13 ارگان در این زمینه باید فعالیت نمایند و سهل انگاری حتی یک مورد توسط هر کدام نه تنها باعث بی نظمی در این زمینه می شود بلکه کنترل بیماری را در فارس سخت تر می کند البته کنترل این امر در یک سال اخیر مطلوب تر از قبل بوده و کاهش 30 درصدی ابتلا به سالک را در استان به همراه داشته و طبق نظر کارشناسان برای حفظ آن باید اصول پیشگیرانه را جدی گرفت.

مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص به «خبرجنوب» می گوید: در فارس باید کنترل جوندگان و سگ های ولگرد را به خصوص در خرداد و سایر ماه های گرم سال جدی بگیرند تا فرصتی برای انتقال عامل بیماری توسط پشه خاکی از این مخازن به انسان وجود نداشته باشد.

دکتر حسین فرامرزی می افزاید: مردم نیز با نریختن زباله، نخاله های ساختمانی و فاضلاب های خانگی در کوچه و معابر سطح شهر و رعایت موارد لازم در مورد زباله های خانگی و جمع آوری به موقع آن می توانند در کاهش سالک تاثیر داشته باشند.

وی یادآور می شود: با کاهش قابل توجه مبتلایان سالک در استان، این میزان طی یک سال اخیر به حدود یکهزار نفر رسیده که امیدواریم با همکاری های بین بخشی، این رقم همچنان کاهش یابد.

دکتر فرامرزی می گوید: طبق آمار موجود، این میزان در سال های گذشته 4 تا 5 هزار مورد در فارس بوده که در حال حاضر کاهش چشمگیری داشته است.

کارشناس سالک دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به «خبرجنوب» می گوید: سالک روستایی شایع ترین نوع در فارس است که از طریق گزش پشه خاکی منتقل می شود و مخازن اصلی آن جوندگانی مانند موش صحرایی هستند که در مناطق حاشیه شهر و روستاها به سر می برند.

احمدرضا رضایی می افزاید: هر عاملی که باعث رشد و تکثیر جوندگان آلوده شود می تواند افزایش تعداد مبتلایان به سالک را به دنبال داشته باشد و کنترل آن می تواند زمینه کاهش را فراهم کند.

وی یادآور می شود: طی یک سال گذشته تعداد مبتلایان به سالک در فارس 30 درصد کاهش داشته که با توسعه راهکارهای پیشگیرانه می توان به وضعیت مطلوب تری در این زمینه دست یافت.

رضایی می گوید: در مناطق شایع با توجه به مشاهده موارد سالک در فصل تابستان به مردم توصیه می شود هنگام قرارگرفتن در فضای باز از لباس های پوشیده تر استفاده کنند.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: استفاده از پشه بند و قلم دافع حشرات هنگام خوابیدن در محوطه های باز می تواند از گزش پشه خاکی و انتقال سالک پیشگیری کند.

رضایی می افزاید: با توجه به اینکه 13 اداره درگیر کنترل سالک هستند همکاری بین بخشی در این خصوص اهمیت بسیاری دارد و اگر هرکدام از ارگان ها حتی در یک مورد کوتاهی کنند، کنترل سالک سخت و حتی امکان ناپذیرمی شود.

وی با اشاره به بودجه اندک کنترل سالک، توجه ارگان‌های مربوطه به اهمیت همکاری در این خصوص را ضروری می‌داند و می‌گوید: شیراز و اصفهان از قدیم الایام در متون علمی به عنوان کانون های سالک نام برده شده و طبق آمار موجود، مرودشت و زرقان بیشترین شیوع این بیماری را در حال حاضر در فارس دارند.

رضایی یادآور می شود: وجود مخروبه ها مشکل اصلی شهرها و حاشیه شهرها در این زمینه است که باید توسط شهرداری مسطح شود؛ در روستاها نیز انبارکردن کود در وسط روستاها زمینه بروز سالک را فراهم کرده و می تواند باعث افزایش تعداد پشه خاکی شود.
وی می گوید: به هر زخمی که بهبود آن بیش از 2 هفته طول بکشد باید مشکوک به سالک شد و هنگام مراجعه به پزشک در این مورد نظر او را پرسید، این مسئله به ویژه در مناطقی با شیوع بالای سالک باید بیشتر جدی گرفته شود.

رضایی می افزاید: درمان به موقع و زودهنگام زخم سالک از وسیع تر شدن زخم پیشگیری می کند و روند درمان را تسریع می بخشد. با توجه به اینکه کوتاه ترین مدت بروز زخم پس از گزش، 2 تا 3 ماه بوده توجه به زخم هایی که دیر بهبود می یابد ضروری است.

رییس مرکز بهداشت شهدای والفجر هم بر پیگیری جدی سالک تاکید می کند و می گوید: انجام فعالیت های پیشگیرانه به منظور عدم پیشرفت میزان سالک در شیراز مختص علوم پزشکی نیست و ارگان های دیگری مانند شهردای، جهاد و فرمانداری ها نیز در این زمینه دخیل هستند.

دکتر احمد رضا زاده می افزاید: برای دستیابی به اهداف مطلوب و همکاری های بین بخشی در کنترل سالک نامه نگاری هایی از سوی مرکز بهداشت انجام گرفته اما با توجه به برخی مشکلات موجود باید همکاری های بین بخشی در شیراز تنگاتنگ شود تا با وجود بودجه های کم بتوانیم به اهداف مطلوب تری دست یابیم.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت والفجر شهرستان شیراز نیز می گوید: طی یک سال اخیر میزان بروز سالک 35 تا 40 درصد کاهش یافته به طوری که هماهنگی با سازمان پسماند شهرداری و همکاری آن ها در خصوص کنترل سالک و همچنین تعامل فرمانداری و بخشداری، در این مورد بسیار نقش داشته است.

علی محمد شاهیجانی می افزاید: آموزش به مردم در کانون های آلوده به سالک نیز در این زمینه تاثیر گذار بوده به طوری که توصیه استفاده از پشه بند و قلم های دافع حشرات و همچنین درمان بیماران مبتلا به سالک هم در کاهش آمار نقش داشته است.

وی یادآور می شود: آزمایش ها و درمان های مربوط به سالک در شیراز به طور رایگان انجام می شود و مردم در صورت مشاهده زخمی که بهبود آن بیش از 2 هفته طول کشیده می توانند به مراکز بهداشت واقع در شیراز و سایر مراکز استان مراجعه کنند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 931443
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.