علیرضا فتح الهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توزیع ۱۲۰ هزار نهال رایگان در سال گذشته افزود: بیشترین حجم درخواست نهال در شهرستان دزفول مربوط به نهادهای نظامی و انتظامی است.  

وی با بیان اینکه هیچ منافعی از فروش چوب نهادها به منابع طبیعی نمی‌رسد، گفت: بازار و طبیعت شهرستان دزفول ظرفیت اجرای طرح‌های تولید نهال را دارد. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول افزود: با توجه به اینکه منابع طبیعی در ۲۰ سال گذشته در زمینه تولید نهال ورود نکرده، بخش خصوصی وارد عمل شده و با توجه به سودآوری فراوان متقاضی زیادی دارد.

اجرای سه طرح آبخیزداری در دزفول

فتح الهی همچنین اظهارداشت: امسال سه طرح آبخیزداری در حوزه های آبیدسره، ماشکار و لیوس با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال در دزفول اجرا شد.

وی افزود: این طرح‌ها شامل ۲ هزار متر گابیون‌بندی و سه هزار متر خشکه چینی در آبیدسره، ۱۰ هزار و ۳۷ متر گابیون بندی و ۱۵۰ هکتار سکوبندی در ماشکار و لیوس است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به اجرای این طرح‌ها با ایجاد بندهای گابیونی و خشکه چینی افزود: هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری کاهش سرعت آب و جلوگیری از سیل و فرسایش خاک است.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی موجب تثبیت خاک می‌شود، گفت: خشکه چینی و گابیون بندی‌ها توسط افراد محلی انجام می‌شود.

شهرستان دزفول حدود ۴۷۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۳۵۰ هزار هکتار آن منابع ملی است ضمن اینکه ۲۳۰ هزار هکتار جنگل در دزفول وجود دارد که پوشش گیاهی آن بلوط، کلخونگ، بادام و کیکوم است.
یک چهارم از ۹۰۰ هزار هکتار جنگل‌های استان خوزستان در شهرستان دزفول واقع شده‌اند. پنج هزار هکتار بیشه‌زار نیز در حاشیه رودخانه دز وجود دارد که بازمانده جنگل‌های گرمسیری است.
۱۱۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل دست کاشت در شهرستان دزفول وجود دارد که منابع طبیعی وظیفه حفاظت، توسعه و بهره برداری از آنها را بر عهده دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.