به گزارش ایرنا عزاداران حسینی در خوزستان شامگاه یکشنبه در مساجد، تکایا و مجالس روضه خوانی برای مظلومان آزاده خواه دشت کربلا عزاداری کردند.

برگزاری مراسم های مذهبی در خوزستان به دلیل وجود اقوام مختلف و فرهنگ غنی همواره شور خاصی دارد تا آنجا که برخی از شیوه های عزاداری این استان از جمله نصب بیرق اول محرم شوشتر ، نمایش آیینی علم ­بازی شوشتر، آیین نخل مُقُوم حسین، آیین کولَکی بهبهان، تعزیه شوش، آیین مشعل گردانی بهبهان و آیین سینی گردانی حضرت قاسم جزء آثار ناملموس به ثبت ملی رسیده اند.

در کنار هیات های مذهبی، موکب هایی به صورت خودجوش در سراسر شهرهای استان برپا شده که با جمع آوری نذورات مردم به عزاداران امام حسین (ع) خدمت می کنند.

برخی از مواکب مردمی نیز در ورودی های شهرها به ویژه اهواز و کارون با پذیرایی از مسافران و میهمانان و پخش نواهای مذهبی و سوگواری به زبان عربی ، نقش مهمی در پررنگ کردن شور عزاداری ایفا می کنند.    
آیین روضه خوانی در مساجد ، حسینیه ها و تکایا بر اساس سنت های دیرینه در خوزستان نیز از آغاز دهه اول محرم نیز شروع شد و سخنرانان درباره نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) سخنرانی می کنند اما در ۲ شب تاسوعا و عاشورا این مراسم ها به اوج خود می رسند.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان حدود پنج هزار و ۸۰۰هیات مذهبی و عزاداری در خوزستان فعال هستند و هر سال بر تعداد این هیات های مذهبی شناسنامه دار افزوده می شود.

۱۸ و ۱۹ شهریور ماه تاسوعا و عاشورای حسینی است و هیات های عزاداری و زنجیرزنی با برگزاری عزاداری به سبک های سنتی در خیابان ها و مکان های مذهبی ارادت و محبت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می دهند.    

۹۸۸۷/۶۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.