به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان با تاکید بر اینکه در این مدت هیچگونه بیماری فراگیری در بین سیل زدگان مشاهده نشده است، گفت: با این وجود موارد مشاهده شده در زمینه بیماری ناگ که تعداد محدودی هم هستند باید مورد توجه و پیگیری ویژه قرار گیرند.
وی تصریح کرد: اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بررسی های لازم در این خصوص هرچه سریعتر باید امکانات یکی از شهرستان های توانمند در زمینه مقابله و پیشگیری از وقوع این بیماری را به عنوان شهرستان معین در حمیدیه معرفی کند.
نماینده عالی دولت در استان هشدار داد: تاکنون استان هیچگونه تلفات جانی از این بیماری نداشته است و بعد از این هم نباید اجازه داد چنین اتفاقی رخ دهد و از دستگاه های مربوطه و اعضای شورای سلامت درخواست می شود نظارت های خود را تداوم بخشند.
وی با تاکید بر اینکه هیچگونه غفلتی در این رابطه نباید رخ دهد، یادآور شد: سلامتی مردم همچنان باید مورد مراقبت قرار گیرد تا از بروز بحران های بعدی جلوگیری شود.
استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: آب شرب مناطق درگیر سیل بخصوص در شهرستان حمیدیه باید از استاندارد لازم برخوردار باشد.

*خوزستان با مسائل اجتماعی بعد از سیل درگیر شده است
شریعتی با اشاره به اینکه مسئله سیل در خوزستان هنوز تمام نشده است، گفت: بعد از بحران، مسائل اجتماعی آن شروع شده و استان با موارد این چنینی درگیر است.
وی تصریح کرد: اقدامات و برنامه ریزی های همه جانبه در این راستا باید ادامه داشته باشد و تا انتها باید این روند را شاهد باشیم که در غیر این صورت با مشکلات و چالش های متعددی رو به رو خواهیم بود.
استاندار بر پیگیری مسائل روستاها از جمله آهک پاشی براساس استانداردهای بهداشتی تاکید کرد و گفت: این اقدام علاوه بر روستاهای سیل زده باید در اردوگاه های اسکان سیل زدگان نیز صورت بگیرد.
وی ادامه داد: شهرداری ها باید به کمک بیایند و ضمن اینکه شهرهای خود را آهک پاشی می کنند در روستاها نیز وارد عمل شوند.
شریعتی از سازمان جهاد کشاورزی استان خواست تا آب مانده از سیل در زمین های کشاورزی را جمع آوری شده و خارج و مقدمات لازم برای انجام کشت تابستانه را فراهم کند.

*ورودی سد کرخه همچنان بیش یکهزار متر مکعب بر ثانیه
نماینده عالی دولت در استان خوزستان با اشاره به اینکه تلاش می شود طی روزهای آینده مقدمات بازگشت بخش دیگری از مردم سیل زده به خانه هایشان فراهم شود، گفت: همچنان ورودی سد کرخه بیش از یکهزار متر مکعب بر ثانیه است و به همین دلیل آبگرفتگی برخی روستاها ادامه دارد.
شریعتی یادآور شد: طی 2 تا سه روز آینده تلاش می شود که آب خروجی کرخه کاهش پیدا کند و علاوه بر این آبگرفتگی بخشی از زمین های کشاورزی نیز رفع می شود.

*شهرها با کمبود آهک مواجه هستند
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست از کمبود آهک در استان خبر داد و گفت: با حضور فرمانداران و بخشداران مناطق سیل زده کمیته های بازگشت مردم تشکیل شده است.
کیامرث حاجی زاده افزود: حفظ سلامت مردم اهمیت ویژه ای دارد که باید با دقت از آن مراقبت شود و به همین منظور در مدیریت بحران دستگاه های مربوطه از جمله شرکت های آبفا اهواز، استان و آبفار در زمینه پایداری و سلامت آب اقدامات لازم را انجام داده اند.
به گفته وی در حال حاضر تنها شهرستان شادگان دچار مشکل است که آب بسته بندی در بین اهالی و ساکنان در حال توزیع است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان تصریح کرد: با فروکش کردن سیلاب تعداد زیادی از اردوگاه های اسکان برچیده شده اند اما در اردوگاه های باقی مانده که مسئولیت آنها با هلال احمر است نظارت های لازم باید انجام شود.

*خروجی سدها به خلیج فارس هدر دادن آب نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سیل خسارت های زیادی به استان وارد کرده است، گفت: با این وجود سیلاب برکات مختلفی را هم به همراه داشته است که می توان به ورود آب شیرین به خلیج فارس اشاره کرد.
احمدرضا لاهیجان زاده عنوان کرد: عده ای در این خصوص عنوان کرده اند که رهاسازی آب خروجی از سدها به سمت خلیج فارس هدر دادن آب بوده که چنین چیزی کاملا اشتباه است و دوستان باید در این باره اظهارات خود را اصلاح کنند.
وی با تاکید بر اینکه ورود آب شیرین به دریا جزئی از اکوسیستم خلیج فارس است، یادآور شد: پیش از این شوری آب این دریا نیم درصد افزایش یافته بود اما در حال حاضر تغییرات خوبی در این زمینه مشاهده شده است.
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان همچنین از استاندار خوزستان خواست تا برای نگهداری آب در تالاب هورالعظیم دایک مرزی که در زمان سیلاب شکافته شده بود مسدود شود.
وی بیان داشت: با این اقدام می توان از کاهش سطح آب در تالاب و ورود آن به سمت کشور عراق جلوگیری کرد.
بر اساس این گزارش، آب آشامیدنی یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری ناگ انسانی است ولی بر اساس نظر کارشناسان این بیماری در بیشتر موارد با مصرف مایعات درمان می شود اما اهمیت این مسئله به این دلیل است که اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود احتمال شیوع بیماری هایی همچون وبا نیز وجود دارد.
9931/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.