عبدالرضا مهاجری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته حدود 617 هزار تن علوفه از مراتع منطقه بدست آمد که ارزش تقریبی هر کیلوی آن هفت هزار ریال بود.
وی با اشاره به اهمیت دامداری و دامپروری اظهارداشت: پیش بینی می شود با توجه به غنای بیشتر مراتع و بیشتر شدن علوفه، حجم تولیدات دامی در استان افزایش یابد و سال قابل توجهی را از این حیث داشته باشیم.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: جنگل ها و مراتع در حفظ آب و خاک از اهمیت بالایی برخوردارند و نقش ویژه ای در مهار سیلاب ها ایفا می کنند، بنابراین حفاظت از عرصه ها و احیای مناطق تخریب شده از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اضافه کرد: برای مثال در سیل اخیر دیدیم که برخی استان ها بدلیل از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل ها ناشی از چرای بی رویه دام و قطع درختان آسیب بیشتری دیدند.
مهاجری با اشاره به اهمیت بیابان زدایی در منطقه اظهارداشت: از یک میلیون و 90 هزار کانون فرسایش بادی، تاکنون در بالغ بر 307 هزار هکتار نهالکاری شده است و حاشیه امنی را برای شهرهای مرکزی کشور ایجاد کرده است.
معاون اداره کل منابع طبیعی اصفهان تصریح کرد: 150 میلیون یورو برای طرح های آبخیزداری در تمام کشور و همین مقدار برای مقابله با ریزگردها از طرف صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که در صورت تخصیص بخشی از آن به اصفهان می توان فعالیت های خوبی داشته باشیم.
وی به طرح های مقابله با ریزگردها اشاره و اضافه کرد : امسال پنج هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان آران و بیدگل مالچ پاشی خواهد شد تا از انتظار ریزگردها و گرد و غبار جلوگیری کند.
مهاجری ادامه داد : سال گذشته بالغ بر یک هزار هکتار از جنگل های این استان واقع در سمیرم، شاهین شهر و میهمه، لنجان و خوانسار احیا شد.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهد و برای امسال نیز برنامه کاشت نهال و احیای جنگل خواهیم داشت.
استان اصفهان سه میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و 300 هکتار از آن کانون های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست.
در این استان یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و 430 هزار هکتار جنگل های تنک ایرانی تورانی در شمال استان وجود دارد.
/6026/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.