معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست با شورای مشورتی زنان خوزستان در سرسرای اجتماعات شرکت شهرک های صنعتی این استان در اهواز ، بیان کرد:: پیش از این طرح تاب آوری اجتماعی در ۱۵ نقطه خوزستان اجرا شده بود و آمادگی داریم برای اجرای این طرح در ۱۵ نقطه دیگر مشارکت کنیم.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی خوزستان، تشکیل شورای مشورتی زنان این استان را اقدامی باارزش توصیف کرد و افزود: این شورا فرصتی برای برنامه ریزی و سیاستگذاری و اتکا به مردم فراهم کرده است.
ابتکار، سیاست‌های کلان معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را یادآور شد و گفت: عدالت جنسیتی و توجه به عقب ماندگی‌ها در حوزه زنان محور اصلی این معاونت در دولت دوازدهم و بر اساس قانون برنامه توسعه ششم است.

وی اضافه کرد: در این راستا سند توسعه وضعیت زنان خوزستان که توسط صاحبنظران این استان تدوین شده، امروز در شورای برنامه‌ریزی خوزستان به تصویب می‌رسد.
به گفته وی سند توسعه وضعیت زنان به عقب ماندگی‌هایی که به دلیل جنسیت اتفاق می‌افتد می‌پردازد و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند.

ابتکار، این سند را بین بخشی و اجرایی توصیف کرد که سهمی از فعالیت‌های آن مرتبط با جامعه مدنی و فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد است.

وی با تاکید بر توان افزایی اقتصادی زنان گفت: زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی و زنان و دختران جوان از اولویت‌های برنامه‌ریزی در حوزه زنان در کشور هستند.
معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: حداقل ۹۰۰ زن سرپرست خانوار زیرپوشش طرح توانمندسازی موسوم به کاردوک هستند که در این طرح مهارت‌های زنان از سطح عمومی تا مهارت‌های کسب و کار و مهارت‌های تخصصی ارتقا می‌یابد تا بتوانند یک شغل شرافتمندانه داشته باشند.
وی با اشاره به تفاهم نامه با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زنان روستایی اضافه کرد: این طرح در راستای تربیت تسهیلگران تولید محصولات سالم در کشور امضا شده و در آن به ویژه به بومگردی و کاشت گیاهان دارویی توجه شده است که تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات ریاست جمهوری برای اجرای آن جذب شده است.
ابتکار، ارتقای سوادآموزی در میان زنان روستایی و عشایری، توسعه آموزش‌های صنایع دستی، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و حمایت از صندوق‌های خرد زنان روستایی را از جمله طرح های مورد نظر در این زمینه بیان کرد.
وی با بیان اینکه از صندوق‌های خرد زنان روستایی حمایت می‌کنیم، ادامه داد:در خوزستان هم اکنون ۸۳ صندوق خرد زنان روستایی فعال است که این تعداد باید افزایش یابد.
ابتکار، کارآفرینی و اشتغال دختران و زنان جوان را یکی دیگر از محورهای مورد توجه معاونت زنان ریاست جمهوری دانست و گفت: در این راستا قرار است طرح مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان و توجه به دانش آموختگان اجرا شود.


لکنت‌های نهاد خانواده
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین با تاکید بر جایگاه خانواده گفت: انسجام و تحکیم خانواده به ویژه با کمک جوامع محلی و روستایی، فواید بسیاری برای جامعه دارد.
وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد به دلیل اختلال در روابط و مهارت‌های ارتباطی بین اعضای خانواده‌ها، معضل گفتوگو و لکنت در خانواده در تمام دنیا وجود دارد به طوری که «تنهایی» یکی از مسایل اصلی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته است.
ابتکار، با اشاره به تدوین طرح «گفت وگوی ملی خانواده» با حمایت انجمن جامعه شناسی و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: انجمن اولیا و مربیان و سازمان‌های مردم نهاد در تحقق این طرح نقش دارند.
وی ادامه داد:هم اکنون با مشکلات گفت وگوی بین نسلی روبهرو هستیم، در حالی که اگر نتوانیم صدای فرزندان خود و نقد و اعتراض آنها را در جامعه و خانواده بشنویم، ممکن است با بروز خشم آنها روبه‌رو شویم.
ابتکار افزود: گفت و گو از مبانی دینی و فرهنگی ماست اما باید اقتضائات امروز در نظر گرفته شود.

مقابل آگاهی نایستیم
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از ابتدا بر آرای مردم شکل گرفته، افزود: همه می دانیم که کشور در شرایط سختی است اما رییس جمهوری دیروز اشاره کرد که با وجود فشارها، بسیاری از برنامه های کشور اجرا شده که از جمله آن دستاوردهای خوزستان در تولیدات کشاورزی در نتیجه بارندگی و تلاش مردم بوده است.
وی اضافه کرد: به تازگیا شاهد تنش هایی به دلیل کاهش یارانه بنزین بودیم که باعث شد با آسیب ها و شرایط ناگوار و ناراحت کننده روبه رو شویم، این در حالیست که هیچکس نمی‌خواهد شاهد این اتفاقات برای مردم چه ناراضی و چه منتقد باشد و همه ما برای آینده کشور و فرزندان خود آزادی و رفاه، نه در شعار و حرف بلکه به صورت عمل مسلمانی می‌خواهیم.
ابتکار ادامه داد: درس بزرگی از حوادث باید بگیریم و سعی کنیم برای انسجام و آگاهی جامعه تلاش کنیم زیرا زنان و مردان ما تنها با ابزار آگاهی می‌توانند در مقابل آسیب‌ها از اقتصاد و فرهنگ خود محافظت کنند.
وی افزود: هر جا مقابل آگاهی جامعه بایستیم ضربه می‌خوریم زیرا دسترسی جامعه به اطلاعات بسیار وسیع است اما باید برای مصونیت بخشی به جامعه از جمله در زمینه آگاهی در مهارت‌های حرفه ای، سایبری و ارتباطی اقدام کنیم.
ابتکار در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی ، برای شرکت در این انتخابات از همه دعوت کرد و گفت: مشارکت حق مردم است و این حق با رنج بسیاری به دست آمده که در برخی نقاط جهان وجود ندارد.
وی جنگ آمریکا علیه ایران را در دو جبهه اقتصادی و روانی دانست و افزود:دشمنان سعی می‌کنند مردم را از تغییر دلسرد کنند و هرگونه احساس افتخار به دستاوردهای کشور را در آنها از بین ببرند.
ابتکار افزود: اگرچه مشکلات به پایان نرسیده و به دولت نقدهای زیادی وارد است، اما تعیین سرنوشت ما غیر از طریق صندوق رای و به دست مردم ایران، قابل تحقق نیست.
وی ادامه داد: دشمن وحدت مردم را نشانه گرفته و نباید با عقب نشینی در مشارکت در انتخابات، بازیچه رییس جمهوری(ترامپ) شویم که خود در آستانه استیضاح است.

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده صبج روز دوشنبه در سفری یک روزه، برای شرکت در نشست شورای برنامه ریزی خوزستان و نشست مجمع مشورتی زنان این استان وارد اهواز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.