خدارحم امیری نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با در اختیار داشتن آزمایشگاهی مجهز علاوه بر سنجش آرد تولید شده در کارخانه‌های آرد، به صورت پایش میدانی و یا ارسال نمونه نان‌های تولید شده در نانوایی‌ها اقدام به آزمایش می‌کند و درصورت مشاهده استفاده از افزودنی های غیرمجاز به‌طور قطع با نانوایی های خاطی و متخلف برخورد قانونی می‌شود.
وی بیان کرد: استانداردهایی که برای سلامت نان تعریف شده مختص خوزستان نیست و تمام نانوایی‌های سراسر کشور باید براساس همین استانداردها اقدام به تهیه نان مورد نیاز مردم کنند.
امیری زاده بیان کرد:گندم در یک پروسه تقریبا طولانی از چرخه تولید، برداشت، ذخیره سازی و آرد سازی، قابلیت مصرف برای مردم را پیدا می‌کند بنابراین در هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم تا برخی نانوایی‌ها با افزودن مواد ناخالص وغیرمجاز سلامت مردم را به خطر اندازند و نتیجه زحمت و تلاش تمام دست اندرکاران این چرخه بزرگ و مهم را برباد دهند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: امنیت غذایی و بهبود کیفیت مواد غذایی دغدغه همه مسوولان این حوزه است؛ طبق نتایج به‌دست آمده در آزمایشگاه های معتبر کشور از هر ۱۲گرم نمکی که روزانه به بدن هر فرد می‌رسد پنج گرم آن از طریق نان است در صورتی که تنها مقدار کمی از طریق مصرف محصولات غذایی  جذب بدن می‌شود و بقیه باعث اختلال در سلامت بدن خواهد شد.      
امیری زاده افزود: در چنین شرایطی برای کاهش مصرف نمک در بین قشرهای مردم و استفاده نکردن نانوایی‌ها ، باید بر رشد و فرهنگ سازی مردم توجه ویژه کرد که در همین راستا  مدیریت و نظارت بر زنجیره گندم، آرد و نان نیز برای کسب نتایج مطلوب ضروری است.
وی از روند کاهشی مصرف نمک در نانوایی‌های خوزستان خبر داد و گفت: درصد نمک نان از۱.۸ به یک درصد کاهش یافته و باید نانوایی‌ها طبق استاندارد ارایه شده اقدام به تهیه خمیر و پخت نان کنند.
به گزارش ایرنا مصرف سالانه آرد در خوزستان حدود ۶۰۰هزار تن است.
تولید گندم خوزستان در سال زراعی گذشته ۱.۶ میلیون تن بوده که از این میزان یک میلیون و ۳۳۰هزار تن به نرخ تضمینی خریداری شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.