به گزارش ایرنا در این مناظره سیاسی که با استقبال نه چندان قابل توجه دانشجویان برگزار شد مباحث و دیدگاه های سیاسی حسین نقاشی فعال دانشجویی سابق ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، و علی خضریان قائم مقام مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان و از ادوار اتحادیه مستقل، در خصوص واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ روز تسخیرلانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح‌شد.

تسخیر لانه جاسوسی واکنش طبیعی ملت ایران در برابر آمریکای مستکبر
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ، تسخیرلانه جاسوسی سابق آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ را واکنش طبیعی ملت ایران در برابر دخالت های آمریکا در امور داخلی ایران و ادامه دشمنی این دولت مستکبر با ملت مظلوم ایران بیان کرد و گفت: با تسخیر لانه جاسوسی ، ابهت و هژمونی دولت آمریکا نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان فرو ریخت.
حسین نقاشی با بیان اینکه دخالت های غیرقانونی و نقش آشکار دولت آمریکا در سرنگونی دولت مردمی و مخالف سلطه خارجی دکتر محمد مصدق و حمایت بی چون و چرا از یک حکومت فاسد و استبدادی را آغاز دشمنی دولت مستکبر آمریکا با ملت ایران بیان کرد و افزود: در قضیه کاپیتالاسیون نیز عزت ملت ایران توسط دولت آمریکا لگدمال شد.
وی با اشاره به دخالت مستقیم آمریکا در ناآرامی ها و تجزیه طلبی گروه های معاند در سال های نخستین انقلاب اسلامی و پذیرش محمدرضا پهلوی در خاک آمریکا و تحویل ندادن وی را ،نشانه های دیگری از دشمنی آمریکا با ملت ایران بیان کرد و گفت: در چنین شرایطی که انقلاب اسلامی با انواع فشارهای دولت آمریکا رو به رو بود و به دشمنی های خود با انقلاب و نظامی اسلامی ادامه می داد تصرف لانه جاسوسی اقدامی انقلابی برای مقابله با اقدام های آمریکا تلقی درستی خواهد بود و توانست هیمنه آمریکا را در منطقه بشکند.
وی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید چرا بسیاری از دانشجویان خط امام که لانه جاسوسی را تصرف کردند از این اقدام احساس پشیمانی می کنند بیان کرد: تا آنجا که اطلاع دارم اکثریت دانشجویان پیرو خط امام غیر از افرادی کمی از آنها همچون ابراهیم اصغر زاده از این اقدام خود احساس پشیمانی نمی کنند و اعتقادی ندارند که کار اشتباهی انجام داده اند.
قائم مقام مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان و از ادوار اتحادیه مستقل نیز در تحلیل اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر سفارت سابق آمریکا در تهران گفت: این اقدام واکنشی در قبال زیاده خواهی دولت آمریکا و دخالت های روزافزون این دولت در امور داخلی ایران و ادامه دشمنی با ملت ایران و نظام برخاسته از رای و اراده ملت ایران بود.
علی خضریان با بیان اینکه دولت آمریکا با هر دولت و ملت غیرهمسو دشمن است و تحمل ظهور و تقویت این دولت غیر همسو را ندارد افزود: تجربه های قبلی همچون حکومت مصدق که با کودتای ننگین ۲۸مرداد ۱۳۳۲ توسط آمریکا سرنگون شد و کودتا علیه دولت قانونی محمد المرسی رییس جمهوری مخلوع مصر که پس از انقلاب روی کار آمد و دیدگاه معتدل اخوانی(اخوان المسلمین) داشت نیز نمونه های از برخورد آمریکا با دولت ها و نظام های غیرهمسو است.
وی با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی سابق آمریکا مورد تایید اکثریت نخبگان سیاسی کشور بود ادامه داد: البته دولت موقت با این اقدام انقلابی دانشجویان مخالف بود و چند روز پس از حرکت انقلابی استعفا کرد ولی قاطبه ملت ایران و امام راحل (ره)با تسخیر سفارت آمریکا که بعدها با اسنادی که رشته رشته شده بودند مشخص شد که در این مرکز دیپلماتیک جاسوسی می شده، موافق بودند.
وی با اشاره به اینکه سفارت آمریکا در اسفند ۱۳۵۷ توسط گروه های چپ گرا با هدف انتقال اسناد مهم آمریکا به سفارت شوروی اشغال شد افزود: امام خمینی(ره)با این کار (اشغال سفارت آمریکا در اسفند۱۳۵۷) مخالف بودند و پس از چند روز سفارت آمریکا تحویل سفیر آمریکا شد ولی تصرف سفارت آمریکا در ۱۳آبان ضرب شست محکمی به دولت مداخله گر آمریکا بود.
وی گفت: البته دانشجویان قصد داشتند تنها سه روز ساختمان سفارت آمریکا را در تصرف خود داشته باشند ولی پس از چند روز که اسناد جاسوسی بیرون آمد و امام این حرکت انقلابی دانشجویان را تایید کردند این تصرف به ۴۴۴روز رسید.
خضریان با اشاره به تداوم دشمنی امریکا با ملت ایران و این نظام انقلابی اسلامی اظهار داشت: ماهیت انقلاب اسلامی ایران در تضاد با منافع نامشروع امریکا است.

مذاکره با آمریکا آری یا خیر
در این مناظره موضوع مذاکره با آمریکا نیز به بحث گذاشته شد که هر کدام از مناظره کنندگان دیدگاه های خود را مطرح کردند.
نقاشی در این خصوص گفت:مذاکره و سفارت باز کردن امتیازی برای کشور مقابل و یک ضعف برای ایران نیست و معتقدم باید این "تابو" شکسته شود.
وی گفت:می توان با حفظ اقتدار ، اصول وارزش های دینی واجتماعی پای میز مذاکره رفت؛ مثل برخی کشورها نظیر هندوستان و ترکیه که با مشی ضد سلطه پذیری ، مشکلات خود را با آمریکا حل و فصل کرده اند.
در مقابل خضریان هرگونه مذاکره با دولت آمریکا در شرایطی که هرچه در توان دارد بر ملت و دولت فشار می آورد را رد کرد و افزود: مذاکره با دولتی که به هیچ از یک تعهدات قبلی و فعلی خود پایبند نیست و مدام فشارها و تحریم ها را تشدید می کند عاقلانه نیست و معتقدم مذاکره با آمریکا هیچ یک از مشکلات ما را حل نخواهد کرد.
وی به تجارب گذشته در خصوص پیگیری ایران در آزادی چند گروگان امریکایی در لبنان که دولت آمریکا قول داده بود پس از آزادی گروگان ها بخشی از اموال ایران در آمریکا را آزاد و تحریم ها را کاهش می دهد اشاره کرد و گفت: پس از آزادی گروگان ها آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرد بلکه طلبکارانه فشارها علیه ایران را تشدید کرد.
وی با بیان اینکه اصل مذاکره چیز بدی نیست ولی با کی و در چه موقعیتی مذاکره کنیم خیلی مهم است ادامه داد: نباید کشور را معطل مذاکره کرد.
خضریان افزود: توقع ها و انتظارهای دولت آمریکا از ایران اسلامی در مذاکرات مستقیم نقطه پایانی ندارد به همین دلیل مذاکره با چنین دولت متوقع و گستاخی معنایی جز تسلیم ندارد.  

بدعهدی آمریکا در برجام
موضوع برجام از دیگر مباحث این مناظره سیاسی بود در حالی که نقاشی، برجام را دستاوردی مهم برای دولت تدبیر و امید توصیف کرد خضریان گفت:برجام یک باخت سیاسی برای ملت ایران بود چون اگر ما از تجارب سیاسی گذشته درس می گرفتیم نباید در برجام به پای میز مذاکره با آمریکا می رفتیم.
نقاشی، در خصوص آنچه موفقیت ایران در توافق هسته ای بیان کرد افزود:ما از برجام حمایت می کنیم هرچند نقدهایی برآقای روحانی در حوزه های سیاسی و اقتصادی داریم ولی برجام را یک موفقیت بزرگ برای ملت ایران می دانیم.
وی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام را یکی از دلایل موفق نبودن این معاهده بین المللی بیان کرد و گفت: پیروزی آمریکا بر کشوری که سابقه هفت هزار سال تمدن دارد محال است ولی می توان با مذاکره برجام را نجات داد.
خضریان در جمع بندی این بخش از مناظره ادامه داد:مذاکره با آمریکا برای رسیدن به توافقی جدید نه تنها هیچ حاصلی برای ایران اسلامی ندارد بلکه هر روز توقع ها و الزام های جدیدی مثل مهار نفوذ منطقه ای ایران و برنامه موشکی از کشورمان دارد که به هیچ وجه قابل قبول و مذاکره نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.