به گزارش ایرنا علی اکبر بابایی دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سرسرای اداری شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار داشت: پسماندها در صورت مدیریت ناصحیح، در دراز مدت اثرات نامطلوبی بر محیط زیست و سلامت انسان به جا می گذارند.
وی افزود: 42.5 درصد از پسماندهای بیمارستانی خطرناک هستد که این خطر ناشی از سوء مدیریت و تفکیک نشدن صحیح از مبدا است.
بابایی ادامه داد: تفکیک و کد گذاری به نحو درست از جمله برنامه های لازم برای مدیریت پسماندهای پزشکی است .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: الگوی مدیریت غلط رایج در مورد پسماندها، استفاده از تجهیزات امحا برای مدیریت پسماندهای تجهیزات بیمارستانی است که در این روش پسماند را استریل می کند اما پسماند از نظر برنده بودن وسایل و یا شیمیایی بودن آنها بی خطر نمی شود.
وی اضافه کرد: بهترین روش برای پسماندهای خطرناک استفاده از کوره های زباله سوز در قالب های کوچک است.

**65 تا 70 درصد پسماندها فساد پذیر هستند
بابایی اظهار داشت: در خوزستان سالانه 6 میلیون تن پسماند صنعتی، 568 هزار تن پسماند ویژه و 6 تا 10 میلیون تن پسماند کشاورزی و روزانه سه هزار و 600 تن پسماند عادی یا خانگی تولید می شود.
مدیرتوسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: به صورت میانگین 65 تا 70 درصد پسماندها فساد پذیر هستند و پسماندهای قابل بازیافت مانند کاغذ، مقوا و پلاستیک 10 درصد و فلزات 1.5 درصد از کل پسماندها را تشکیل می دهند.
وی در خصوص فرصت ها در منطقه برای مدیریت پسماند گفت: سالانه بیش از 2 میلیون تن کود کمپوست، 40 هزار تن کاغذ و مقوا، 65 هزار تن انواع پلاستیک ها و 20 هزار تن انواع فلزات ، قابل بازیافت از پسماندها هستند.
بابایی اظهار داشت: لازمه اجرای طرح های مدیریت پسماند این است که حتما طرح جامع آن منطقه به صورت مصوب موجود باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در مدیریت پسماند، کاهش از مبدا به عنوان یکی از برنامه ها در طرح های تفصیلی لحاظ شود و بازیافت انرژی، تصفیه پسماندها به ویژه پزشکی و دفن نهایی باید اجرا شود.
وی ادامه داد: تمرکز لازم برای کاهش تولید پسماند و بازیافت باید صورت گیرد که تا حد امکان مشکلات ناشی از پسماندها کاهش یابد، از جمله برنامه ها در راستای کاهش پسماند آموزش و فرهنگ سازی ، اجرای قانون پسماند و وضع و اجرای تعرفه پسماند است.
بابایی بیان کرد: تفکیک از مبدا در برخی شهرها از جمله اصفهان و مشهد آغاز شده و باید در اهواز نیز پیگیری شود.
مدیرتوسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برنامه قابل اجرا برای مدیریت پسماند شهری در خوزستان شامل وضع تعرفه و اخذ بهای پسماند، تفکیک از مبدا، جمع آوری مجزای پسماند تر و خشک، بیوکمپوست و تفکیک و پردازش پسماند خشک و دفن بهداشتی است.
شهردار اهواز نیز دراین نشست گفت: شهرداری های کشور نهادهای عمومی غیر دولتی هستند که منابع هزینه ای آنها از محل پرداخت انواع عوارض قانونی توسط مردم تامین می شود و دولت در تامین هزینه های شهرداری به جز در موارد خاص نقشی ندارد.
منصور کتانباف افزود: تولید کمپوست در برخی شهرهای کشور در حال انجام است اما به تولید انبوه و اقتصادی شدن نرسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد: در بحث تفکیک زباله از مبدا اقدامات خوبی انجام می شود و شهرداری در همه زمینه ها نیاز به کمک دارد که بیشتر از دستگاههای دولتی انتظار می رود.

**انجام سالانه 450 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز اظهار داشت: سالانه 400 تا 450 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی انجام می شود که یکی از راهکارهای کشاورزی حفاظتی، حفظ بقایای گیاهی است.
کیخسرو چنگلوایی به برداشت سبز در حوزه کشت و صنعت اشاره کرد و گفت: کشت و صنعت کارون به 28 درصد برداشت سبز رسیده است.
وی گفت: بقایای گیاهی مشتری دارد به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و به راحتی می توان پسماندهای کشاورزی را در صنایعی مانند کاغذسازی به کار برد که برای این کار بخش خصوصی باید ورود کند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص وضعیت موجود سامانه های آبرسانی روستایی در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: 2 هزار و 194 روستا تحت پوشش است که یک هزارو 804 روستا دارای لوله کشی و 292 روستا فاقد لوله کشی هستند ، در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان 226 روستای تحت پوشش داریم که تعداد روستاهای فاقد لوله کشی در این حوزه سه نقطه است.
سید مهدی حسینی زاده افزود: اخیرا بحران هایی در شهرستان های هندیجان و حمیدیه در خصوص کیفیت آب داشتیم.
وی افزود: وضعیت مطلوب کلرسنجی آب مناطق روستایی در آغاجاری 10 درصد و در بهبهان 16 درصد است که شاخص مناسبی نیست.
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.