مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: خوزستان با دارا بودن ۱۶ درصد از جنگل های زاگرس، از امکانات اولیه اطفا حریق بی بهره است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیامرث حاجی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که ظهر دوشنبه 27 خردادماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان طی سه سال اخیر در بحران مدیریت شده است.

وی افزود: بحران های متعدد تمام برنامه‌های عادی، توسعه ای و زیرساختی را تحت‌الشعاع قرار داده و چهار بحران سیلاب، ریزگرد، خشکسالی و آتش‌سوزی به ابربحران تبدیل شده‌اند.

حاجی زاده با اشاره به اینکه 12.5 درصد منابع طبیعی کشور و 16 درصد جنگل‌های زاگرس کشور در خوزستان قرار داد، تصریح کرد: با این گستره وسیع جنگل ، خوزستان از امکانات اولیه اطفاء حریق بی‌بهره است.

وی عنوان کرد: البته با شروع کار در مدیریت بحران خوزستان، استارت تامین امکانات اولیه جهت اطفاء حریق زده شد و حدود یک سال و نیم پیش طی جلسه ای احداث ۴ پایگاه اطفاء حریق مصوب شد که تا کنون انجام نشده است.

حاجی زاده در ادامه ضمن انتقاد از عدم وجود پایگاه هوایی اطفا حریق در استان، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های زیاد انجام شده، مقرر شد، دو پایگاه اطفاء حریق هوایی (دو بالگرد) مستقر شود و اداره کل منابع طبیعی این کار را تقبل کرد، اما تا کنون اجرا نشده است. پذیرفته نیست که مجوز حضور یک بالگرد در چنین استانی داده نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اشاره کرد: علی رغم اینکه هنوز گرفتار ابربحران سیل هستیم و بسیاری از مسئولان دغدغه بازسازی را دارند؛ اما هشدارهای لازم در خصوص آتش‌سوزی داده شده و جلسات پیشگیری از حریق تشکیل شده است.

حاجی‌زاده با اشاره به آتش سوزی های صنعتی بیان کرد: آتش سوزی پتروشیمی بوعلی در سال ۹۶ و پتروشیمی آبادان در سال ۹۷ و خطوط لوله‌ای که مرتب دچار آتش‌سوزی می‌شدند موجب شد حریق در خطوط لوله کم‌کم به پنجمین ابربحران خوزستان تبدیل شود. حادثه‌ای که در برومی رخ داد، در یک لحظه یک انسان را به اسکلت تبدیل کرد. بنابراین باید این مسائل جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: به منظور ارائه خدمات به مردم در برخی زیرساخت‌ها تلاش می‌شود، اما در جایی که سلامت و جان مردم در خطر است، توجه کافی اعمال نمی‌شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه کتاب قوانین سازمان مدیریت بحران به همه فرمانداران ارسال شده است، گفت: ضروری است فرمانداران به عنوان رؤسای مدیریت بحران، جلسات آموزشی در این زمینه را آغاز کنند. مدیریت بحران خوزستان نیز در طول دو هفته آینده در مرکز آموزش، برنامه آموزشی 72 ساعته در خصوص زلزله و سیل برگزار خواهد کرد. که باید فرمانداران و اعضای شورای مدیریت بحران در آن شرکت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با انتقاد از عدم اهتمام فرمانداران بر راه اندازی سالن های چند منظوره مدیریت بحران در شهرستانها، عنوان کرد: تشکیلات لازم صورت گرفته و تجهیزات مورد نیاز سالن مدیریت بحران و اتاق کنترل به مبلغ بیش از یک میلیارد تومان در اختیار شهرستانها قرار داده شده است، اما متاسفانه به جز شهرستان رامهرمز هیچ کدام از آنها راه اندازی نکرده اند اگر این سالن ها  آغاز به کار کنند، دیگر نیاز نیست فرمانداران برای حضور در جلسات به مرکز استان سفر کنند و از طریق ویدئو کنفرانس میتوانند در جلسات شرکت کنند و در هزینه های رفت و آمد نیز صرفه جویی خواهد شد.

 وی ادامه داد: اینکه تاکنون در این زمینه اقدام نشده، جزو ارزیابی منفی عملکرد برخی فرمانداران است. شهرداری اهواز باید هر چه سریع‌تر تکلیف سالن چند منظوره را مشخص کند. جای تأسف است که در کلان شهر اهواز که بیشترین بحران استان را دارد، یک سالن مدیریت بحران که توسط استانداری خوزستان احداث شده را تغییر کاربری داده و به فرهنگسرا یا مکان دیگری تبدیل کند. بحث مدیریت بحران در شهرداری اهواز باید جدی گرفته شود.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در شهرداری اهواز به اندازه یکی از نواحی مناطق تهران تجهیزات مدیریت بحران نداریم، یاد آور شد: اتاق مانیتورینگ شهرستان‌ها باید به مانیتورینگ استان متصل شود. همچنین کشیک بحران فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باید تشکیل شود. و اطلاعات مخصوصا در بحث آتش‌سوزی‌ها باید در سامانه سازمان مدیریت بحران ثبت شود. تا مشخص شود که میزان آتش‌سوزی‌های خوزستان بالا است و بتوانیم تجهیزات و اعتبارات مطالبه کنیم. اما متاسفانه این اطلاعات در این سامانه ثبت نمی‌شود.

وی افزود: شرکت‌های بیمه باید پای کار بیایند و اداره کل راهداری و راه و شهرسازی در خصوص مزارع مجاور جاده ها و فضای آزاد اطراف جاده ها که عامل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها هستند اقدام به ایجاد فضای آتش برد کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه ما در بحث آموزش نیاز به یک تحول جدی داریم، اظهار کرد: صدا و سیما به عنوان یکی از ۱۴ کارگروه مدیریت بحران‌موظف است در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تلاش کند و در آگاه سازی کشاورزان مبنی بر خودداری از آتش زدن مزارع و افزایش فرهنگ حفظ منابع طبیعی در مردم همکاری ویژه تر و مطلوب تری داشته باشد دستگاه های ذی ربط نیز در جهت تامین بودجه مورد نیاز صدا و سیما کمک کنند.

وی عنوان کرد: پیش از این نامه‌ای به امضای استاندار مبنی بر اینکه پنج درصد اعتبارات تملک و دارایی و عمرانی هر دستگاه مخصوص مدیریت بحران باشد، به فرمانداری‌ها ارسال شد. این مصوبه باید اجرایی شود و شرکت‌ها در این زمینه اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی سایت صفیره، تاکید کرد: شهرداری اهواز بحث صفیره را باید پیگیری و تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی یا انفجار خطوط لوله نفت و گاز بیان کرد: ما دو مسیر خطوط لوله داریم که یکی از آن خطوط خط لوله اصفهان است که متاسفانه همکاری بسیار ضعیفی دارند علیرغم مصوبات زیادی که داشته ایم مقرر شد دو پایگاه اطفاء حریق از امیدیه – آغاجاری تا دهدز احداث شود. اما اجرا نشد.

حاجی زاده تاکید کرد: مسئولیت هرگونه عواقب در این مسیر به عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات استان اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه خطوط لوله در مسیر خوزستان با مصوبه وزارت نفت در حال تعویض است، گفت: تعویض خطوط و ایمن سازی و تعیین حریم ها در این مسیر یک پروژه عظیم است که در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره مجدد به آتش سوزی سایت صفیره در اهواز، بیان کرد: یکی از مسائلی که این روزها مردم اهواز را کلافه کرده، بحث آتش‌سوزی سایت پسماند صفیره است. علی‌رغم این که دو سال پیش نیز چنین اتفاقی رخ داده بود، مقرر شد اقداماتی در این زمینه انجام شود، اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است و مجددا آتش‌سوزی در این سایت آغاز شد.

وی ادامه داد: اینکه گزارش آتش سوزی ۳ روز پس از حادثه به شهرداری ارسال شده باید مورد پیگیری قرار بگیرد و با مسببین آن برخورد جدی شود. این اقدامات علاوه بر ایجاد نارضایتی در مردم و به خطر انداختن سلامتی آنها موجبات زیان های اقتصادی به استان نیز می شود؛ به طور مثال پس از چندین سال ظرفیت راه اندازی کشتارگاه صنعتی مرغ مهیا شد که پس از این آتش سوزی میخواستند کار را رها کنند.

IMG-20190617-WA0013

WhatsApp Image 2019-06-17 at 5.57.29 AM(1)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.