احمد محمدی دوشنبه در حاشیه آیین معارفه مدیر امور فنی مناطق نفت خیز جنوب که مسئولیت اجرای طرح توسعه 28 مخزن غرب کارون را بر عهده دارد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران بر تکمیل سریع تر بسته ها و برگزاری مناقصه در قالب قراردادهای عملیات محور EPC ،EPD تاکید دارد بنابر این باید در نیمه نخست سال 98، حداقل 14 پروژه کلان این طرح وارد فاز اجرا شود.
وی ادامه داد: به همین منظور تلاش می شود تا پایان سال جاری نیز هفت تا هشت بسته دیگر از قراردادی های طرح توسعه 28 مخزن مناطق نفتخیز جنوب آماده شود.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرای این طرح را باعث تقویت پیمانکاران بخش خصوصی فعال در حوزه نفت و گاز دانست و افزایش اشتغال و پویایی بازار کار و کالا در کشور به ویژه خوزستان را از جمله مزیت های توسعه مخازن غرب کارون عنوان کرد.
محمدی در خصوص نحوه اجرای این بسته های قراردادی بیان داشت: بر اساس قراردادهای عملیات محور یک طرح جامع و یکپارچه به صورت یکجا به پیمانکار واگذار و همه اقدام‎ ها با مسئولیت اجرایی و آورده مالی پیمانکار عملیاتی می ‎شود و در واقع، با تکمیل هر بخش، نسبت به پرداخت هزینه اقدام خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: این درحالی است که سه درصد از مبلغ قرارداد برای تجهیز کارگاه و هفت درصد برای تامین و ساخت کالا و تجهیزات به پیمانکاران پرداخت می شود اما با این وجود کارفرما هیچ‎ گونه مسئولیتی در قبال تامین کالا و مواردی از این دست نخواهد داشت و از صفر تا صد عملیات بر عهده پیمانکار است.
این مقام مسئول در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات و خدمات با دقت و بر اساس استانداردهای وزارت نفت دائم مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته هر دکل حفاری بیش‎ از 200 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می کند و صدها نفر در دیگر پروژه‎ ها اعم از احداث محوطه کارگاه، ساخت تاسیسات و احداث خطوط لوله به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کارگرفته می ‎شوند.
به گزارش ایرنا، حبیب ا... بیطرف معاون سابق مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت پیش از این، از تعریف 30 پروژه به ارزش حدود 6 میلیارد دلار در بخش نگهداشت و افزایش تولید نفت خبر داده و گفته بود: این پروژه ها در سطح های مختلف قراردادی 50 تا 300 میلیون دلار واگذار خواهند شد.
با دستور وزیر نفت، دستکم 80 درصد اقلام و تجهیزات پروژه‌ های نگهداشت و افزایش تولید نفت باید از داخل تامین شود.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با پنج شرکت تابعه نفت و گاز مسجدسلیمان ، آغاجاری ، گچساران ، کارون و مارون روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت خام و بیش از یکصد میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می کند.
بخشی از نفت خام تولیدی این شرکت که گستره فعالیت آن در پنج استان جنوب و جنوب غربی کشور قرار دارد به پایانه نفتی خارک برای صادرات و بخشی نیز از طریق لوله به پالایشگاه های نفت آبادان ، اصفهان ، شیراز ، تهران و تبریز برای تولید فراورده های نفتی برای مصرف داخلی انتقال می یابد.
گفتنی است، صادق فتح الهی امروز به عنوان مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب معرفی شد.
9931/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.