۵ مهرماه سالروز جهانی گردشگری می باشد. گردشگری یکی از صنعت‌های بسیار حائز اهمیت است. زیرا چرخه اقتصادی گردشگری، یکی از بیشترین گردش های مالی دنیا محسوب می شود و امروزه تمام کشورهای نفتی و غیر نفتی در حال سرمایه گذاری واستفاده از این صنعت پول ساز هستند اما متاسفانه در ایران و بخصوص در استان خوزستان این عمل بسیار کند و گهگاهی پروژه ها متوقف می شوند. 

صنعت گردشگری علاوه بر سودآوری اقتصادی، یک نوع تبلیغ فرهنگی و سیاسی کشوری است که مقصد گردشگر است. 

برای خروج از اقتصاد نفتی باید چشم انداز درستی نسبت به اقتصاد گردشگری داشته باشیم تا بتوانیم از اقتصاد نفتی خارج شویم.

ما نیازمند آن هستیم که وقتی قرار است در این حوزه پیشرفت کنیم باید نسبت به تخصص ها، زیر ساخت ها، مجوزها حساس باشیم برای مثال وقتی مجوز یک موسسه مسافرتی را صادر کنیم باید متقاضی دست کم بیش از چندین کشور خارجی را دیده باشد و با حوزه گردشگری به صورت کامل آشنا باشد و در این زمینه تحصیل کرده باشد، دوره دیده باشد و بازار را بشناسد، و در ساخت وسازها معماری بومی رعایت شود وبه محیط زیست احترام گذاشته شود و در حالیکه اکنون به هیچ وجه این طور نیست.

این موضوع موجب می شود در این حرفه، یک تلاطم ایجاد شود. ما اگر می خواهیم در این صنعت به شکل حرفه ای توسعه پیدا کنیم باید به شکل حرفه ای هم به آن بپردازیم و در آن با تخصص و تجربه و علم گام بگذاریم.

در غیر این صورت ما هرگز موفق نخواهیم بود. هم اکنون در صنعت گردشگری به همه می گویند آقای فلانی استاد فلان قسمت گردشگری است، با این حرفها گردشگری پیشرفت نمی کند؟! آیا تا کنون مدارک مدیران و فعالان گردشگری و دانشگاه محل تحصیل و دوره های ایشان بررسی شده است؟ که علم این کار را دارند یا نه؟

خوزستان در حوزه گردشگری دارای پتانسیل بسیاری است اما همانند خیلی از مسائل از عدم تخصص ونگاه معتدلانه متولیان رنج می برد شرایط اقلیمی وتغییرات فصلی، در میزان پذیرش و جذب مسافر و گردشگر را تاثیردارد. 

این نکته شاید کمتر در پژوهش های بخش گردشگری به صورت مستقل مطرح و مورد بررسی قرار گرفته باشد. لذا باید ویژگی ها و مشخصات اقلیمی وتغییرات فصلی مناطق گردشگری معرفی گردد.

استان خوزستان سرزمینی با جاذبه های متنوع گردشگری که در مسیر ارتباطی ایران و کشورهای عربی قرار گرفته، می تواند با توجه به شرایط فصلی و موقعیت مطلوب آب و هوایی در بهار، پاییز و زمستان به عنوان بخشی از ظرفیت های گردشگری تلقی گردد.

این مهم زمانی حائز اهمیت است که گردشگری از تک فصلی بودن به سمت چند فصلی بودن تغییر یابد با توجه به اینکه استان خوزستان علاوه بر موقعیت جغرافیایی مناسب دارای توانمندی هاوجاذبه های متنوع  اقتصادی،طبیعی ، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی منحصر به فردی دارا می باشد

خوزستان از نعمت و جاذبه های مانند دریا، رودخانه ها متنوع دائمی و فصلی، تالابهای  بزرگ و بین المللی( هور العظیم و الدورق)، کوهستانها ،نخلستانها ،جنگلهای شنی الباجی، ام الدبس، زیور ،جنگلهای سرسبز در شمال خوزستان مانند ،شیمبار و..

روستا گردی مانند روستای علوه، روستای شیوند علاوه بر این خوزستان دارای اثار تاریخی بسیاراست که سه اثر تاریخی مهم آن مانند شوش،چغازنبیل، سازهای ابی شوشتردر فهرست اثار جهانی  ثبت شده دارد و دارای موزه های متعدد تاریخی ومردم شناسی آبادان، خرمشهر، شوش،دزفول، شوشتر،رامهرمز،بهبهان ومسجد سلیمان است و همچنین دارای صنایع دستی بسیار زیبا که در چند ماه اخیره شاهد ملی شدن صنعت مینا کاری مندائییان اهواز،کپوبافی دزفول،احرام بافی شوشتر وبوریا بافی رفیع بودیم تمام امکانات برای یک انقلاب دراین رشته وجود دارد وبا امید رفع موانع و سنگ اندازایها راه را برای بخش خصوصی باز کرد و شاهد توسعه وپیشرفت این صنعت شد

 صنعت گردشگری تنها صنعتی است که پول آن مستقیم به جیب مردم وارد می شود و یکی از صنعتهای مهم مبارزه با فقر و بیکاری جوامع محسوب می شود.

*مدیر عامل موسسه بیان میراث و سیاحت خوزستان

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1266579
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.