به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، در این طرح که برای اولین بار در کشور با استفاده از پساب فاضلاب انجام می شود، در 2 هزار و 500 هکتار از کانون های بحران فرسایش بادی منطقه سجزی اصفهان و همچنین پروژه های بیابان زدایی شرق اصفهان کاشت گونه های تاغ و قره داغ انجام می شود.
این طرح به منظور مقابله با بیان زایی و مهار کانون های فرسایش بادی شرق اصفهان به همت اداره کل منابع طبیعی استان و به پیمانکاری بسیج سازندگی استان اجرا می شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جریان این بازدید از حمایت های استاندار اصفهان در زمان اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: با کنترل این کانون فرسایش بادی، ایمنی زیستی ایجاد می شود و همزمان با اجرای این پروژه در تپه های شنی نیز پالچ پاشی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه اعتبار سال آینده برای بیابان زدایی در کل کشور 900 میلیارد تومان است، افزود: با توجه به اینکه در استان اصفهان طرح های خوبی در حال اجراست باید سهم این استان بصورت ویژه در این اعتبارات دیده شود.
استاندار اصفهان نیز گفت: از سال 93، که در عرصه بیابان زدایی منطقه سجزی و در میان طوفان شدید گردوغبار و شن های روان، اقدام به غرس نهال نمودیم تاکنون حدود 6 هزار هکتار بیابان زُدایی انجام شده که بخشی از عملیات نهالکاری در این منطقه با انتقال پساب انجام شده است.
رسول زرگرپور با بیان اینکه این پروژه با مدیریت جهادی و بااستفاده از الگوهای اقتصاد مقاومتی اجرا شد، گفت: در سال 92، حدود 200 هکتار بیابان زدایی انجام شده بود ولی پس از آن بیش از 2 هزار و 500 هکتار بیابان زدایی انجام شده است ، بنابر این طی سه سال گذشته حدود 600 هکتار از زمین های شرق اصفهان بمنظور مقابله با گرد و غبار نهالکاری شده است.
استاندار اصفهان با اشاره به وجود تاسیسات حساس صنعتی و نظامی در منطقه شرق اصفهان اضافه کرد: این تاسیسات حساس در سیبل کانون های گرد و غبار شرق اصفهان قرار دارد و به همین دلیل مهار کانون های ایجاد گرد و غبار در این منطقه بسیار مهم و با اهمیت است.
وی یادآور شد: اجرای پروژه بیابان زدایی شرق اصفهان، اولویت اول استان است زیرا چنانچه اجرای این مهم مورد غفلت قرار گیرد، دیری نمی پاید که اصفهان همانند اهواز با مشکلات زیست محیطی گرد و غبار مواجه خواهد شد.
زرگرپور با اشاره به کانال انتقال پساب افتتاح شده در جریان این بازدید، تصریح کرد: این کانال اصلی بطول 45 کیلومتر است و حدود 60کیلومتر کانال های فرعی دارد.
وی ادامه داد: انتقال پساب که برای اولین بار در کشور برای این منظور انجام شد می تواند در سرعت بخشی به این پروژه بسیار موثر باشد.
همچنین درجریان سفر استاندار اصفهان و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منطقه سجزی، پروژه های بیابان زدایی شرق اصفهان به مساحت 27 هکتار که با کاشت گونه های تاغ و قره داغ توسط دو شرکت صفه کویر دشت نائین و طبیعت آرای جهان بین نهالکاری شده بود، به بهره برداری رسد.
دشت سجزی در 20 کیلومتری اصفهان و منطقه نایین تا انارک در 180 کیلومتری شرق این شهرستان از جمله کانون های ریزگردها در استان اصفهان به شمار می رود.
در این راستا طرح بیابان زدایی شرق اصفهان شامل فعالیت هایی نظیر نهال کاری، آبیاری و حفاظت بمنظور کاهش مشکلات زیست محیطی و انتشار گرد و غبار در 10 هزار هکتار از زمین های این منطقه تیر ماه سال گذشته مصوب و اجرای آن از آبان سال گذشته در منطقه سجزی واقع در شرق اصفهان با حضور استاندار آغاز شد.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.