به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 186 کیلومتر مرز با عراق دارای اقلیم گرم و خشک و تابستان های طولانی است بگونه ای که تابستان های این منطقه از اواخر فروردین هر سال آغاز و تا اواسط فصل پاییز ادامه دارد و مردم این منطقه نیز بیشتر از نصف ماه های سال را روزهای گرم سال تجربه و تحمل می کنند.
این روزها که در چله تابستان قرار داریم، دمای هوای قصرشیرین از ساعت 9 صبح تا اواخر شب (ساعت 22 و 23) به حدی گرم است که مردم را خانه نشین کرده و وزش بادهای گرم و سوزان که به آن 'سام' گفته می شود نیز مزید بر علت است تا تحمل آن برای ساکنان این دیار طاقت فرسا باشد.
مردم قصرشیرین در این ایام برای کاستن از گرما مجبور به استفاده شبانه روزی از کولرهای آبی و گازی هستند و کولرهای آبی نیز با توجه به خشکسالی ها و گرم تر شدن زمین دیگر جوابگو نیست و همین باعث گرایش مردم به خرید و استفاده از کولرهای گازی شده است.
استفاده از کولرهای گازی و آبی مصرف برق را در بین مشترکان و خانوارهای قصرشیرینی بالا برده و مردم مجبورند در هر دوره بهای سنگینی بابت برق مصرفی بپردازند.
مرزنشینیان قصرشیرین که در هشت سال دفاع مقدس درگیر جنگ و پس از آن نیز درگیر بازسازی ناشی از خرابی ها و ویرانه های ناشی از جنگ بوده اند، اینک نیز در خط مقدم تحمل ریزگردهای عربی و گرمای سوزان و بادهای سام قرار دارند.
اقشار مختلف مردم و مسئولان قصرشیرین با توجه به شدت گرما در این منطقه مرزی، خواستار محاسبه برق مصرفی خود همانند خوزستان و دیگر شهرهای گرمسیر کشورند و تفاوت یک یا 2 درجه ای دمای این شهرستان با دیگر نقاطی که اکنون برق آن ها با تعرفه درجه یک محاسبه می شود، دلیلی برای محروم ماندن مردم این منطقه از این امتیاز بزرگ نیست.
مردم قصرشیرین که از نظر معیشتی نیز در محرومیت به سر می برند و قادر به پرداخت بهای برق مصرفی خود نیستند، از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دولتمردان انتظار دارند تعرفه برق آنان همانند دیگر استان ها و شهرهای گرمسیر کشور، از مزایای تعرفه درجه یک برخوردار شود تا تحمل گرما برایشان قدری راحت باشد.
یکی از شهروندان قصرشیرینی که کارگر روزمزد است، گفت: من توان خرید کولر گازی را ندارم و کولر آبی منزلم نیز بسیار قدیمی است و شبانه روز کار می کند ولی بازهم جوابگو نیست و این دور از انصاف و عدالت است که در پایان هر دوره نیز بهای زیادی را بابت قبض برق پرداخت کنم.
علی محمدی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مگر خون مردم سایر نقاط گرمسیر کشورمان رنگین تر از خون مردم قصرشیرین است که ما باید بهای زیادی را بابت مصرف آب و برق با توجه به گرمای هوا بپردازیم؟.
دیگر شهروند قصرشیرینی نیز می گوید: از ابتدای فصل تابستان تاکنون در مصرف برق بسیار صرفه جویی کرده ایم و وسایل پرمصرف را از چرخه زندگی کنار گذاشته ایم و به غیر از کولرگازی از دیگر وسایل برقی استفاده نمی کنیم ولی بازهم در هر دوره مجبوریم بخشی از درآمد ناچیز خود را را بابت بهای برق بپردازیم.
حسن اکبری به خبرنگار ایرنا گفت که این مشکلی است که با آن گریبانگیرم و از دولت می خواهم از مردم این منطقه حمایت کند تا تعرفه برق مصرفی آنان کاهش یابد.
زهرا سعیدی نیز دیگر شهروند قصرشیرینی گفت: نحوه محاسبه برق مصرفی مشترکان در این منطقه گرمسیری باید همچون دیگر مناطق گرمسیری کشور به ویژه همانند استان خوزستان انجام شود، چون ما هم گرمای 50 درجه ای هوا را در بیشتر ایام تابستان تحمل می کنیم.
وی اظهار کرد: افزایش مصرف برق شهروندان گناه آن ها نیست، بلکه شرایط آب و هوایی شهرستان حکم می کند که مردم برای خنک کردن منازلشان از کولرهای گازی استفاده کنند و همین امر باعث بهای سنگین قبض های برق برای آن ها شده است.
افزایش بهای برق مصرفی در قبوض صادر شده در حالیست که بهای برق مشترکان قصرشیرین در 6 ماه از سال با تعرفه مناطق گرمسیری درجه 3 محاسبه می شود.
فرماندار قصرشیرین نیز در این باره گفت: تعرفه برق مشترکان این شهرستان مرزی هم اکنون براساس سطح سه مناطق گرمسیری محاسبه می شود و از اداره هواشناسی درخواست کرده ایم تا نسبت به جمع آوری مشاهدات و مستندات اقدام کند تا از طریق نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی این مساله را پیگیری کنیم.
فرامرز اکبری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تغییر تعرفه برق براساس گزارش های چند ساله هواشناسی و همچنین ارائه مستندات صورت می گیرد که باید در مجلس تصویب شود و سپس مصوبه آن به دولت برای اجرا ابلاغ شود.
مدیر اداره برق قصرشیرین نیز گفت: هم اکنون این شهرستان 9 هزار مشترک را زیرپوشش دارد که میانگین مصرف برق هر مشترک در ساعات پیک بار مصرف 15 مگاوات و در هر دوره نیز 545 کیلو وات ساعت است.
قدرت رحیمی افزود: هم اکنون تعرفه برق مصرفی شهرستان قصرشیرین با توجه به گرمسیر بودن آن درجه سه محاسبه می شود که در استان کرمانشاه، 2 شهرستان سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز از این امتیاز برخوردارند.
وی اظهار کرد: برای تغییر تعرفه محاسبه برق مصرفی باید پس از اعلام هواشناسی، این موضوع در مجلس مطرح و پس از تصویب به دولت ابلاغ شود تا آن را اجرایی کند.
وی از مشترکان اداره برق خواست در ساعات پیک مصرف و اوج بار یعنی از ساعت 19 تا 23 از وسایل برقی هم زمان استفاده نکنند و در ساعت غیر از اوج بار از دیگر وسایل برقی مانند ماشین لباسشویی، اتو، ماشین ظرفشویی، سماور برقی و سایر امکانات برقی استفاده کنند.
وی اضافه کرد که با وجود گرمای هوا و مصرف زیاد شهروندان، تاکنون هیچ گونه قطعی برق نداشته ایم.
وی میزان مصرف برق مشترکان زیرپوشش در سال 95 در شهرستان قصرشیرین را 62 میلیون کیلو وات ساعت بیان کرد.
وی میزان مطالبات اداره برق قصرشیرین از مشترکان زیرپوشش را 40 میلیارد ریال و بیشترین میزان بدهی را نیز مربوط به نیروهای مسلح، صدا و سیما اعلام کرد و گفت: برای خدمات دهی مطلوب و بهینه، نیاز است مشترکان نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام کنند.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارد و تنها منطقه گرمسیری این استان محسوب می شود که گرمای هوا در برخی ایام فصل تابستان در این شهرستان به 50 درجه و گاهی بیشتر هم می رسد.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.