این سبک از سینه زنی سنگین و معروف به عزاداری سنتی در هرمزگان بدین شیوه است که سینه زنان به صورت دایره وار گرد یک علم حلقه می زنند،درحالیکه یک دست چپ به کمر بند نفر کناری گرفته و همراه با خواندن  اشعار حماسی نوحه خوان با دست راست به سینه می زنند.

این آیین سینه زنی صدایی جز صدای نوحه خوان و ضربانگ دست که به سینه می زند شنیده نمی شود و عزاداران وقتی نوحه خوان اشعار می خواند به سینه زده و بعد هم بخشی از آن اشعار تکرار می کنند و صدای یا حسین(ع) یا ابوالفضل(س) هم دربین جواب نوحه ها گفته می شود.

اشعاری مانند چون حر نام آور در کربلا آمد از بهرجان بازی آن باوفا آمد یا عباس تو علمدارمنی ، عباس تو یار وغم خوار منی بطور معمول در ابتدای نوحه خوانی های واحد در هرمزگان می آید و با شور و هیجان خاصی اجرا می شود. 

 بخشی از نوای نوحه های واحد دراین منطقه با صدای بلند و تند و ضربتی بوده که نوحه خوان با شیوه خاصی می خواند و سینه زنان هم همراه وی سینه زنی و همنواعی می کنند،این شیوه عزاداری که بطور معمول با حرکت دست و پا صورت می گیرد، عزاداران بایستی همراه سینه زنی به صورت دایره وار حرکت کنند و سینه بزنند.

 پایان این سینه زنی زمانی است که نوحه خوان با همراهی سینه زنان درحین نوحه خوانی شروع به چاووشی و روضه خوانی در وصف امام حسین(ع) و یارانش می کند و سینه زنان با گریه و زاری از صف سینه زنی جدا می شوند.

البته خواستگاه اصلی سینه زنی واحد در طول دهه محرم بویژه درشب ها و روزهای تاسوعا وعاشورا صورت می گیرد و درتمام مساجدها ، حسینه های قدیمی در شهر و روستا سینه زنی واحد یکی از برنامه های اصلی عزاداری در هرمزگان است.

در برگزاری آیین سینه واحد شاهد حضور یک نوحه خوان با صدای زیبا در مرکز و میدان عزاداری هستیم و عزاداران در حلقه‌های  بطورکامل منظم دور او جمع می‌شوند و به شکل هماهنگ و دایره‌وار در حین حرکت شروع به عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند.

 در این میان افراد نیز ترجیع‌بندها و یا برخی ازابیات نوحه‌ها را همراه میاندار و نوحه‌خوان اصلی با صدای رسا تکرار می‌کنند و یکی از این افراد با پاسخ دادن کلام الله واحد در حقیقت دسته‌های عزاداری را برای ادامه مراسم راهنمایی و هدایت می‌کند.

الیها الناس شما را به حق خون حسین

یکی از نوحه خوان های بندرعباس می گوید: شعری که «ایها الناس شما را به حق خون حسین، لحظه ای گوش نمایید بدین شیون و شین، تا بیان سازم از آن سبط رسول ثقلین، آن زمانی که به میدان لعینان آمد» آغاز می شود یکی از نوحه‌های پر کاربردی است که حدود افزون بر ۱۰۰ سال پیش توسط فردی به نام کذایی (حسینی) سروده شده و برای سینه زنی دهه اول محرم در منابر بسیاری خوانده می شود.

حسین نارنجی نسب ادامه می دهد: اکنون اشعار بسیاری برای  نوحه واحد سروده شده و بسیاری از اشعار هم به ثبت نرسیده و حتی بسیاری از شاعر شعر یاد شده را که اهل میناب بوده، نمی شناسند.

 وی ادامه داد: حدود ۴۲۰ سالی می شود که مردم جنوب کشور به ویژه هرمزگان این روش سینه زنی را حفظ کرده و اجرا می کنند و شناسنامه عزاداری شان شده است.

شور و شوق جوانان درسینه زنی واحد

دبیر انجمن تعزیه خوانی هرمزگان گفت: قرن هاست مردم این منطقه برای امام حسین (ع) رسم یکی شدن (سینه زنی واحد) در پیش گرفته اند که هرسال پرشور  از سالهای قبل به همت جوانان و نوجوانان برگزار می شود.

هادی عرب افزود: شیعیان ایرانی مقیم حیدرآباد هند که (مردم هرمزگان از حیدرآبادی‌های بیشتر با نام مرحوم محمد علی ناصری آشنا هستند) با حضورشان در این خطه عزاداری حسینی را رونق بخشیدند و می توان آنان را پایه گذاران عزاداری در این منطقه دانست.

وی تصریح کرد: سینه زنی واحد که اکنون در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده به عنوان یکی از سنت‌های عزاداری در هرمزگان همچنان مشتاقان بسیار داشته و جوانان از آن استقبال می کنند و دهه اول محرم این روش عزاداری در استان اجرا می شود.
۳۲۱۹ /۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.