به گزارش ایرنا ، محمود زمانی قمی روز دوشنبه در نوزدهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان که برای تشریح فعالیت‌های انجام‌شده درباره محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی تشکیل‌شده بود، این مطلب را بیان کرد.
وی اظهار کرد: فلسفه ایجاد این منطقه ، ملحق کردن یک صنعت راهبردی به منطقه ویژه است.
وی افزود: با توجه به اینکه بخش‌های عمده‌ای از صنایع موجود استان غیرهایت( فناوری پایین) و کارگرمحور تعریف‌شده است، تلاش شد تا با استقرار یک مجموعه دانش‌محور ، زمینه حدود یک هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاهی فراهم شود.
استاندار یزد تصریح کرد: با همین استدلال در جلسه شورای عالی اقتصاد شرکت کردیم که اعضای شورا به این درخواست رأی مثبت دادند تا بتوانیم به‌مرور ، آماری بیکاری این قشر را در استان کاهش دهیم.
زمانی قمی ادامه داد: درواقع این مصوبه که حاصل تلاش دستگاه‌های مختلف عضو شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مقاومتی است، تمرین خیلی خوب برای استان برای پیشبرد سایر اقدامات بزرگ در آینده خواهد بود.
وی با تأکید بر لزوم تداوم هماهنگی‌ها برای توسعه یزد ، ادامه این تلاش‌ها برای تکمیل طرح محدوده منفصله و استقرار کامل شرکت را خواستار شد و تأکید کرد: برای این کار باید کمیته‌ای ، سازوکار ایجاد مجموعه‌های فناوری در منطقه ویژه اقتصادی و محدوده منفصله را بررسی کند.
رئیس ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد یادآور شد: محصولات شرکتی که در محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی مستقر می‌شود سالانه از خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و در انتقال گاز و تنظیم فشار آن بسیار مهم تلقی می‌شود.
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد در حاشیه این جلسه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در جلسه امروز محدوده منفصله به منطقه ویژه اقتصادی استان اضافه شد و به دلیل اهمیت آن ، مسئولان شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) که قرار است در این منطقه مستقر شوند گزارشی در این خصوص ارائه کردند.
علی زینی وند افزود: توربین‌های گازی تولید این شرکت در سطح تولیدات شرکت‌های بزرگ دنیا قرار دارد که در انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: قرار بود بخشی از تجهیزات این شرکت دریکی از استان‌ها تجمیع شود که یزد توانست در یک مدت کوتاه ، این مجوز را بگیرد تا زمینه اشتغال دانش‌آموختگان با تحصیلات بالا و بومی در این مجموعه فراهم شود.
معاون استاندار یزد بابیان اینکه این طرح یک دستاورد بزرگ برای کشور و استان است، خاطرنشان کرد: این محدوده، یک منطقه وسیع است با بیش از 400 هکتار و تعریف کالری‌های خاص که کمیته‌ای ویژه‌بر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان با فناوری بالا در کنار مجموعه توربوکمپرسور نفت (otc ) با تمرکز بر اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی و ارزش‌افزوده بالا نظارت خواهد کرد.
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد هم گفت: این محدوده 435 هکتار است که با منطقه ویژه اقتصادی که 570 هکتار است به یک هزار و پنج هکتار خواهد رسید.
مسعود عظیمی با اشاره به‌پیش بینی سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریالی افزود: هم‌اکنون در منطقه ویژه اقتصادی یزد یک هزار و 300 نفر اشتغال دارند و شرکتی که قرار است در محدوده منفصله مستقر شود قول اشتغال یک هزار دانش‌آموخته دانشگاهی را در این مجموعه داده است.
وی بابیان اینکه به دلیل اهمیت کار ، پاسخ به استعلام‌های این محدوده در یک ماه به‌صورت مثبت از سوی دستگاه‌ها داده شد ، ادامه داد: فضای یادشده با فناوری‌های جدید و بر محور فعالیت‌های دانش‌محور و اشتغال نخبگان بومی ایجاد خواهد شد و زمینه‌ساز ایجاد زنجیره‌ای در سایر شهرستان‌ها نیز خواهد بود.
گروه شرکت‌های توربوکمپرسور نفت (OTC)، زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شرکت نفت و یک مجموعه هلدینگ مرکب از 15 شرکت زیرمجموعه است که در سال 1379 باهدف دستیابی به دانش فنی تولید توربوکمپرسور در محدوده توان 5 الی 45 مگاوات، از طریق طراحی، مهندسی، ساخت و نصب ساخته‌شده است.
این توربو کمپرسورها و توربوژنراتورهای صنعتی مرتبط با آنها در پروژه‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به‌کارگیری می‌شود و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و نیروگاه‌های گازی کوچک را پشتیبانی می‌کند.
این گروه شرکت، ابتدا با عقد قراردادی با شرکت زیمنس آلمان، مقدمات انجام کارهای بزرگ انتقال فناوری و ساخت داخل توربوکمپرسورهای 25 مگاوات را فراهم کرد و زنجیره‌ای مرکب از 70 شرکت سازنده داخلی را برای برآورد نیازهای آن با استانداردهای مشخص دور خود جمع کرد تا گام‌های اولیه را محکم و استوار برای بومی‌سازی و تأمین توربوکمپرسورهای موردنیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بردارد، ولی به دلیل اینکه صنعت توربوکمپرسور ویژگی‌های استراتژیک دارد، در میانه راه و به دنبال اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب به کشورمان، شرکت زیمنس همکار ایرانی خود را ترک کرد و OTC را تنها گذاشت، تا این شرکت به‌اجبار روی پای خود بایستد.
تولید اولین توربین ملی 25 مگاواتی که در زیرمجموعه OTC عملیاتی و تولیدشده باعث گردید تا ایران در جمع پنج کشور دارنده دانش فنی این صنعت قرار گیرد.
گام بعد تولید توربین ملی با ظرفیت 30 مگاوات است که پروژه‌ای جداگانه برای انجام تحقیقات تازه و ارتقای توان و ظرفیت اولین توربین ملی است .
توربین 25 مگاواتی کنونی که تعدادی از آنها به صنعت نفت و گاز تحویل‌شده، قرار است از سال جاری به تولید انبوه برسد.
شرکت توربوکمپرسور نفت که یک شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود در شمس‌آباد تهران سه کارخانه ، در قزوین یک کارخانه و در یزد هم یک کارخانه دارد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.