خوزستان از قعر جدول اپیدمی کرونا به رتبه دوم صعود کرده که مهمترین دلیل آن جدی نگرفتن بیماری توسط مردم است.

به گزارش جماران، خبرگزاری مهر نوشت: بی توجهی برخی مردم و از سوی دیگر اقدام دیرهنگام مسئولان خوزستان برای تعطیلی اصناف و بخش ‌های مختلف منجر به افزایش آمار ابتلاء به کرونا در این استان شد؛ البته مردم بی خیال را می‌توان به دو گروه بی توجه به رعایت پروتکل ‌های بهداشتی و یا مشتاق به رعایت این نکات اما بدون در اختیار داشتن اقلام بهداشتی تقسیم بندی کرد.

خوزستان از قعر جدول اپیدمی کرونا امروزه به جایگاه دوم این جدول صعود کرده و نه تنها قصد اعطای جایگاه خود را ندارد بلکه گویا خیز بلندی هم برای تصاحب جایگاه اولی برداشته است. مردم استان هم به دلایل فراوانی از سر اجبار یا بی تفاوتی نسبت به این بیماری خطرناک مهربان شده اند و رعایت ‌های سخت اولیه که از مردم استان به خوبی دیده می ‌شد، این روزها دیده نمی‌ شود.

اینکه چرا حساس سازی مردم برای رعایت نکات بهداشتی در خوزستان شکست خورده را نمی ‌توان کامل به عدم تمایل آنها نسبت داد بلکه با وجود راه اندازی کارگاه‌ های مختلف تولید ماسک در استان خوزستان و همچنین کارخانه ‌های عریض و طویل الکل سازی اما همچنان شاهد کمبود این اقلام بهداشتی در سطح بازار هستیم.

تقاضا برای خرید وجود دارد اما بازار سیاهی که ماسک ‌های 500 تومانی را پنج هزار تومان و یا الکل را لیتری 40 هزار تومان عرضه می‌ کند، مانع رفع نیازهای بهداشتی مردم برای رعایت پروتکل ‌های بهداشتی در مرحله اول شده و در مرحله بعد نیز منجر به طغیان شیوع ویروس می ‌شود. 

راه اندازی اولین خط تولید صنعتی ماسک

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح در داروخانه ‌ها موجود است؛ بر خلاف اسفند ماه که در این زمینه مشکل جدی داشتیم ولی دیگر این ‌طور نیست.

حسین برزگر ادامه افزود: مراکز تولیدی استان خوزستان محلول ‌های ضدعفونی کننده خوبی تولید و هم اکنون در سطح بازار موجود است.

وی در خصوص نرخ بالای این اقلام می‌ گوید: وظیفه قیمت گذاری و کنترل بازار برعهده سازمان صمت قرار دارد ولی قیمت ‌ها نسبت به ماه اول شیوع ویروس کاهش پیدا کرده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان اظهار داشت: از هفته آینده اولین خط تولید صنعتی ماسک در خوزستان شروع به کار می ‌کند چون اگر روزی اتفاق مشابه این روزها رخ بدهد، هرگز نباید اسفند 98 که ماسکی نداشتیم را فراموش کنیم.

برزگر با تقدیر از اقدامات خوب سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان در مقابله با ویروس کرونا ادامه داد: امیدوارم با راه اندازی این خط تولید صنعتی به تولید کافی برای رفع نیاز استان برسیم.

برگزاری مراسم در روستاهای دوردست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این خصو گفت: خوزستان استانی با اقوام متعدد است که هر کدام آداب، رسوم و فرهنگ خاص خود را دارد؛ از تمامی اقوام انتظار می ‌رود که به توصیه‌ های بهداشتی عمل و از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

سید محمدرضا علوی افزود: عید فطر برای اقوام خوزستانی از عید نوروز هم مهمتر است و با وجود تعطیل شدن فروشگاه ‌های مرکز شهر اما مردم برای خرید به حاشیه شهر می‌ روند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم عروسی و عزاداری ممنوع اعلام شده ولی افراد بسیاری برای دور زدن این قانون در روستاهای دوردست حاضر و مراسماتی با حضور دو تا سه هزار نفر را برگزار می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ های بهداشتی و عدم شرکت در اجتماعات به آداب، رسوم، فرهنگ و درک افراد وابسته است، تصریح کرد: مردم باید متوجه باشند وقتی حرم امام رضا(ع)، بسیاری از مراسم ‌های مذهبی و فرهنگی در اقدامی بی سابقه تعطیل شده ‌اند یعنی حضور در اجتماع یا همان کلونی جمعیت کار خطرناکی است.

بی توجهی در حاشیه شهر

علوی یادآور شد: مردم در نقاط حاشیه شهر توجهی به نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ندارند و شاید هم ما با وجود اطلاع رسانی ‌های گسترده و حتی برگزاری جلسه با شیوخ و افراد متنفذ هنوز نتوانسته ایم مردم را به خوبی توجیه کنیم.

وی با تأکید بر لزوم همکاری مردم گفت: نمی‌توان همه کارها را به زور قوه قهریه انجام داد و اگر همکاری مردم در حوزه بهداشت و درمان نباشد نمی ‌توانیم آن طور که باید موفق شویم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز هشدار داد: عدم همکاری مردم ابتدا برای هر فرد و سپس برای خانواده آن فرد مشکلاتی را ایجاد می ‌کند ولی با این حال هنوز برخی افراد با ساده انگاری گمان می‌ کنند که کرونا سراغ آنها نمی ‌آید.

وی با اشاره به طرح تشدید نظارت بر فعالیت صنوف با تشکیل ÷100 گروه بازرسی اظهار داشت: این گروه ‌ها ابتدا تذکر و در صورت نیاز پلمپ واحدهای صنفی متخلف را انجام می ‌دهند.

علوی تأکید کرد: اگر همکاری مردم نباشد آن وقت مشکلات اصلی حل نمی ‌شود؛ بنابراین از همه مردم تقاضا داریم که به نکات بهداشتی عمل و فقط برای کارهای ضروری آن هم با ماسک از خانه بیرون بروند.

وی با تأکید بر لزوم شست و شوی مدام دست‌ ها از سوی مردم گفت: کرونا نیامده که زود برود بلکه آمده تا بماند؛ بنابراین تا ریشه کن شدن کامل کرونا باید نکات بهداشتی رعایت شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: خوزستان تا پایان فروردین جزو استان‌ های با آمار پایین بود ولی حالا به این جایگاه رسیده پس حتی یک غفلت کوچک هم منجر به افزایش موج ابتلای به کرونا می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1430915
  • منبع: خبرگزاری مهر
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.