گرفت که برخلاف پیش بینی ها بخش عمده این نهال ها اکنون به ثمر نشسته است.
وی گفت: 100 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها در بودجه پیش بینی شده که اختصاص 2 هزار و 300 میلیارد ریال به خوزستان مصوب شده است.
شریعتی افزود: آبرسانی به کانون های ریزگرد 1.5 ماه است که متوقف شده و از نیمه شهریور دوباره آغاز می شود.
وی در ادامه از حجتی وزیر جهاد کشاورزی، پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه و سازمان های مردم نهاد برای اهتمام ویژه و همکاری با طرح مهار کانون های ریزگرد در استان تقدیر کرد.

*نابودی کمربند حفاظتی خوزستان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز در این همایش عمده ترین علت برهم خوردن اکوسیستم استان را عوامل انسانی دانست و افزود: طرح های صنعتی، کشاورزی و عمرانی، سوءمدیریت منابع آبی و خشکسالی عواملی بوده که اثرمنفی بر طبیعت خوزستان داشته و باعث بروز طوفان های گرد و غبار شده است.
فرامند هاشمی زاده اظهار کرد: در گذشته خوزستان از مرز چذابه تا نخلستان های خرمشهر و اروندکنار و تالاب شادگان، نوعی کمربند حفاظتی طبیعی، در مقابل خیزش گرد و غبارهای عراق داشتیم که اکنون همه آنها دستخوش تغییر و تخریب شده و در 15 سال گذشته شاهد وقوع طوفان های گرد و غبار بودیم.
وی با بیان اینکه زندگی در شرایط گرد و غبار نیاز به استراتژی و برنامه دارد، افزود: پدیده گرد و غبار صرفنظر از مشکلات و رنج هایی که به مردم خوزستان وارد کرده، اثرات مثبتی نیز به همراه داشته است.
هاشمی زاده اضافه کرد: پدیده گرد و غبار باعث شده که خوزستان مرکز توجه قرار گیرد و همه متوجه تغییرات این استان غنی و منابع از دست رفته آن در دهه های اخیر شوند.
وی طرح و معرفی دانش نهفته در دانشگاه های استان در زمینه گرد و غبار، تهیه طرح جامع کانون های گرد و غبار استان، آزمایش توان اجرایی استان و کشور در زمان بحرانی شدن شرایط و ایجاد اشتغال از محل اجرای طرح های مهار کانون های گرد و غبار را از دیگر اثرات مثبت گرد و غبار برای خوزستان عنوان کرد.
هاشمی زاده با اشاره به همکاری کشاورزان و روستائیان مسیر اجرای طرح مهار کانون های ریزگرد در استان گفت: به طور مثال در مسیر کانال آبرسانی 38 آبادی و زمین های کشاورزی قرار دارد که با وجود تحمل خسارت، با اجرای طرح آبرسانی همکاری کردند.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.